ILPB1/415-521/14-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-521/14-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 21 maja 2014 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w oparciu o model logistyczny dropshipping - sprzedaż przez internet. W każdej transakcji jest pośrednikiem handlowym, występują dostawca i klient. Działalność ta polega na przeniesieniu procesu wysyłki towaru na dostawcę i jest prowadzona w formie pośrednictwa handlowego, poprzez aukcje internetowe. Rola Wnioskodawcy sprowadza się do zbierania zamówień, inkasowania wpływów pieniężnych w postaci przelewów bankowych na rachunek bankowy Wnioskodawcy oraz do przesyłania zamówienia i płatności za zamówiony towar do dostawcy (ze wskazaniem adresu klienta), który znajduje się na terytorium kraju trzeciego (spoza krajów Unii Europejskiej). Dostawca realizuje wysyłkę bezpośrednio do klienta za pośrednictwem poczty bądź kuriera, pozostając nieujawnionym względem jego. Każda wysyłka nie przekracza kwoty 150 EUR. Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży towarów akcyzowych. Klientowi wystawia rachunek (wysyła go drogą elektroniczną) za pośrednictwo handlowe, czyli prowizja uzyskana ze sprzedaży towaru - a jest to różnica między kwotą wpłaconą przez klienta na rachunek bankowy Zainteresowanego, a kwotą którą wpłaca dostawcy za zakup towaru i wysłanie przesyłki. Wszystkie transakcje wpłat i wypłat są udokumentowane na rachunkach bankowych oraz poprzez zestawienia sprzedaży z serwisu dostawcy. Zakupiony towar nigdy nie trafia do Wnioskodawcy - pośrednika handlowego lecz zawsze bezpośrednio do klienta. Klient najpierw przelewa pieniądze na konto bankowe Wnioskodawcy w złotówkach, następnie Wnioskodawca przekazuje je w walucie USD do dostawcy (pozostawiając dla siebie prowizję), znajdującego się poza terytorium Unii Europejskiej.

Zainteresowany jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, rozlicza się na podstawie podatkowej księgi przychodów rozchodów. Jest opodatkowany wg skali podatkowej. Nie jest podatnikiem podatku od towarów usług, sprzedaży nie ewidencjonuje na kasie fiskalnej, gdyż nie został przekroczony dotychczas obrót zobowiązujący Wnioskodawcę do zakupu kasy fiskalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Co stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej przy prowadzeniu pośrednictwa handlowego poprzez aukcje internetowe w oparciu o model logistyczny, zwany dropshippingiem.

2. Czy tylko kwota prowizji, czy cała kwota jaka wpływa od klienta na rachunek bankowy Wnioskodawcy w celu realizacji zamówienia.

Zdaniem Wnioskodawcy, świadcząc usługi w zakresie pośrednictwa handlowego, przychodem z pozarolniczej działalności gospodarczej jest uzyskana kwota prowizji. Zatem rachunki należy wystawiać i Zainteresowany wystawia je klientowi na różnicę pomiędzy kwotą wpływu pieniężnego w postaci przelewu bankowego na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a kwotą wysłaną dostawcy w celu realizacji zamówienia klienta. Płatności od klienta (osoby kupującej towar) będą należnościami za sprzedany przez zagraniczną firmę towar oraz w części należnością dla Wnioskodawcy z tytułu pośrednictwa w płatności i obsługi zamówienia.

Powyższe stanowisko w niniejszej sprawie wywodzi się z faktu, iż Zainteresowany nie prowadzi sprzedaży towarów we własnym imieniu ani na własny rachunek - nie jest właścicielem towaru, ponieważ nie posiada faktury ani rachunku potwierdzającego zakup towaru. Nie jest importerem, a jedynie pośrednikiem w płatnościach i zamówieniach - pomaga nabyć towar klientom od zagranicznego dostawcy. Rola Wnioskodawcy ogranicza się tylko do zbierania zamówień dla dostawcy oraz przyjmowania od klientów zapłaty i przekazywaniu jej dostawcy, po pomniejszeniu o należną Zainteresowanemu prowizję.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest określona w pkt 3 tego przepisu pozarolnicza działalność gospodarcza.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Przywołany przepis należy traktować jako generalną zasadę określającą przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Na mocy art. 14 ust. 1c ww. ustawy, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 1, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 1e, 1 h i 1i, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

1.

wystawienia faktury albo

2.

uregulowania należności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie pośrednictwa handlowego. W działalności tej zyskiem (przychodem z rozumieniu art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) będzie prowizja uzyskana z tego tytułu - różnica pomiędzy kwotą przelaną przelewem bankowym od klienta, a kwotą przekazaną do dostawcy. Zatem w sytuacji, gdy - jak wskazał Zainteresowany - jego rola będzie sprowadzała się do pośrednictwa, przychodem będzie wartość prowizji, na którą - jak podał Wnioskodawca, zostanie wystawiony rachunek. Jednocześnie Zainteresowany wskazał, że towar nie będzie stanowił jego własności, nie uzyska faktury VAT oraz rachunku potwierdzającego zakup, nie będzie również importerem, nie sprowadza towaru na własny rachunek, ani w niczyim imieniu, zaś jego udział w transakcji ograniczy się do pośrednictwa w płatnościach i zamówieniach.

Mając na uwadze powyższe informacje oraz przywołane przepisy, należy stwierdzić, że przychodem Wnioskodawcy będzie kwota prowizji, należna Zainteresowanemu z tytułu przeprowadzanych transakcji pośrednictwa (art. 14 ust. 1 cyt. ustawy).

Wobec tego stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl