ILPB1/415-55/13-4/AG
Pismo z dnia 11 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-55/13-4/AG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2013 r. (data wpływu 14 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 marca 2013 r. znak ILPB1/415-55/13-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 marca 2013 r., a w dniu 29 marca 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 27 marca 2013 r.).
W przedmiotowym wniosku, w części E.2. - jako rodzaj sprawy Zainteresowana wskazała podatek dochodowy od osób fizycznych (poz. 54). Natomiast w części E.3. poz. 61 wniosku jako przepisy prawa podatkowego będące przedmiotem interpretacji indywidualnej Wnioskodawczyni wskazała: " art. 17 ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f.". W pozycji 69 wniosku zadano pytanie o treści: "Czy od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy".
Wobec powyższego pismem z dnia 22 marca 2013 r. nr ILPB1/415-55/13-2/AG, tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię m.in. do wskazania, czy przedmiotem interpretacji indywidualnej ma być wyłącznie analiza przytoczonego przez Wnioskodawczynię przepisu art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) w odniesieniu do zadanego pytania, czy też wniosek dotyczy również innych przepisów ww. ustawy, a jeśli tak wówczas należało wskazać te przepisy. Wskazano również, że jeżeli przedmiotem interpretacji ma być analiza przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego w kontekście stosowania art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas należy uzupełnić opis przedstawionych informacji.
Uzupełniając braki formalne Wnioskodawczyni pominęła tę część wezwania, w związku z czym przedmiotowa interpretacja nie dotyczy analizy ww. przepisu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego na maszynę, zwróciła się do firmy x o otrzymanie premii inwestycyjnej, w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Po prawidłowej weryfikacji, dnia x.12.2012 r., Wnioskodawczyni otrzymała 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenie premii inwestycyjnej.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana podała, że po podpisaniu umowy leasingu otrzymała 5.022,00 euro, które wpłynęło na konto walutowe tytułem rozliczenia premii inwestycyjnej w ramach projektu x.
Wypłata premii inwestycyjnej związana była z podpisaniem umowy leasingu operacyjnego na nabycie obrabiarki sterowanej numerycznie, pozwalającej osiągnąć co najmniej 20% oszczędności energii.
Premia nie stanowi zwrotu wydatków na nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Program x oferuje premię inwestycyjną w wysokości 10% kwoty finansowania uzyskanego w ramach leasingu na inwestycję pozwalającą osiągnąć co najmniej 20% oszczędności energii. Premia inwestycyjna wypłacana jest przez bank finansujący, w tym przypadku x S.A.
Premia inwestycyjna w ramach projektu Efektywnego Wykorzystania Energii została wypłacona ze środków otrzymanych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy.
Zdaniem Wnioskodawczyni, otrzymaną kwotę należy przeliczyć na złotówki, stosując średni kurs NBP z dnia x.12.2012 r., wystawić fakturę wewnętrzną, obliczyć i zapłacić podatek dochodowy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.
Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Przychodem z działalności gospodarczej są również m.in. dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych (art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy).
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji, dopłat i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.
Przepis artykułu 21 ust. 1 cytowanej ustawy zawiera wykaz dochodów, które zostały zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W art. 21 ust. 1 pkt 137 ww. ustawy wskazano jako wolne od podatku dochodowego środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawczyni po podpisaniu umowy leasingu operacyjnego na maszynę, zwróciła się do firmy x o otrzymanie premii inwestycyjnej, w ramach projektu Projekt Efektywnego Wykorzystania Energii, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Wypłata premii inwestycyjnej związana była z podpisaniem umowy leasingu operacyjnego na nabycie obrabiarki sterowanej numerycznie, a premia ta nie stanowi zwrotu wydatków na nabycie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych.
Zainteresowana wskazała ponadto, iż premia inwestycyjna w ramach projektu Efektywnego Wykorzystania Energii została wypłacona ze środków otrzymanych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich.
Wobec powyższego, mając na uwadze opis stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię oraz powołane przepisy, uznać należy, że otrzymana premia pieniężna stanowi dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który jednakże podlega zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na powstanie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Reasumując, nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawczyni, iż od otrzymanej premii inwestycyjnej należy odprowadzić podatek dochodowy.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.