ILPB1/415-589/09-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-589/09-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki cywilnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zawartej umowy spółki, uzyskuje przychody m.in. ze świadczenia usług w zakresie organizowania obozów sportowo-żeglarskich dla dzieci i młodzieży (PKWiU 55.23.11).

Spółka, o której mowa powyżej i której wspólniczką jest Wnioskodawczyni, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i z uwagi na spełnienie warunków, o jakich mowa w art. 119 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) rozlicza podatek VAT ze świadczonych usług, o których mowa powyżej, stosując szczególną procedurę (VAT marża). Zgodnie z art. 119 ww. ustawy Spółka stosuje stawkę podstawową 22%.

Usługi w zakresie organizowania obozów w roku 2009 wykonane zostaną w terminach:

* I turnus od 29 czerwca 2009 r. do xx lipca 2009 r.,

* II turnus od 13 lipca 2009 r. do xx lipca 2009 r.

Kwotę należną za uczestnictwo w obozie, zgodnie z ustalonym regulaminem uczestnicy wpłacają w dwóch ratach:

* I rata w kwocie 635 zł jest płatna najpóźniej do 2 miesięcy przed rozpoczęciem turnusu,

* II rata w kwocie 750 zł jest płatna najpóźniej 21 dni przed rozpoczęciem turnusu.

Poza ww. terminami istnieje również możliwość ustalenia indywidualnych terminów wpłat.

Ponadto regulamin uczestnictwa w obozie przewiduje możliwość rezygnacji ze strony uczestnika i wysokość opłat pobieranych przez organizatora w takim wypadku, tj.:

* w przypadku rezygnacji do 21 przed turnusem 635 zł,

* w przypadku rezygnacji pomiędzy 21 a 9 dniem przed turnusem 880 zł,

* w przypadku rezygnacji poniżej 9 dnia przed rozpoczęciem turnusu 995 zł.

Powyższe opłaty pobierane są tylko wówczas, gdy rezygnacja nastąpi z winy uczestnika.

Jeżeli nabywcą usługi jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, wówczas po otrzymaniu wpłat wystawiane są faktury dokumentujące przyjęte wpłaty (częściowe lub całkowite) przed wykonaniem usługi. W przypadku, gdy nabywcą jest osoba fizyczna, wówczas wpłata jest rejestrowana na kasie fiskalnej, a na żądanie nabywcy wystawiana jest na tę wpłatę faktura.

Faktury wystawiane na przyjmowane przedpłaty to faktury VAT marża, które zawierają jedynie kwotę otrzymanej wpłaty w kwocie brutto, bez wykazywania kwoty i stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), w przypadku świadczenia usług turystyki, opodatkowanych wg szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi. Zatem mimo wystawionych faktur na przyjmowane przedpłaty oraz rejestracji na kasie fiskalnej, podatnik rozlicza należny podatek od towarów i usług w terminie podanym w zdaniu poprzednim.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego Wnioskodawczyni w chwili obecnej nie wykazuje otrzymywanych przedpłat jako przychód w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Przychody te do czasu wykonania usługi nie są wykazywane w prowadzonej przez spółkę podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a wszystkie otrzymywane wpłaty przed dniem wykonania usługi są ewidencjonowane imiennie w formie zestawień za poszczególne miesiące.

Przychody z wykonywanych usług zostają ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po wykonaniu tych usług (tj. dla I turnusu xx lipca 2009 r., dla II turnusu xx lipca 2009 r.) w kwotach należnych pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym, czy w momencie otrzymywania przedpłat (częściowych lub całkowitych), czy w momencie uniemożliwiającym zwrot zapłaconych przez nabywców kwot (zgodnie z regulaminem określającym możliwość rezygnacji ze strony uczestnika obozu), czy po wykonaniu usługi.

Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego z tytułu świadczonych usług powstanie po wykonaniu usługi, a otrzymywane przedpłaty zarówno częściowe, jak i całkowite nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie z powołanym art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, uważa się kwoty, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawczyni podała, iż spółka rozlicza podatek od towarów i usług wg szczególnej procedury VAT marża i w związku z powyższym nie jest w stanie określić wysokości należnego podatku od towarów i usług w chwili otrzymywania wpłat (zarówno częściowych, jak i całkowitych) przed wykonaniem usługi, ale dopiero po jej wykonaniu. Bowiem dopiero po wykonaniu usługi jest znany koszt nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, co daje możliwość ustalenia marży i kwoty należnego podatku od towarów i usług.

Zatem ewidencjonowanie przychodu w dacie otrzymania przedpłat (zarówno częściowych, jak i całkowitych) powodowałoby zawyżenie przychodu o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. W związku z powyższym otrzymywane wpłaty, zarówno częściowe jak i całkowite, przed wykonaniem usługi, nie będą stanowiły przychodu w świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy, pomimo wystawiania faktur na te wpłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl