ILPB1/415-522/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 sierpnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-522/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2010 r. (data wpływu 4 maja 2010 r.), uzupełnionym w dniu 6 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom Wnioskodawcy.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 lipca 2010 r. znak ILPB1/415-522/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 5 lipca 2010 r., a w dniu 6 lipca 2010 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, gdzie Instytucją Pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy.

Projekty realizowane są w następujących Priorytetach:

1.

Priorytet VI "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy" Poddziałanie 6.1.2 "Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie", projekt pt. "Wsparcie pośrednictwa i doradztwa w Powiatowym Urzędzie pracy", okres realizacji lata 2009-2011.

2.

Priorytet VI "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy", Poddziałanie 6.1.3 "Poprawa zdolności do zatrudnienia oraz podnoszenie poziomu aktywności zawodowej osób bezrobotnych", projekt pt. "Przyszłość z perspektywami" okres realizacji lata 2008-2013.

Zgodnie ze Szczegółowym opisem priorytetów programu operacyjnego kapitał ludzki 2007 - 2013, dla Poddziałania 6.1.2 określone są grupy docelowe (osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy) tj.: powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy oraz pracownicy powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy. Według powyższego dokumentu - projekty w Poddziałaniu 6.1.2 służą wzmocnieniu i rozwojowi publicznych służb zatrudnienia w regionie m.in. poprzez szkolenia, doradztwo, badania rynku pracy, w tym:

* upowszechnianie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego w regionie, m.in. poprzez dofinansowanie zatrudnienia doradców zawodowych i pośredników pracy.

W ramach projektu w Poddziałniu 6.1.2, Wnioskodawca zaplanował do realizacji m.in. wydatki na takie zadania jak:

* zatrudnienie doradcy zawodowego (wynagrodzenie wraz z pochodnymi),

* oddelegowanie pośrednika pracy (wynagrodzenie wraz z pochodnymi),

* zatrudnienie pośrednika pracy (wynagrodzenie wraz z pochodnymi).

Powyższy projekt jest wybierany w drodze konkursowej, a środki finansowe na jego realizację są przekazywane od 1 stycznia 2010 r. przez Bank (...) na rachunek wskazany w umowie o dofinansowanie projektu (rachunek bankowy jednostki samorządu terytorialnego, a następnie na rachunek bankowy Wnioskodawcy), zgodnie z zapisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 187, poz. 1240) jako środki budżetu środków europejskich.

Zgodnie ze Szczegółowym opisem priorytetów programu operacyjnego kapitał ludzki 2007 - 2013, w projekcie w Poddziałaniu 6.1.3: Grupy docelowe (osoby, instytucje, grupy społeczne bezpośrednio korzystające z pomocy) stanowią osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy jako bezrobotne, w tym w szczególności osoby znajdujące się w szczególnej sytuacji na rynku pracy.

Dokument "Projekty systemowe Powiatowych Urzędów Pracy w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki" określa zasady przygotowania, realizacji oraz rozliczania projektów systemowych w ramach Poddziałania 6.1.3, wskazując, iż projekty systemowe finansowane są wyłącznie ze środków Funduszu Pracy. Uczestnikami projektu systemowego są osoby zarejestrowane w powiatowym urzędzie pracy jako osoby bezrobotne. W ramach projektu systemowego mogą być finansowane z Funduszu Pracy instrumenty rynku pracy i usługi rynku pracy wymienione w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 416 z późn. zm.), związane z realizacją m.in.: szkolenia, staże, przyznanie jednorazowych środków na podjecie działalności gospodarczej, w tym pomoc prawna, konsultacje i doradztwo związane z podjęciem działalności gospodarczej.

W zakresie szkoleń, staży, przygotowania zawodowego dorosłych, wypłacane są stypendia dla osób bezrobotnych. Zgodnie z zapisami art. 35 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, powiatowy urząd pracy jako organ zatrudnienia zobowiązany jest do poboru zaliczki miesięcznej (na poczet podatku dochodowego) jako płatnik od świadczeń wypłaconych z Funduszu Pracy.

Dokument "Zasady Finansowania PO KL stanowi, iż środki finansowe na realizację projektów systemowych są zapewniane z Funduszu Pracy w ramach części będącej w dyspozycji samorządu województwa jak i w części będącej w dyspozycji powiatu. Natomiast samo dofinansowanie projektu na szczeblu samorządowym polega na zwiększeniu limitu wydatków Funduszu Pracy dla powiatu na wniosek marszałka województwa. Refundacja środków z Europejskiego Funduszu Społecznego ma miejsce dopiero na poziomie centralnym i dokonywana jest po poświadczeniu wydatków przez Instytucję Pośredniczącą do Instytucji Zarządzającej w ramach komponentu regionalnego POKL. Instytucja Zarządzająca informuje ministra właściwego ds. pracy o wysokości zatwierdzonych wydatków w ramach Poddziałania 6.1.3 w danym miesiącu. Dopiero na tej podstawie minister właściwy ds. pracy wystawia zlecenie płatności do B. w celu dokonania refundacji wydatków do dysponenta Funduszu Pracy.

W uzupełnieniu wniosku podano, że:

* w projekcie "Przyszłość z perspektywami" w ramach Poddziałania 6.1.3. w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłaty świadczeń dla osób bezrobotnych dotyczą okresu od stycznia 2010 r.,

* w projekcie "Wsparcie pośrednictwa i doradztwa w Powiatowym Urzędzie Pracy w ramach Poddzialania 6.1.2. w zakresie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji do art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wypłaty wynagrodzeń pracowników dotyczą okresu od stycznia 2010 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnienia przedmiotowego wynagrodzenia wypłacanego pracownikom Wnioskodawcy.

Czy wynagrodzenia wypłacane pracownikom w ramach projektu w poddziałaniu 6.1.2 są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i Wnioskodawca nie jest zobowiązany do poboru i odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy od tych świadczeń.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Natomiast zapisy art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wskazują, iż środki pochodzące z budżetu Unii Europejskich stanowią m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, a więc również środki Europejskiego Funduszu Społecznego ponadto zapisy działu III rozdz. 6 oraz działu IV powyższej ustawy określają zasady wykonywania budżetu środków europejskich.

Mając na uwadze wszystkie dokumenty dotyczące opisu czy zasad finansowania poddziałania 6.1.2 oraz przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca uważa, iż wynagrodzenia wypłacane pracownikom Urzędu ze środków projektu w poddziałniu 6.1.2 nie są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych. Wynika to m.in. z tego, iż projekty w poddziałaniu 6.1.2 służą wzmocnieniu i rozwojowi publicznych służb zatrudnienia w regionie m.in. poprzez upowszechnianie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego w regionie poprzez dofinansowanie zatrudnienia doradców zawodowych i pośredników pracy. Oznacza to, iż celem projektu w poddziałaniu 6.1.2 jest wzmocnienie Urzędu i jest do niego kierowany.

Pomoc kierowana jest do Urzędu, aby wzmocnić i wspomóc jego rozwój w regionie a nie bezpośrednio do osób fizycznych - pracowników Urzędu, których wynagrodzenia są wypłacane ze środków dofinansowania projektu (płatności - w rozumieniu zapisów ustawy o finansach publicznych).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wnioskodawca realizuje projekty współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, gdzie Instytucją Pośredniczącą jest Wojewódzki Urząd Pracy, Priorytet VI "Rynek pracy otwarty dla wszystkich", Działanie 6.1 "Poprawa dostępu do zatrudnienia pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy" Poddziałanie 6.1.2 "Wsparcie powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy w realizacji zadań na rzecz aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych w regionie", projekt pt. "Wsparcie pośrednictwa i doradztwa w Powiatowym Urzędzie pracy", okres realizacji lata 2009-2011.

Grupę docelową stanowią powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy oraz pracownicy powiatowych i wojewódzkich urzędów pracy. Według powyższego dokumentu - projekty w Poddziałaniu 6.1.2 służą wzmocnieniu i rozwojowi publicznych służb zatrudnienia w regionie m.in. poprzez szkolenia, doradztwo, badania rynku pracy, a w tym upowszechnianie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego w regionie, m.in. poprzez dofinansowanie zatrudnienia doradców zawodowych i pośredników pracy.

Dnia 28 września 2007 r. Komisja Europejska wydała decyzję w sprawie przyjęcia do realizacji Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, który jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 (Narodowej Strategii Spójności) i obejmuje całość interwencji Europejskiego Funduszu Społecznego w Polsce.

Od 1 stycznia 2010 r. wprowadzono do art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pkt 137.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 137, zwalnia się od podatku dochodowego od osób fizycznych środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie o finansach publicznych.

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Do środków europejskich zalicza się zatem:

* środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a) i b;

* niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c) i d:

a.

Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,

b.

Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,

c.

Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

d.

Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",

e.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,

f.

Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z art. 187 ww. ustawy o finansach publicznych za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej "płatnościami", odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 200 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1.

Natomiast zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż dochody uzyskane przez osoby obsługujące projekt nie będą korzystały ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że od dochodów tych Wnioskodawca, jako płatnik, będzie miał obowiązek poboru zaliczek na podatek od dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tekst jedn. zwolnienia przedmiotowego dotyczącego świadczeń wypłacanych osobom bezrobotnym) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 4 sierpnia 2010 r. nr ILPB1/415-522/10-5/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl