ILPB1/415-587/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-587/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości budynkowej oddaje w najem znajdujące się w niej lokale, nie prowadząc przy tym działalności gospodarczej. Płaci podatek dochodowy w formie ryczałtu w wysokości 8,5%. W budynku, którego Zainteresowany jest właścicielem znajdują się zarówno lokale mieszkalne jak i użytkowe, a najemcy opłacają czynsz obejmujący opłatę za wodę, prąd i gaz, część z nich na podstawie umowy najmu, a część jako najemcy na podstawie wcześniejszej decyzji o przydziale mieszkania komunalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatek w formie ryczałtu w wysokości 8,5% liczony jest od samej kwoty czynszu, czy podstawę opodatkowania stanowi czynsz wraz z opłatami.

Zdaniem Wnioskodawcy, związane z najmem wydatki (opłaty) ponoszone przez najemców nie stanowią składnika przychodu osiąganego z najmu, gdyż umowa wyraźnie stanowi, iż to najemca, oprócz czynszu, jest zobowiązany do uiszczania opłat za energię elektryczną, energię cieplną, gaz, wodę oraz inne świadczenia, a w szczególności za odbiór nieczystości stałych i płynnych, domofon i antenę zbiorczą. Takie stanowisko Zainteresowany opiera na tym, iż opłaty wyżej wymienione nie stanowią przysporzenia majątkowego po Jego stronie oraz nie mieszczą się w ramach "świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń", które to zalicza się do przychodu w myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż płacony przez Niego podatek w formie ryczałtu w wysokości 8,5% liczony jest od przychodu, który stanowi czynsz najmu, bez opłat, które ponoszą lokatorzy w związku z najmem. Odnośnie lokatorów, którzy stali się najemcami na podstawie przydziału mieszkania komunalnego, Zainteresowany stoi na stanowisku, iż skoro opłacają czynsz na takich samych warunkach jak najemcy umowni, a więc czynsz obejmujący te same opłaty związane z lokalem, również i w tym przypadku opłaty te nie stanowią Jego przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nie oznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Zgodnie z art. 2 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do zapisu art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

Z przytoczonych powyżej uregulowań prawnych wynika, iż podstawą generowania przychodów z najmu jest fakt zawarcia stosownej umowy między stronami.

Określona w umowie wysokość czynszu stanowi przysporzenie majątkowe wynajmującego, natomiast wszelkie opłaty eksploatacyjne związane z przedmiotem najmu ponoszone przez najemcę, nie są składnikami przychodu osiąganego z tego tytułu, o ile z umowy wynika, iż to najemca zobowiązany jest do ich ponoszenia.

Dodatkowe opłaty ponoszone przez najemcę w związku z użytkowaniem lokalu mieszkalnego nie mieszczą się bowiem w pojęciu świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, o których mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości, nieprowadzący działalności gospodarczej, wynajmuje znajdujące się w niej lokale. Najemcy zobowiązani są opłacać czynsz obejmujący opłatę za wodę, prąd i gaz. Część z nich na podstawie umowy najmu, a część na podstawie decyzji o przydziale mieszkania komunalnego.

Reasumując, w świetle przedstawionych we wniosku informacji oraz powołanych przepisów prawa opłaty eksploatacyjne obciążające wynajmowany lokal nie stanowią przychodu podlegającego opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zatem Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zapłaty zryczałtowanego podatku od opłat dodatkowych, do których ponoszenia zobowiązany jest najemca. Dotyczy to zarówno osób, które wynajmują lokale na podstawie umowy najmu oraz decyzji o przydziale mieszkania komunalnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl