ILPB1/415-510/11-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-510/11-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2011 r. (data wpływu 31 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w części dotyczącej:

* zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, finansowanych ze środków Unii Europejskiej i w konsekwencji braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków obliczenia i pobrania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń - jest prawidłowe,

* zwolnienia od opodatkowania wypłat wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, dokonywanych z rachunku bankowego Wnioskodawcy, następnie refundowanych, a także braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków obliczenia i pobrania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń wypłacanych pracownikom oraz obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wchodzi w skład konsorcjum realizującego projekt współfinansowany ze środków funduszy wspólnotowych - 7 Program Ramowy. W celu realizacji projektu została podpisana umowa w sprawie przyznania grantu pomiędzy Unią Europejską, reprezentowaną przez Komisję Europejską z jednej strony oraz Politechniką W. będącą beneficjentem występującym w charakterze koordynatora konsorcjum z drugiej strony (beneficjent nr 1). Wnioskodawca - XX przystąpił do umowy w sprawie przyznania grantu poprzez podpisanie formularza A jako beneficjent nr 2. Okres realizacji projektu wynosi 17 miesięcy od 1 września 2010 r. do 31 stycznia 2012 r. Komisja Europejska na rachunek koordynatora projektu przekazuje środki finansowe przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu, które z kolei przekazywane są w formie zaliczki na rachunki pozostałych przedstawicieli konsorcjum, w tym na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Realizowany projekt dotyczy organizacji Konferencja oraz wydarzeń związanych z konferencją jak propagujące akcje dla młodzieży przybliżające zagadnienia związane w wytwarzaniem i osiągnięcia naukowe w tych dziedzinach.

Motto: "XXX".

Myślą przewodnią konferencji będzie temat, jak zapewnić owocną współpracę w globalnym wytwarzaniu o wysokiej wartości dodanej pomiędzy krajami z UE oraz Europy Środkowej i Wschodniej, a także w ramach samej Unii Europejskiej oraz pomiędzy krajami bałkańskimi i z regionu EECA (Eastern Europe and Central Asia).

Podczas konferencji będą poruszane następujące aspekty:

* Współpraca Zachodnio-Wschodnia Europa w globalnym wytwarzaniu,

* Współpraca oraz partnerstwo członków Unii Europejskiej z krajami bałkańskimi oraz państwami regionu EECA,

* Współpraca pomiędzy "nowymi" i "starymi" członkami Unii Europejskiej,

* Obecny stan badań i rozwoju w dziedzinie wytwarzania,

* Małe i Średnie Przedsiębiorstwa (MŚP) w transformujących się gospodarkach europejskich,

* Zaangażowanie środków publicznych,

* Efektywne modele współpracy pomiędzy ośrodkami akademickimi, ośrodkami badawczo-rozwojowymi oraz przemysłem.

Konferencja odbędzie się w dniach XXX.

Wnioskodawca działa w określonej formie organizacyjno - prawnej jako spółka akcyjna. Realizację ww. projektu Wnioskodawca powierza określonym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. W tym celu trzech etatowych pracowników Wnioskodawcy zostało oddelegowanych do pracy w ramach projektu zgodnie z aneksem do umowy o pracę, dalsze cztery osoby zatrudnione są w całości na potrzeby realizacji projektu. Wszyscy pracownicy pracują przy bezpośredniej realizacji projektu i z pracy w ramach projektu sporządzają karty czasu pracy.

Osoby zatrudnione w całości do projektu otrzymują wynagrodzenie zgodnie z umową o pracę do 1 dnia miesiąca, następującego po miesiącu, za który wynagrodzenie jest wypłacane, natomiast pracownicy etatowi oddelegowani do pracy w ramach projektu po przedstawieniu kart czasu pracy dla projektu do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który otrzymują premię (zgodnie z postanowieniami aneksu do Regulaminu wynagradzania i swoimi aneksami do umowy o pracę, które określają stawkę godzinową dla każdego z pracowników).

W dniu 14 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał zaliczkę w Euro na realizację projektu od koordynatora projektu Politechniki W., która to zgodnie z umową jako koordynator zobowiązany jest do podziału otrzymanej z KE zaliczki między członków konsorcjum.

Część środków została przewalutowana i przekazana na rachunek bieżący Wnioskodawcy prowadzony w PLN, z którego realizowane są wszystkie płatności, również te związane z projektem. Wnioskodawca nie posiada wyodrębnionego rachunku w PLN dla celu realizacji Projektu, ponieważ nie ma takiego wymogu.

Tak więc płatności po 14 lutego 2011 r. dotyczące projektu realizowane są z rachunku bieżącego bezpośrednio ze środków projektu. Natomiast wydatki za okres od 1 września 2010 r. do 14 lutego 2011 r. po ww. wymianie zostały zrefundowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), zwanej dalej: u.p.d.o.f. wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę spełniają kryteria zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) u.p.d.o.f., a w konsekwencji czy Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f., zwolniony jest z obowiązku obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych w ramach realizacji Projektu.

2.

Czy w wypadku realizacji przez Wnioskodawcę kolejnych projektów ramach 7 Programu Ramowego UE, Spółka jako płatnik zobowiązana będzie pobierać zaliczkę na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, zaangażowanym w realizację projektów.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku nr 1.

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka jako płatnik nie ma obowiązku pobierania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń wypłacanych pracownikom zatrudnionym przez Spółkę na podstawie umowy o pracę, zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, ponieważ wynagrodzenia te korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

W przypadku realizacji przez Wnioskodawcę kolejnych projektów w ramach 7 Programu Ramowego UE, Spółka jako płatnik nie będzie zobowiązana do pobierania zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń w wypadku, jeżeli pracownicy będą zaangażowani w realizację tych projektów.

Stosownie bowiem do art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od państw obcych, organizacji międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadku gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj .y - wykonanie czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Tak więc, aby podatnik uzyskał przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. zwolnienie musi spełnić dwa warunki:

a.

środki, z których podatnik jest finansowany, muszą pochodzić od podmiotów wskazanych w przepisie i muszą mieć charakter bezzwrotnej pomocy

b.

musi nastąpić bezpośrednia realizacja przez podatnika celu programu finansowanego z tych środków.

Nie budzi wątpliwości, że w świetle powyższego unormowania wskazane przesłanki muszą być spełnione łącznie. Nie spełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania przez podatnika ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli środki bezzwrotnej pomocy, z których podatnik jest finansowany pochodzą od podmiotów wskazanych w powyższym przepisie oraz spełniony zostanie warunek dotyczący bezpośredniej realizacji przez podatnika celu programu finansowanego z tych środków, podatnik może skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f.

7 Program Ramowy (2007-2013) Unii Europejskiej jest największym programem finansowania badań naukowych i rozwoju technologicznego w Europie powołany decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w zakresie badań, rozwoju technologicznego i demonstracji. Jest bezpośrednio finansowany przez Komisję Europejską. Tak więc zdaniem Wnioskodawcy środki otrzymane na realizację projektu współfinansowanego ze środków funduszy wspólnotowych - 7 Programu Ramowego Unii Europejskiej są środkami spełniającymi warunki wyszczególnione w art. 21 u.p.d.o.f., tj. pochodzą od rządów państw obcych, instytucji i organizacji międzynarodowych, mimo że środki finansowe jaki otrzymuje Wnioskodawca są przekazywane przez Komisję Europejską za pośrednictwem koordynatora projektu, który jest upoważnionym dysponentem tych środków.

Otrzymane środki pochodzą z bezzwrotnej pomocy rządów państw obcych, w tym wypadku z Unii Europejskiej, Zainteresowany realizuje projekt jako partner w konsorcjum, na podstawie umowy konsorcjum oraz kontaktu z Komisją Europejską. Jako pełnoprawny członek konsorcjum realizującego projekt, Wnioskodawca jest beneficjentem bezzwrotnej pomocy i bezpośrednio realizuje cel projektu.

Dochody osób fizycznych korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o ile wynagrodzenie tych osób zostało sfinansowane ze środków pomocowych oraz pod warunkiem, że osoby te bezpośrednio realizują cel programu finansowanego z środków bezzwrotnej pomocy.

Wnioskodawca działa w określonej formie organizacyjno - prawnej jako spółka akcyjna. Realizację ww. projektu Wnioskodawca powierza określonym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę, którzy bezpośrednio realizują cel projektu. Osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę są zdaniem Wnioskodawcy podmiotami bezpośrednio realizującymi cel programu w ramach danej jednostki organizacyjno - prawnej. Każda bowiem osoba prawna lub ustawowa przy wykonaniu zadań posługuje się osobami związanymi z nią różnymi umowami, w tym umowami pracowniczymi i/lub cywilnoprawnymi, do czego odnosi się omawiany warunek wskazany w lit. b).

Tak więc w tym przypadku nie będzie miało zastosowania ograniczenie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) u.p.d.o.f. wskazujące na to, że "zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie czynności w związku z realizowanym przez niego programem".

W przeciwnym razie beneficjenci będący osobami prawnymi lub ustawowymi byliby z niezrozumiałych względów traktowani nierównorzędnie. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza WSA z siedzibą w Rzeszowie w wyroku z dnia 29 marca 2010 r., I SA/Rz 63/10. Bez znaczenia zdaniem Wnioskodawcy pozostaje fakt, że środki przeznaczone na wypłatę wynagrodzenia pracownikom realizującym bezpośrednio cel programu wypłacone zostały z rachunku bieżącego, na który to przelana została część zaliczki otrzymanej od koordynatora w dniu 14 lutego 2011 r.

Bez znaczenia pozostaje również fakt, że wydatki poniesione na wypłatę wynagrodzenia pracownikom realizującym bezpośrednio cel programu przed dniem otrzymania zaliczki, czyli przed 14 lutego 2011 r., wypłacone zostały ze środków obrotowych Spółki, a następnie zrefundowane. Kluczowe znaczenie dla zastosowania zwolnienia ma bowiem ustalenie podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również NSA w wyroku z dnia 22 października 2010 r., II FSK 1067/09, wskazując, że "sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej jest kwestią techniczną. Kluczowe znaczenie ma ustalenie podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Zatem okoliczność, że ze środków "pomocowych" zrefundowano wcześniej poniesione wydatki nie ma znaczenia dla oceny, czy chodzi tu o bezzwrotną pomoc, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) u.p.d.o.f."

Reasumując, w przypadku obu pytań, zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie pracownika uczestniczącego w realizacji opisanego powyżej projektu korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. W konsekwencji Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego w rozumieniu art. 31 u.p.d.o.f., nie jest zobowiązany do obliczania i pobierania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych pracownikom w ramach Projektu wynagrodzeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym wynagrodzeń wypłacanych pracownikom w części dotyczącej:

* zwolnienia od opodatkowania wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, finansowanych ze środków Unii Europejskiej i w konsekwencji braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków obliczenia i pobrania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń - uznaje się za prawidłowe,

* zwolnienia od opodatkowania wypłat wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, dokonywanych z rachunku bankowego Wnioskodawcy, następnie refundowanych, a także braku ciążących na Wnioskodawcy obowiązków obliczenia i pobrania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń - uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku Wnioskodawca wchodzi w skład konsorcjum realizującego projekt współfinansowany ze środków funduszy wspólnotowych - 7 Program Ramowy. Komisja Europejska na rachunek koordynatora projektu przekazuje środki finansowe przeznaczone na realizację przedmiotowego projektu, które z kolei przekazywane są w formie zaliczki na rachunki pozostałych przedstawicieli konsorcjum, w tym na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Realizację ww. projektu Wnioskodawca powierza określonym pracownikom zatrudnionym na podstawie umowy o pracę. W tym celu trzech etatowych pracowników Zainteresowanego zostało oddelegowanych do pracy w ramach projektu zgodnie z aneksem do umowy o pracę, dalsze cztery osoby zatrudnione są w całości na potrzeby realizacji projektu. Wszyscy pracownicy pracują przy bezpośredniej realizacji projektu i z pracy w ramach projektu sporządzają karty czasu pracy. W dniu 14 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał od koordynatora projektu zaliczkę w Euro na realizację projektu.

Tak więc płatności po 14 lutego 2011 r. dotyczące projektu realizowane są z rachunku bieżącego bezpośrednio ze środków projektu. Natomiast wydatki za okres od 1 września 2010 r. do 14 lutego 2011 r. po ww. wymianie zostały zrefundowane.

Mając na uwadze uregulowania prawne i informacje zawarte we wniosku należy uznać, że na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnione z opodatkowania są wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, bezpośrednio realizujących zadania projektu na podstawie umowy o pracę, finansowane ze środków programów ramowych, pod warunkiem, że w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenia te były finansowane wprost ze środków pomocowych. Jeżeli nie są one finansowane ze środków pomocowych, tylko są wypłacane ze środków Wnioskodawcy, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wówczas wynagrodzenia te nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że w takiej sytuacji wynagrodzenia te nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tej sytuacji do momentu otrzymania środków z Komisji Europejskiej przeznaczonych na realizację ww. projektu realizowanego w ramach 7 Programu Ramowego, wypłacone w tym okresie wynagrodzenia po części są finansowane z innych środków niż pomoc bezzwrotna. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków bezzwrotnej pomocy. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Zatem w przypadku wynagrodzeń, na których wypłatę środki były refundowane, nie został spełniony warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Tym samym ww. wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy za pracę przy realizacji projektu w ramach program ramowego nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości określonej w treści art. 27 ww. ustawy. W konsekwencji na Wnioskodawcy ciążą obowiązki płatnika.

Reasumując, w przedmiotowej sprawie, w świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wypłacanych bezpośrednio ze środków Unii Europejskiej, spełniają kryteria zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) i lit. b) ww. ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma obowiązku obliczania, pobierania i odprowadzania w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od ww. wynagrodzeń wypłacanych w ramach realizacji Projektu. Wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy, zaangażowanych w realizację konferencji oraz wydarzeń związanych z konferencją organizowanych w ramach 7 Programu Ramowego, zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, wypłacone z rachunku bankowego Wnioskodawcy, a następnie refundowane ze środków Unii Europejskiej, spełniają kryterium określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b), natomiast nie spełniają kryterium określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ww. ustawy, tj. pochodzenia środków pomocowych z zagranicy, dlatego też nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia. W konsekwencji Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego w rozumieniu art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest obliczyć, pobrać i odprowadzić w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od tych wynagrodzeń wypłacanych w ramach realizacji Projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego opisu zdarzenia przyszłego, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 28 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-510/11-3/AMN.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądów administracyjnych tut. organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) zostały one wydane w indywidualnych sprawach i dotyczą wyłącznie tych spraw, w których zapadły, podobnie jak orzeczenia prezentujące odmienne stanowisko, np. wyrok WSA w Poznaniu z dnia 19 listopada 2009 r. I SA/Po 824/09, wyrok WSA w Poznaniu z dnia 6 maja 2009 r. I SA/Po 298/09.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl