ILPB1/415-559/10-7/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-559/10-7/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 kwietnia 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 2, 5 i 7 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Pismem z dnia 23 czerwca 2010 r. znak ILPB1/415-559/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków (art. 14f § 1 cyt. ustawy) w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 czerwca 2010 r., a w dniach 2, 5 i 7 lipca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Bądź gotowy dziś do zmian" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jest to projekt systemowy realizowany w ramach Poddziałania 6.1.3. Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Uczestnikami projektu są zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów POKL (SzOP POKL) osoby zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy (PUP) jako bezrobotne, w tym w szczególności osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, wymienione w art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 4152 z późn. zm.).

W SzOP POKL wymienione zostały również instrumenty i usługi, które można stosować wobec uczestników projektu, przy czym dokument wskazuje na formy wsparcia wymienione w ustawie o promocji zatrudnienia.

Zgodnie z dokumentem Zasady finansowania POKL projekty systemowe powiatowych urzędów pracy są finansowane ze środków Funduszu Pracy zgodnie z ww. ustawą środki na finansowanie projektów są zapewniane z Funduszu Pracy w ramach części będącej w dyspozycji samorządu województwa, jak i części będącej w dyspozycji samorządu powiatu. Dofinansowanie ww. projektów polega na zwiększeniu limitu wydatków Funduszu Pracy dla powiatu do wysokości udziału finansowania projektu ze środków będących w dyspozycji samorządu województwa.

Refundacja ze środków europejskich w rozumieniu art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) dokonywana jest po poświadczeniu wydatków przez daną Instytucję Pośredniczącą do Instytucji Zarządzającej POKL.

Uczestnicy projektu otrzymują stypendia stażowe oraz za okres odbywania szkolenia w wysokościach i na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.).

Zapytanie dotyczy świadczeń wypłacanych od 1 stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy jest zobowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od świadczeń wypłacanych uczestnikom projektów realizowanych w ramach Poddziałania 6.1.3....

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) zwolnione z podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

Środki europejskie zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, czyli między innymi środki pochodzące z funduszy strukturalnych. Z zapisów punktu 1.5 dokumentu Projekty systemowe powiatowych urzędów pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki oraz z zapisów dokumentu Zasady finansowania POKL wynika, że projekty systemowe są finansowane wyłącznie ze środków Funduszu Pracy.

Natomiast, zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym (...) organy zatrudnienia są zobowiązane jako płatnicy do poboru miesięcznych zaliczek od świadczeń wypłacanych z Funduszu Pracy. Osoby bezrobotne zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy biorące udział w projekcie systemowym realizowanym w ramach Poddziałania 6.1.3 otrzymują pomoc o której mowa w art. 21 ust. 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (...), jednakże środki bezpośrednio wydatkowane przez PUP na jej wypłatę w związku z realizacją projektu są środkami Funduszu Pracy i sposób ich wydatkowania jest szczegółowo określony w ustawie o promocji zatrudnienia (...).

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca jako płatnik pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych od świadczeń wypłacanych ze środków Funduszu Pracy uczestnikom projektów realizowanych w ramach Poddziałania 6.1.3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Bądź gotowy dziś do zmian" współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Jest to projekt systemowy realizowany w ramach Poddziałania 6.1.3. Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych. Uczestnikami projektu są zgodnie z zapisami Szczegółowego Opisu Priorytetów POKL (SzOP POKL) osoby zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy (PUP) jako bezrobotne. W tym w szczególności osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy, wymienione w art. 49 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 4152 z późn. zm.).

Grupy docelowe (osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy) stanowią osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotne, w tym w szczególności osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Z dniem 1 stycznia 2010 r. do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzono przepis art. 21 ust. 1 pkt 137, w myśl którego zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

d.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

e.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

f.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych (m.in. Europejskiego Funduszu Społecznego) - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

Zauważyć należy, iż zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż w przypadku świadczeń otrzymywanych w 2010 r. przez osoby bezrobotne (uczestników projektu Poddziałanie 6.1.3) jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, tj. m.in. z Europejskiego Funduszu Społecznego, korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

To oznacza, iż Powiatowy Urząd Pracy jako płatnik nie jest obowiązany do naliczenia, poboru i odprowadzenia do właściwego urzędu skarbowego zaliczki na podatek dochodowy. Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należy uznać - za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl