ILPB1/415-55/08-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-55/08-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 8 stycznia 2008 r. (data wpływu 17 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródeł przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca chce założyć spółkę z o.o. W skład zarządu spółki wejdą dwie osoby - prezes zarządu i członek zarządu. Prezes zarządu zatrudniony będzie na umowę o pracę. Członek zarządu związany będzie ze spółką wyłącznie stosunkiem powołania. Osoba ta jednak, poza pełnieniem funkcji członka zarządu, będzie również świadczyć inne usługi na rzecz spółki. Będą to usługi projektowania oraz zarządzania jednym z działów Wnioskodawcy. Usługi projektowania będą rozliczane w ramach prowadzonej przez tą osobę pozarolniczej działalności gospodarczej, natomiast zarządzanie działem podatnika następować będzie w oparciu o umowę o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy osoba, która będzie pełnić funkcję członka zarządu, może wykonywać inne usługi na rzecz Wnioskodawcy i rozliczać je odpowiednio w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej oraz w ramach stosunku pracy.

Zdaniem Wnioskodawcy zarówno przepisy prawa cywilnego, jak też w szczególności prawa podatkowego nie stoją na przeszkodzie świadczeniu różnych usług na rzecz jednego podmiotu i ich opodatkowaniu w sposób odmienny. Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) każda ze wskazanych powyżej usług podlega rozliczeniu w oparciu o odmienne źródło przychodów (dochodów).

Wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu jest rozliczane jako działalność wykonywana osobiście zgodnie z art. 13 pkt 7 ww. ustawy. Przychodem jest kwota wynagrodzenia, która ulega pomniejszeniu o koszty uzyskania przychodu w wysokości kosztów określonych dla umowy o pracę w świetle art. 22 ust. 9 pkt 5 ww. ustawy. Dochód podlega opodatkowaniu progresywną stawką podatkową.

Wynagrodzenie z tytułu kierowania wyodrębnionym działem Podatnika jest traktowane jako przychód z tytułu stosunku pracy w myśl art. 12 ww. ustawy.

Wynagrodzenie z tytułu usług projektowych rozliczane jest w ramach działalności gospodarczej, która jest odrębnym źródłem przychodu zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy. Osoba ta będzie mogła zastosować w tym wypadku stawkę 19% od uzyskanego dochodu, gdyż mimo świadczenia usług na rzecz swojego pracodawcy, przedmiot tych usług nie pokrywa się z treścią umowy o pracę - nie są to usługi odpowiadające czynnościom wykonywanym w ramach umowy o pracę zgodnie treścią z art. 9a ust. 3 ww. ustawy. Ponadto osoba ta będzie spełniała przesłanki determinujące możliwość świadczenia takich usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w świetle art. 5b ww. ustawy.

Mając na uwadze, że przedmiot poszczególnych usług ma charakter rozłączny, t.j. osoba ta świadczy je niezależnie i w odrębnym dla nich czasie, brak jest podstaw do utożsamiania tych usług jako jednej usługi świadczonej na rzecz Podatnika. W związku z pełnieniem funkcji członka zarządu oraz dyrektora, osoba ta będzie miała oddzielne miejsca pracy oraz będzie ją wykonywała w innych godzinach. Brak jest zatem podstaw do utożsamiania tych dwóch funkcji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl