ILPB1/415-581/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-581/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2010 r. (data wpływu 17 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 czerwca 2010 r. znak ILPB1/415-581/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 lipca 2010 r., a w dniu 8 lipca 2010 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne (PKD 71.12.Z), działalność w zakresie architektury (PKD 71.11.Z), badanie i analizy techniczne (PKD 71.20.B) oraz działalność w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami (PKD 68.20.Z) - w załączeniu kserokopia zaświadczenia o zmianie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej i regonu.

Wnioskodawca zakupił nieruchomość z zamiarem prowadzenia w niej działalności gospodarczej i wynajmu lokalu. Nieruchomość to lokal 1 pokojowy z aneksem o pow. 26m#178; i stanowi majątek firmy Wnioskodawcy. Jest ujęta w ewidencji środków trwałych i jest dokumentacja amortyzacyjna tej nieruchomości.

Dodatkowo Wnioskodawca dokonał wyposażenia tego lokalu w: meble kuchenne, telewizor, szafę, komodę, stół z kompletem krzeseł, wersalkę, lodówkę, zlewozmywak, płytę AMICA i lustro.

Wnioskodawca wyposażył w wyżej wymienione rzeczy mieszkanie na użytek umów najmu, z myślą, że wyposażenie mieszkania zwiększy jego atrakcyjność w czasie zbierania ofert na wynajem. Zainteresowany dokonał już wynajmu tego lokalu w ramach przedmiotowej działalności gospodarczej, na potwierdzenie tego faktu wystawił fakturę VAT, która to stanowiła przychód z działalności gospodarczej.

Wyposażenie zakupionej nieruchomości zgodnie z art. 22 ust. 4 oraz ust. 6b i na podstawie art. 22d ust. 1 Wnioskodawca zaliczył do kosztów uzyskania przychodów odpowiednio w miesiącach, w których te koszty zostały poniesione i oddane do używania. Z podatku dochodowego Wnioskodawca rozlicza się z Urzędem Skarbowym na zasadach ogólnych przy zastosowaniu 19% podatku liniowego i prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca jestem podatnikiem podatku VAT.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany podał, że cena nabycia poszczególnych składników wyposażenia nie przekracza kwoty 3.500 zł. Wyposażenie to m.in.:

* baterie zlew., cena zakupu netto 81,79 zł,

* baterie wannowe - 87,70 zł netto,

* telewizor - 1275,87 zł netto,

* meble kuchenne - 1438,53 zł netto,

* szafa - 655,73 zł netto,

* komoda - 491,80 zł netto,

* zlewozmywak - 243,44 zł netto,

* płyta AMICA - 684,43 zł netto,

* stół + krzesła - 654,43 zł netto,

* wersalka - 618,37 zł netto,

* lodówka - 490,98 zł netto itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może wymienione składniki wyposażenia zakupionej nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej - wynajmu zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącach poniesionych wydatków na podstawie art. 22 ust. 4 i ust. 6b oraz art. 22d ust. 1 ustawy o podatku od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, poniesione wydatki na zakup wyposażenia lokalu - nieruchomości położonej w X może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów bieżącej działalności gospodarczej w miesiącach ich poniesienia na podstawie art. 22 ust. 4 i ust. 6b oraz art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, źródłem przychodów jest np. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3) oraz najem, podnajem, dzierżawa, poddzierżawa oraz inne umowy o podobnym charakterze, w tym również dzierżawa, poddzierżawa działów specjalnych produkcji rolnej oraz gospodarstwa rolnego lub jego składników na cele nierolnicze albo na prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej, z wyjątkiem składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (pkt 6).

Z powyższego wynika, iż odrębnym źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza, a innym najem.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie inżynierii i związanego z nią doradztwa technicznego, działalność w zakresie architektury, badań i analiz technicznych oraz w zakresie wynajmu i zarządzania nieruchomościami.

Zainteresowany nabył nieruchomość z zamiarem wykonywania tam działalności oraz z zamiarem wynajmu lokalu. Lokal wyposażono, a poniesione wydatki zaliczone zostały do kosztów uzyskania przychodów działalności bieżącej odpowiednio w miejscach, w których te koszty zostały poniesione.

Stosownie do treści art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu, winien, w myśl powołanego wyżej przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

a.

pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,

b.

nie znajdować się na liście wydatków nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ustawy,

c.

być właściwie udokumentowany.

W powołanym przepisie art. 22 ust. 1 cyt. ustawy, ustawodawca nie wskazuje enumeratywnie jakie wydatki mogą być uznane za koszty uzyskania przychodu. Możliwość zaliczenia konkretnego wydatku do kategorii kosztów uzyskania przychodów uzależniona została od istnienia związku przyczynowo - skutkowego tzn. poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, bądź funkcjonowanie tego źródła. Kosztami uzyskania przychodów są zarówno koszty bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że podatnik wykaże, iż zostały one w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów. Jednakże ciężar wykazania owego związku spoczywa na Wnioskodawcy, który wywodzi z tego określone skutki prawne.

Obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewidentną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu, zgodnie z dyspozycją powołanego art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Musi to być zatem taki wydatek, którego związek z prowadzoną działalnością nie budzi wątpliwości, a obowiązek wykazania tego związku należy do podatnika.

Mając na uwadze przedstawiony wcześniej podział źródeł przychodów oraz informację udzieloną przez Wnioskodawcę, iż wydatki poniesione na zakup wyposażenia związane będą z najmem lokalu, który to najem mieści się w zakresie pozarolniczej działalności gospodarczej, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca może ww. wydatki o wartości nie przekraczającej jednostkowo kwoty 3.500 zł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności w miesiącach ich poniesienia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl