ILPB1/415-517/08-6/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-517/08-6/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..., przedstawione we wniosku z dnia 15 lipca 2008 r. (data wpływu 17 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania prowadzonych czynności za działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie uznania prowadzonych czynności za działalność gospodarczą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r., znak ILPB1/415-517/08-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 sierpnia 2008 r., a w dniu 11 sierpnia 2008 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza podjąć działalność gospodarczą, której przedmiotem m.in. byłoby świadczenie usług wyszczególnionych w podklasach 70.22Z PKWiU oraz 82.19Z i 82.99Z. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi obejmowałyby:

* doradztwo w zakresie planowania zapotrzebowania magazynowego na towary będące przedmiotem handlu,

* wykonywanie fotokopii dokumentacji dotyczącej kontrahentów podmiotu gospodarczego,

* sprawdzanie w uzasadnionych przypadkach danych kontrahenta (w urzędzie skarbowym, urzędzie gminy itp.),

* nadzór nad prowadzeniem sprzedaży podmiotu gospodarczego,

* kontrolę zasadności i celowości poniesionych kosztów działalności oraz ich akceptację.

Jak podaje Wnioskodawca w pierwszym okresie działalność usługowa świadczona byłaby na rzecz jednego podmiotu gospodarczego - przedsiębiorstwa działającego na rynku od kilkunastu lat, którego właściciel opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a właścicielem przedsiębiorstwa występują powiązania rodzinne. Wnioskodawca informuje, że do obecnej chwili nie świadczył pracy na rzecz powyższego podmiotu, lecz okresowo na podstawie umowy o dzieło i umowy zlecenia wykonywał zlecane czynności.

Ponadto Wnioskodawca informuje, iż usługi jakie zamierza świadczyć zostały sklasyfikowane pod symbolami PKWiU: 74.14.11, 74.14.12, 74.14.13, 74.14.17, 74.83.12 oraz 74.83.15.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie uznania prowadzonych czynności za działalność gospodarczą.

Czy działalność którą Wnioskodawca powyżej opisał jest działalnością wspomagającą biorąc pod uwagę ograniczenia art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, działalność, którą zamierza podjąć jest działalnością gospodarczą, gdyż za rezultaty działań, odpowiedzialność ponosi osobiście. Jak podaje Wnioskodawca czynności nie są wykonywane pod kierownictwem, a miejsce i czas wykonywania czynności ustala samodzielnie, a z właścicielem przedsiębiorstwa, na rzecz którego świadczy usługi tylko w uzasadnionych przypadkach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisów art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. ustawy źródłami przychodów są m.in. działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z przedstawionymi we wniosku informacjami Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza świadczyć:

* usługi doradztwa w zakresie ogólnych zagadnień zarządzania,

* usługi doradztwa w zakresie zarządzania finansami, z wyłączeniem podatków,

* usługi doradztwa w zakresie zarządzania rynkiem,

* usługi doradztwa w zakresie zarządzania, pozostałe,

* usługi powielania,

* usługi związane z pracami sekretarskimi, pozostałe.

Z wniosku wynika, iż powyższe czynności nie będą wykonywane pod kierownictwem, a miejsce i czas ich wykonania ustala Wnioskodawca. Ponadto Zainteresowany podaje, że to On ponosi ryzyko związane z prowadzoną działalnością.

Stosownie do definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).

Jak wynika z zakresu czynności (usług), które Wnioskodawca zamierza świadczyć, na rzecz przedsiębiorstwa nie występują żadne czynności kierowania, ale szereg czynności, których istotą jest doradztwo, a także usługi powielania i usługi związane z pracami sekretarskimi.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zatem należy stwierdzić, iż zgodnie z treścią ww. przepisu, niemożność uznania określonych czynności za pozarolniczą działalność gospodarczą zachodzi w przypadku łącznego wystąpienia wskazanych powyżej warunków. Oznacza to, iż w przypadku, gdy chociaż jeden z ww. warunków nie zostanie spełniony, wyłączenie to nie będzie miało miejsca, a czynności wykonywane przez podatnika będą uznawane za działalność gospodarczą - oczywiście przy założeniu, że działalność ta spełnia kryteria wymienione w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, należy uznać, że usługi które Wnioskodawca zamierza świadczyć, w zakresie opisanym we wniosku można zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionych we wniosku informacji, należy stwierdzić, iż nie zostały spełnione przesłanki określone w art. 5b ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 15 października 2008 r. wydano odrębne interpretacje indywidualne w zakresie:

* zdarzenia przyszłego dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania nr ILPB1/415-517/08-4/AA,

* zdarzenia przyszłego dotyczącego zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu nr ILPB1/415-517/08-5/AA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl