ILPB1/415-575/10-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-575/10-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2010 r. (data wpływu 13 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na 2010 rok Wnioskodawca wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego. w tym też roku wykonywał w miesiącu kwietniu usługi na rzecz jednego odbiorcy (wykonawcy budowanej drogi) polegające na:

1.

Dowiezieniu beczkowozem wody używanej do budowy drogi - wodę tę wlewał do pojemników w walcach drogowych, wylewał na powierzchnię budowanej drogi w celu jej utwardzenia oraz polewał nią wylane warstwy betonu - beczkowóz ma ładowność powyżej 2 ton.

2.

Oczyszczaniu drogi ciągnikiem z zamiatarką przed położeniem masy asfaltowej.

Usługi te wykonywał na własnym sprzęcie. Na koniec miesiąca wystawił rachunek za usługę wykonaną beczkowozem oraz za usługę wykonaną zamiatarką. Usługi tego typu Zainteresowany wykonuje i będzie wykonywał nadal. Do wyliczenia podatku za wykonane usługi zastosował stawkę 8,5%. Jednak w rozmowie z innymi usługodawcami wykonującymi taką samą pracę dowiedział się, że stosują stawkę 5.5% do tych samych robót jako do robót związanych z budową drogi. Na zapytanie ustne w urzędzie skarbowym powiedziano Mu, że powinien stosować stawkę 8,5% ponieważ nie jest wykonawcą drogi tylko podwykonawcą.

Wnioskodawca napisał do Urzędu Statystycznego o stwierdzenie w jakich grupach PKWiU mieszczą się przedmiotowe usługi.

Urząd Statystyczny na zapytanie odpowiedział, że wg PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.) oraz PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) wynajem sprzętu wraz z obsługą operatorską - ciągnika z zamiatarką w celu wykonywania prac przy budowach dróg (np. oczyszczania dróg z piasku, błota i innych zanieczyszczeń) mieści się w grupie PKWiU 45.50.10-00.00 "Usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską", natomaist drogowy transport wody ciągnikiem rolniczym (z beczkowozem), który stanowi własność świadczącego usługi mieści się w grupie PKWU 60.24 "Transport drogowy towarów".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę Wnioskodawca powinien zastosować do wymienionych w podpunkcie 1 i 2 usług - czy powinien stosować stawkę 5,5% jako do robót budowlanych i usług transportowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, powinien stosować stawkę 5,5% gdyż usługi wykonywane są związane bezpośrednio z budową drogi - jest to ujęte w grupie 45,50.10 PKWiU oraz z usługami transportowymi - beczkowóz ma ładowność 4 ton.

W ustawie o podatku zryczałtowanym usługi budowlane (ujęte w PKD 43.99.Z według urzędu statystycznego) są opodatkowane stawką 5,5%.

Wprawdzie Zainteresowany nie jest wykonawcą bezpośrednim drogi ale jego podwykonawcą. Gdyby wykonawca posiadał sprzęt jakim w jego imieniu wykonywane są usługi to wliczyłby to w koszt budowy drogi. Tak więc Wnioskodawca uważa, że ma prawo zastosować stawkę 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy wynosi 8,5%.

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) powołanej wyżej ustawy, ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton wynosi 5,5%.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowany świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 45.50.10-00.00 "Usługi wynajmu sprzętu budowlanego i do wyburzeń wraz z obsługą operatorską" oraz pod symbolem PKWiU 60.24 "Transport drogowy towarów". Usługi wykonywane są m.in. beczkowozem o ładowności powyżej 2 ton.

Wskazać należy, iż wśród wykazu usług, których świadczenie wyłącza podatników z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (załącznik nr 2) nie wymieniono PKWiU, świadczonych przez Wnioskodawcę usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 5,5%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl