ILPB1/415-59/10-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-59/10-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 stycznia 2010 r. (data wpływu 12 stycznia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest między innymi wynajem i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego, wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi, rozbiórka obiektów budowlanych, a po rozszerzeniu działalności, również konserwacja i naprawa pojazdów samochodowych.

Jako podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych w 2009 r. Wnioskodawca prowadził podatkową księgę przychodów i rozchodów. Od dochodu z prowadzonej działalności gospodarczej płacił podatek liniowy 19%.

Zgłoszone do ewidencji działalności gospodarczej w dniu xx listopada 2009 r. rozszerzenie działalności gospodarczej o konserwację pojazdów samochodowych, wiąże się z zainicjowaniem przez Wnioskodawcę działań na rzecz pozyskania funduszy na inwestycję polegającą na budowie punktu konserwacji i mycia pojazdów samochodowych.

Na inwestycję powyższą Wnioskodawca składa wniosek o przyznanie dofinansowania - dotacji rozwojowej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 - 2013.

W związku ze skomplikowaniem procesu ubiegania się o dotację w dniu xx listopada 2009 r. Wnioskodawca podpisał umowę, której przedmiotem jest sporządzenie przez wykonawcę wniosku i Biznes Planu o dotację.

Zgodnie z treścią umowy, Zainteresowany zobowiązał się wypłacić wykonawcy wynagrodzenie w wysokości 3.500,00 zł (trzy tysiące pięćset zł) płatne po podpisaniu umowy 3.500,00 zł (trzy tysiące pięćset zł) płatne po uzyskaniu pozytywnej decyzji formalnej przez Instytucję, do której złożono wniosek oraz 3% od kwoty uzyskanej dotacji, po jej otrzymaniu. Pierwsze wynagrodzenie w kwocie 3.500 zł zostało wypłacone na podstawie przedłożonej faktury VAT od wykonawcy wystawionej w dniu xx grudnia 2009 r.

Inwestycja polegająca na budowie samoobsługowej myjni samochodowej prowadzona będzie ze środków własnych Wnioskodawcy oraz z kredytu. Dotację Wnioskodawca otrzyma po zrealizowaniu projektu oraz po sprawdzeniu przez instytucję Pośredniczącą kwalifikacyjności wydatków, ich faktycznego oraz prawidłowego poniesienia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu wydatki na wynagrodzenie wykonawcy umowy o świadczenie usług sporządzenia wniosku i Biznes Planu o dotację na inwestycję, która to inwestycja będzie częściowo dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, w więc środków, które na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a), ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych są zwolnione od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki jakie poniósł z tytułu opłacenia usług z tytułu, sporządzenia wniosku o dotację i Biznes Planu, która to inwestycja będzie częściowo dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa, są związane z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i służą zwiększeniu osiąganego przez Wnioskodawcę przychodu. w związku z powyższym wydatkowaną kwotę 3.500 zł oraz kolejne wynikające z umowy o sporządzenie wniosku i Biznes Planu płatności Wnioskodawca ma prawo zaliczyć w dacie ich poniesienia do kosztów uzyskania przychodu.

Zdaniem Wnioskodawcy nie znajduje tutaj zastosowania wyłączenie o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten bowiem mówi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych przez podatnika z uzyskanych dochodów (przychodów) wolnych od podatku. Zgodnie z ich literalnym brzmieniem wyłączeniu z kosztów podatkowych podlegają tylko koszty bezpośrednio sfinansowane z otrzymanych dotacji, a więc środki trwałe zakupione uprzednio ze środków własnych bądź kredytu, a następnie współfinansowane. Dotacja nie obejmuje bowiem zwrotu nakładów poniesionych na sporządzenie wniosku Biznes Planu. z przedstawionego stanu faktycznego wnika, iż koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację Wnioskodawca finansuje z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji. w związku z tym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie wyżej cytowany przepis.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów.

Aby zatem dany wydatek mógł zostać zakwalifikowany do kosztów uzyskania przychodu musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

* musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu;

* nie może być wymieniony w art. 23 ww. ustawy, wśród wydatków nie stanowiących kosztów uzyskania przychodów;

* musi być należycie udokumentowany.

Analizując powyższe wskazać należy, że jedynie w przypadku kiedy podatnik faktycznie poniesie wydatek, wykaże związek wydatku z uzyskanym przychodem i udowodni fakt poniesienia kosztów w sposób nie budzący wątpliwości może uznać konkretny wydatek za koszt uzyskania przychodu.

Jednocześnie należy zauważyć, że od 1 stycznia 2007 r. ustawodawca wprowadził podział kosztów na bezpośrednio i pośrednio związane z przychodem.

Jako koszty pośrednie przyjmowane są przede wszystkim koszty funkcjonowania podatnika, a których ponoszenie związane jest z prowadzeniem działalności. Koszty sporządzenia wniosku o dotację należy zakwalifikować do kosztów pośrednich związanych z prowadzoną przez podatnika działalnością.

Stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 56 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c, 47d i 116.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż koszty związane z przygotowaniem wniosku o dotację Wnioskodawca finansuje z własnych środków i nie będą one pokryte z dotacji. w związku z tym nie znajdzie zastosowania w przedmiotowej sprawie wyżej cytowany przepis.

Reasumując, wydatki związane z wynagrodzeniem wykonawcy umowy o autorskie opracowanie projektu dotyczącego inwestycji i terminowe złożenie wniosku oraz Biznes Planu o dotację na inwestycję, która to inwestycja będzie częściowo dofinansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Wnioskodawca może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Jednakże podkreślić należy, iż to na podatniku spoczywa ciężar wykazania istnienia związku przyczynowego pomiędzy ponoszonymi wydatkami, a osiąganymi przychodami oraz okoliczności, iż ich poniesienie ma wpływ na wysokość osiągniętych przychodów bądź na zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wykazanie istnienia takiego związku jest warunkiem koniecznym dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl