ILPB1/415-535/09-4/TW - Brak opodatkowania podatkiem dochodowym w sytuacji przeniesienia przez spółkę wartości zakupionych pakietów medycznych na rzeczywistych odbiorców (refaktura), prowadzących własną działalność gospodarczą.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-535/09-4/TW Brak opodatkowania podatkiem dochodowym w sytuacji przeniesienia przez spółkę wartości zakupionych pakietów medycznych na rzeczywistych odbiorców (refaktura), prowadzących własną działalność gospodarczą.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie refakturowania przekazanych świadczeń - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie refakturowania przekazanych świadczeń.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych, zarówno dla swoich pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę jak i osób, z którymi posiada podpisane umowy cywilno-prawne w formie umów zleceń, o dzieło i umów o współpracę (działalność gospodarcza - głównie usługi informatyczne). Możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej pracownik otrzymuje po przepracowaniu określonego czasu, natomiast pakiety medyczne dla osób, z którymi łączy Spółkę stosunek cywilno-prawny, są jednym z elementów zachęcających do wybrania Spółki spośród firm konkurencyjnych. Comiesięczne faktury, które Spółka otrzymuje są wystawiane w oparciu o przeliczenie wartości ubezpieczenia i osób nim objętych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie refakturowania przekazanych świadczeń.

Czy jeżeli Spółka przeniesie wartość zakupionych pakietów medycznych na rzeczywistych odbiorców (refaktura), prowadzących własną działalność gospodarczą kwestia opodatkowania podatkiem dochodowym nie będzie miała miejsca.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty pakietów medycznych można refakturować pod warunkiem przeniesienia ich na rzeczywistego odbiorcę w takiej kwocie w jakiej zostały zakupione. W momencie refakturowania nie powstaje przychód po stronie nabywcy z uwagi na fakt pokrycia przez niego w całości wartości otrzymanego pakietu. Zarówno Spółka jak i rzeczywisty nabywca abonamentu medycznego nie są w takim wypadku obowiązani do naliczania i odprowadzania podatku dochodowego, gdyż nie ma tu mowy o nieodpłatnych świadczeniach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przy czym art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy stanowi, iż wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się - jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi zakupione - według cen zakupu.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka kupuje ubezpieczenia zdrowotne obejmujące swoim zakresem pakiety świadczeń medycznych, m.in. dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą, z którą Spółka posiada podpisaną umowę o współpracę, Jednakże wątpliwość dotyczy faktu, czy przeniesienie zobowiązania z tytułu zakupionego pakietu medycznego na osobę prowadzącą działalność gospodarczą w postaci zrefakturowania wartości usługi spowoduje, że świadczenie utraci walory nieodpłatnego.

Termin "świadczenie" pojawia się na gruncie przepisów zawartych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) i zgodnie z art. 353 ww. Kodeksu oznacza przedmiot stosunku zobowiązaniowego, który wyraża się obowiązkiem określonego zachowania się przez podmiot zobowiązany. Dla celów podatkowych pojęcie "nieodpłatnego świadczenia" ma szerszy zakres niż w prawie cywilnym. Obejmuje ono nie tylko działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony, ale w jego zakres wchodzą także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest nieodpłatne przysporzenie majątku innej osobie kosztem majątku innego podmiotu, mające konkretny wymiar finansowy.

Zatem jeżeli nastąpi przeniesienie zobowiązania z tytułu zakupionego pakietu medycznego na osobę prowadzącą działalność gospodarczą w postaci refakturowania, to przekazanie świadczenia nie będzie wyczerpywało znamion nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W takim przypadku na Spółce nie ciążą obowiązki płatnika.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

*

obowiązków płatnika w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia oraz o dzieło został rozstrzygnięty w dniu 28 lipca 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-535/09-2/TW,

*

obowiązków płatnika w stosunku do osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą został rozstrzygnięty w dniu 28 lipca 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPB1/415-535/09-3/TW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl