ILPB1/415-60/13-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-60/13-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów podatkiem liniowym według stawki 19% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania dochodów podatkiem liniowym według stawki 19%.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podatnik otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie zawartej umowy o zarządzanie. Umowa ta jest opodatkowana na zasadach ogólnych zgodnie z przepisami. Przedmiotem umowy o zarządzanie (kontrakt menedżerski) jest reprezentowanie spółki w ramach pełnienia funkcji prezesa zarządu oraz nadzór nad prowadzoną działalnością.

Z tytułu prowadzonej działalności zgłoszonej wpisem do ewidencji podatnik wybrał zgodnie z art. 30c u.o.p.d.o.f. opodatkowanie podatkiem liniowym w wysokości 19% oraz prowadzi książkę przychodów i rozchodów. Podstawowa działalność podatnika to cięcie folii na określony wymiar dla spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, z którą podatnik ma umowę menedżerską.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej podatnik ma prawo do opodatkowania podatkiem liniowym w wysokości 19% pomimo związania z podmiotem na którego rzecz wykonuje usługi kontraktem menedżerskim.

Zdaniem Wnioskodawcy, kontrakt menedżerski, który musi być opodatkowany na zasadach ogólnych nie wyklucza prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem liniowym w wysokości 19%. Prawo do tej formy opodatkowania, co do zasady nie wyłącza również fakt świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Z przepisu art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika jedynie, iż podatnik traci prawo do opodatkowania podatkiem liniowym, jeżeli uzyska z działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadające czynnościom, które podatnik w ramach stosunku pracy wykonywał. Umowa o zarządzanie nie jest stosunkiem pracy w rozumieniu kodeksu pracy. Zgodnie z zawartą tam definicją stosunek pracy jest to stosunek zobowiązaniowy, w którym jeden podmiot, zwany pracownikiem zobowiązany jest świadczyć pracę określonego rodzaju osobiście i w sposób ciągły na rzecz, na ryzyko i pod kierownictwem drugiego podmiotu, zwanego pracodawcą który zobowiązany jest do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem (art. 22 § 1 k.p).

W związku z powyższym podatnik ma prawo opodatkowywać dochody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem liniowym w wysokości 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów jest:

* działalność wykonywana osobiście,

* pozarolnicza działalność gospodarcza.

Z kolei stosownie do treści art. 5a pkt 6 tej ustawy za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą, uważa się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Zgodnie natomiast z przepisem art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej - nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Nie jest możliwe wykonywanie tego rodzaju czynności przez podmiot inny niż osoba fizyczna.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie za pełnienie funkcji w zarządzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o zarządzanie. Przedmiotem umowy o zarządzanie (kontraktu menedżerskiego) jest reprezentowanie spółki w ramach pełnienia funkcji prezesa zarządu oraz nadzór nad prowadzoną działalnością.

Mając na uwadze przedstawione uregulowania prawne oraz informacje przedstawione we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które Wnioskodawca uzyska w związku z zawartą ze spółka z ograniczoną odpowiedzialnością umowy o zarządzanie - kontraktu menedżerskiego - traktowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście.

Odnosząc się zatem do możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej, zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy podatnik równocześnie wykonuje usługi na rzecz kontrahenta w ramach działalności gospodarczej i usługi na podstawie kontraktu menedżerskiego wskazać należy, że zgodnie z art. 9a ust. 2 ww. ustawy podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c.

Deklarując wybór 19% podatku liniowego podatnik musi uwzględnić przesłanki określone w art. 9a ust. 3 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niemającej osobowości prawnej przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Na podstawie art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, iż w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zaistniałego stanu faktycznego nie zachodzą okoliczności, o których mowa w art. 9a ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem Wnioskodawca nie będzie wykonywał usług zarządzania (kontraktu menedżerskiego) na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Świadczenie takich usług w ramach działalności wykonywanej osobiście nie wyłącza z opodatkowania, zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy - 19% podatkiem, usług świadczonych na rzecz spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tym bardziej że zakres usług świadczonych na rzecz Spółki w ramach działalności gospodarczej, jest odmienny.

Reasumując, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane 19% podatkiem, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl