ILPB1/415-549/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-549/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uniwersytet X jest instytucją koordynującą całkowicie, merytorycznie i finansowo międzynarodowy projekt finansowany przez Komisję Europejską w ramach TEMPUS PROGRAMME. W ramach projektu przewidziane są środki na wynagrodzenia osób fizycznych - pracowników Uniwersytetu X, a także dla pracowników Uniwersytetu w Y- który jest partnerem tego projektu. Pracownicy Uniwersytetu X, jak i pracownicy Uniwersytetu w Y są bezpośrednimi wykonawcami zaplanowanych zadań do wykonania w projekcie. Komisja Europejska, która przyznała grant na realizację projektu, przysłała środki (Euro) na wyodrębnione konto bankowe, którego właścicielem jest Uniwersytet X.

Program TEMPUS został uruchomiony w 1990 r., jako bezzwrotna pomoc Wspólnot Europejskich na rzecz wspierania reform społeczno-gospodarczych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Obecnie trwa IV edycja programu.

W ramach realizowanego projektu przewidziano wynagrodzenia dla pracowników Uniwersytetu X i Y w postaci umów zleceń i umów o dzieło.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia z projektu Programu TEMPUS wypłacane na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych z bezpośrednimi wykonawcami zadań przewidzianych w harmonogramie projektu ze środków Euro zgromadzonych na wyodrębnionym koncie bankowym są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie otrzymywane przez bezpośrednich wykonawców zadań w projekcie TEMPUS są wynagrodzeniami zwolnionymi od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 wolne o podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy (...) oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z tejże pomocy.

W przypadku programu TEMPUS realizowanego przez Uniwersytet X środki finansowe są przekazywane na wyodrębnione konto bankowe przez Komisję Europejską, a zadania są realizowane przez pracowników Uniwersytetu X i osoby nie będące pracownikami, którzy w sposób bezpośredni wykonują cel projektu zaś możliwość wykonywania tych zadań została w tym programie przewidziana.

Wprawdzie podmiotem, który uzyskał środki jest Uniwersytet X ale jako osoba prawna realizuje cel projektu poprzez swoich pracowników, jak i osoby zaproszone do realizacji projektu.

Zatem wynagrodzenia są płacone przez Uniwersytet X osobom, które bezpośrednio realizują projekt z wyodrębnionego konta bankowego.

Wobec powyższego Uniwersytet X stoi na stanowisku, iż wynagrodzenia płacone ze środków projektu są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, ponieważ Uniwersytet X jako instytucja może zrealizować projekt przez swoich pracowników i zaproszone osoby do jego realizacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku, Wnioskodawca jest instytucją koordynującą całkowicie, merytorycznie i finansowo międzynarodowy projekt finansowany przez Komisję Europejską w ramach TEMPUS PROGRAMME. Pracownicy Uniwersytetu X, jak i pracownicy Uniwersytetu w Y są bezpośrednimi wykonawcami zaplanowanych zadań do wykonania w projekcie. Komisja Europejska, która przyznała grant na realizację projektu, przysłała środki (Euro) na wyodrębnione konto bankowe, którego właścicielem jest Uniwersytet X.

Wobec powyższego wynagrodzenia osób fizycznych wypłacane na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych finansowane ze środków Programu TEMPUS spełniają warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedmiotowe zwolnienie znajduje zastosowanie w odniesieniu do osób fizycznych, które zawarły umowę zlecenia, czy o dzieło z beneficjentem, który otrzymał środki pomocy. Przy czym przedmiot ww. umowy winien służyć bezpośredniej realizacji programu pomocowego.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenia z projektu Programu TEMPUS wypłacane na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych z bezpośrednimi wykonawcami zadań przewidzianych w harmonogramie projektu ze środków Euro, zgromadzonych na wyodrębnionym koncie bankowym są zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl