ILPB1/415-535/12-2/AG
Pismo z dnia 17 lipca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-535/12-2/AG
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2012 r. (data wpływu 23 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 23 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarejestrowanej w Urzędzie Miasta, w Wydziale Ewidencji Gospodarczej, pod nr x, Wnioskodawczyni otrzymała dotację na dofinansowanie Projektu, przyznane na podstawie umowy z dnia x lutego 2012 r. o dofinansowanie Projektu "x" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (środki Unii Europejskiej) w 85% i w 15% ze środków budżetu krajowego, zawartej pomiędzy "x z siedzibą w x, a Wojewódzkim Urzędem Pracy. Na podstawie tej umowy, Instytucją Pośredniczącą jest Samorząd Województwa x. Instytucją Wdrażającą jest Wojewódzki Urząd Pracy (WUP), a Beneficjentem jest Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą pod nazwą "x".
Umowa dotyczy Projektu pt. "x" realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr (...) zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. (...), Priorytet IX "Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach", Działania 9.3 "Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego w formach szkolnych", współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS).
Okres realizacji Projektu trwa od x stycznia 2012 r. do x listopada 2013 r. Instytucja Pośrednicząca przyznała Beneficjentowi dofinansowanie na realizację Projektu w łącznej kwocie nieprzekraczającej 532.239,00 PLN, stanowiącej nie więcej niż 100% całkowitych wydatków kwalifikowanych Projektu, w tym:
płatność ze środków europejskich w kwocie 452.403,15 PLN,
dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 79.835,85 PLN.
Dofinansowanie na realizację Projektu wypłacane w formie zaliczki w wysokości określonej w harmonogramie płatności. W ramach Projektu jako Beneficjent Wnioskodawczyni jest zobowiązana do prowadzenia wyodrębnionej ewidencji wydatków Projektu w sposób przejrzysty, zgodny z zasadami określonymi w Programie (POKL).
Na realizację Projektu składają się następujące zadania:
Zadanie I: Zebranie informacji o kształceniu ustawicznym
Zadanie II: Spotkania informacyjno-rekrutacyjne
Zadanie III: Spotkania doradcze
Zadanie IV: Ewaluacja
Zadanie V: Zarządzanie Projektem
Jest to projekt o charakterze doradczym, w ramach którego przeprowadzonych zostanie 30 spotkań informacyjno-rekrutacyjnych oraz 600 godzin doradztwa indywidualnego dla osób chcących z własnej inicjatywy podnieść swoje kwalifikacje.
Działania Projektu realizowane są przez personel Projektu oraz w ramach prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej. Zadaniem Wnioskodawczyni jest funkcja Kierownika Projektu. Za wykonana prace przysługuje Jej wynagrodzenie, które jest kosztem kwalifikowanym Projektu i finansowane jest ze środków otrzymanej dotacji, na podstawie miesięcznej noty księgowej-obciążeniowej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy dochody z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej, wynagrodzenia z tytułu wykonywania pracy Kierownika Projektu, uzyskiwane w ramach realizacji przedstawionego powyżej Projektu, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ środki otrzymane na realizację projektu pochodzą ze środków europejskich i z budżetu państwa, opierając się na art. 21 ust. 1 pkt 129 i 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania osiągniętych przychodów, czyli swojego wynagrodzenia jako Kierownika Projektu. Wnioskodawczyni jest beneficjentem tych środków, czyli bezpośrednim odbiorcą przekazanych środków.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych lub co do których nie zaniechano poboru podatku podlegają opodatkowaniu.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów, albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.:
* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,
* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesi
Jak wskazano, Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarła umowę o dofinansowanie Projektu "x" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL), współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (środki Unii Europejskiej) w 85% i w 15% ze środków budżetu krajowego. Zainteresowana jest beneficjentem ww. dofinansowania.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadziła szereg zmian w zakresie przepływu środków przeznaczonych na finansowanie programów operacyjnych.
Zgodnie z art. 2 pkt 5 tej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, i 4.
Do środków europejskich zalicza się zatem:
środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014, Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Zgodnie z art. 117 cyt. ustawy, budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.
W budżecie środków europejskich ujmuje się:
dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.
W myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy, wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich są wydatkami budżetu państwa, które na podstawie art. 186 cytowanej ustawy o finansach publicznych, mogą być przeznaczone na:
realizację projektów przez jednostki budżetowe,
płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
dotacje celowe dla beneficjentów,
realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
Zgodnie z art. 187 ww. ustawy, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów. Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy, stanowi natomiast, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank (...) w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Na podstawie art. 202 ust. 1 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.
Podkreślić należy, iż w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, nie zostały włączone do środków budżetu państwa, lecz stanowią odrębną formę środków europejskich przeznaczonych na realizację programów finansowych z udziałem środków europejskich. Jednak zgodnie z cytowanym uprzednio wyżej przepisem art. 186 pkt 2 ustawy o finansach publicznych, wydatki z budżetu środków europejskich są wydatkami, które mogą być przeznaczone na płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
Nadmienić należy, iż przepisem art. 12 pkt 1 lit. a tiret pięć ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241), do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dodany został m.in. pkt 136, obowiązujący od 1 stycznia 2010 r., zgodnie, z którym wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku (...), z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.
Zatem środki finansowe przekazywane w formie płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich w przypadku ich otrzymania z Banku (...) są wolne od podatku na podstawie wyżej wskazanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Natomiast środki otrzymane w formie dotacji z budżetu państwa, podlegają zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 cytowanej ustawy, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Zgodnie z art. 126 ustawy o finansach publicznych, dotacje są to podlegające szczególnym zasadom rozliczania środki z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Natomiast zgodnie z art. 127 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, dotacjami celowymi są także środki przeznaczone na współfinansowanie realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich.
W świetle powyższego, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że środki otrzymane w związku z realizacją Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w tym środki z tytułu wykonywania pracy Kierownika Projektu, stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże - tak jak to wskazała Zainteresowana - zwolniony z opodatkowania odpowiednio na podstawie cytowanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 i art. 136 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.