ILPB1/415-553/14-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-553/14-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2014 r. (data wpływu 26 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu na podstawie umowy cywilnoprawnej osób świadczących usługi specjalistyczne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej przy zatrudnieniu na podstawie umowy cywilnoprawnej osób świadczących usługi specjalistyczne.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

We wniosku o zastosowanie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, złożonym w 2013 r., Wnioskodawca zgłosił prowadzenie działalności w zakresie konserwacji i napraw przedmiotów artystycznych i zabytkowych. W przedmiotowym wniosku nie zawarł informacji o korzystaniu z usług specjalistycznych.

W trakcie prowadzonych prac, wykonując konserwacje niektórych obiektów, np. ołtarzy czy polichromii w kościołach, Wnioskodawca musi wykonywać rekonstrukcje rzeźbiarskie brakujących ornamentów, sztukaterii lub rzeźb oraz wykonywać rekonstrukcję złoceń. Jednak posiadając dyplom konserwatora i restauratora dzieł sztuki w specjalizacji malarstwo i rzeźba polichromowana, Zainteresowany nie jest profesjonalnym rzeźbiarzem, sztukatorem, ani pozłotnikiem. Nie posiada odpowiednich kwalifikacji i umiejętności, aby wykonywać taki zakres prac. Dlatego też, zamierza zlecać w zależności od zaistniałych potrzeb, na podstawie umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenia lub umowy o dzieło), wykonanie tych czynności artyście rzeźbiarzowi, stolarzowi, sztukatorowi i mistrzowi w dziedzinie pozłotnictwa. W ten sposób będzie miał pewność, że prace wykonane na obiekcie zabytkowym będą wykonane fachowo, precyzyjnie oraz terminowo. Prace artysty rzeźbiarza będą polegały na rekonstrukcjach brakujących fragmentów rzeźb, np. rąk, dłoni, szat, popiersi, itd., stolarza - będą obejmowały prace stolarskie przy obiekcie, sztukatora - odtworzenie brakujących sztukaterii, a mistrza w dziedzinie pozłotnictwa - rekonstrukcję dużych powierzchni złoceń.

Jednocześnie Wnioskodawca informuje, że zlecone czynności i prace wykonywane przez wyżej wymienionych specjalistów nie pokrywają się z zakresem prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej, jednakże są niezbędne do całkowitego i prawidłowego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenie artystę rzeźbiarza, stolarza, sztukatora lub mistrza w dziedzinie pozłotnictwa Wnioskodawcy będzie nadal przysługiwało prawo do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zatrudnienie na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artysty rzeźbiarza, stolarza, sztukatora lub mistrza w dziedzinie pozłotnictwa nie spowoduje utraty prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje taką możliwość w art. 25 ust. 1, punkt 3 oraz art. 25 ust. 3. Zadania, które Wnioskodawca zamierza powierzyć wyżej wymienionym osobom nie wchodzą w zakres zgłoszonej działalności i są usługami specjalistycznymi, bez których nie jest możliwe właściwe wykonanie pełnej konserwacji niektórych obiektów zabytkowych, jak np. ołtarze.

Ponadto w załączniku nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi stolarskie sklasyfikowane są pod pozycją nr 27, usługi w zakresie pozłotnictwa pod pozycją 29.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne.

Jak wynika z art. 25 ust. 3 ww. ustawy, za usługi specjalistyczne w rozumieniu ust. 1 pkt 3 uważa się czynności i prace wchodzące w inny niż zgłoszony zakres działalności, niezbędne do całkowitego wykonania wyrobu lub świadczonej usługi, w tym również czynności i prace towarzyszące, o których mowa w załączniku nr 4.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie konserwacji i napraw przedmiotów artystycznych i zabytkowych, opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej, zamierza zawrzeć umowy cywilnoprawne (umowa zlecania lub umowa o dzieło) z artystą, rzeźbiarzem, stolarzem, sztukaterem i mistrzem w dziedzinie pozłotnictwa.

Wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej jest przede wszystkim wypadkową dwóch wielkości - liczby zatrudnionych osób oraz liczby mieszkańców w miejscowości, w której prowadzona jest działalność. Zatrudnienie nowych pracowników może spowodować wzrost stawki karty lub utratę prawa do tej formy opodatkowania (jeżeli przekroczony zostanie określony w tabeli limit stanu zatrudnienia). Ponadto istotne jest, aby podatnik opodatkowany kartą podatkową nie korzystał z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę, czy z usług innych zakładów. Wyjątkiem, kiedy można korzystać z usług osób zatrudnionych na umowę o dzieło lub umowę zlecenia jest sytuacja, w której osoby takie wykonywać będą usługi specjalistyczne, które zdefiniowane zostały w art. 25 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W konsekwencji, w opisanej we wniosku sytuacji Wnioskodawca zatrudniając na podstawie umowy o dzieło lub umowy zlecenia artystę rzeźbiarza, stolarza, sztukatora lub mistrza w dziedzinie pozłotnictwa w celu wykonania przez nich usług specjalistycznych, nie utraci prawa do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl