ILPB1/415-506/09-2/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-506/09-2/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2009 r. (wg daty wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zainteresowany prowadzi dom pracowniczy, w którym wynajmuje lokale dla swoich pracowników jak i dla osób nie będących pracownikami. W 2009 r. ma zamiar zezwolić lokatorom na wymianę stolarki okiennej w najmowanych lokalach. Jednocześnie wynajmujący zobowiązał się do refundacji kosztów poniesionych przez najemców.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy zwrot kosztów przez wynajmującego wymiany stolarki okiennej w domu pracowniczym, które to koszty zostały poniesione przez najemców, stanowi dla najemców przychód podlegający opodatkowaniu.

Zdaniem Wnioskodawcy, refundacja przez wynajmującego kosztów wymiany stolarki okiennej nie stanowi dla najemcy przychodu podlegającego opodatkowaniu. Zwrot lokatorom nakładów poniesionych na wymianę okien nie stanowi przysporzenia i z tego względu jest zdarzeniem obojętnym pod względem podatkowym. W przypadku otrzymania przez najemcę zwrotu wydatków poniesionych uprzednio na wymianę okien stanowiących własność wynajmującego nie można przyjąć, że po stronie członka najemcy następuje przysporzenie majątkowe. Otrzymuje on bowiem jedynie zwrot poniesionych już wydatków. Należy wskazać, że przedmiotowe wydatki ponoszone przez najemców, dokonywane są w porozumieniu z właścicielem budynku, a więc zwrot tych wydatków przez wynajmującego stanowi jedynie rozliczenie takiej szeroko rozumianej umowy. Zwracając wydatki wynajmujący w ten sposób realizuje jedynie zobowiązanie, które na nim ciąży. Na wynajmującym zgodnie z postanowieniami Kodeksu cywilnego ciąży obowiązek utrzymania w należytym stanie lokali, przez co należy także rozumieć ponoszenie kosztów wymiany stolarki okiennej.

Potraktowanie zwrotu powyższych wydatków jako przychodu, musiałoby prowadzić do przyjęcia, że dla uzyskania tego przychodu (zwrot nakładów) poniesiono koszty (nakłady) równe otrzymanej kwocie przychodu, a zatem i tak nie powstałby obowiązek opodatkowania tego przychodu. Trzeba zachować w pamięci, że gdyby wynajmujący sam przeprowadził wymianę stolarki okiennej (do czego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, jest zobowiązany), to świadczenie takie byłoby zdarzeniem obojętnym podatkowo dla lokatorów.

Tym samym przeprowadzenie tej wymiany nie bezpośrednio przez wynajmującego, lecz przez najemców oraz późniejsza wypłata, stanowiąca zwrot poniesionych nakładów, nie stanowi przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na to, że wypłata ta nie ma cech przychodu.

Analogiczne stanowisko wynika m.in. z wyroków WSA w Szczecinie z dnia 10 czerwca 2007 r., sygn. akt I SA/Sz 161/06, WSA w Bydgoszczy z dnia 20 lutego 2008 r., sygn. akt I SA/Bd 830/07, wyrok WSA w Gliwicach z dnia 1 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Gl 914/07, WSA w Kielcach z dnia 27 czerwca 2008 r., sygn. akt I SA/Ke 149/08.

Trzeba też zwrócić uwagę na stanowisko Ministra Finansów wyrażone w piśmie z dnia 20 sierpnia 2008 r., nr DD3/033/41/MCA/08/607: "Również na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego w odniesieniu do najmu lokali zakładowych wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (art. 662, art. 663, art. 680, art. 681 Kodeksu cywilnego). Mając na uwadze powyższe regulacje, w ocenie Ministerstwa Finansów, u najemcy lokalu komunalnego oraz zakładowego, zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej w tych lokalach w czasie trwania umowy najmu nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Wskazać należy, że na gruncie przepisów Kodeksu cywilnego w odniesieniu do najmu lokali, wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (właściciela).

Zgodnie bowiem z art. 662 § 1, § 2 i § 3 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wynajmujący powinien wydać najemcy rzecz w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywać ją w takim stanie przez czas trwania najmu. Drobne nakłady połączone ze zwykłym używaniem rzeczy obciążają najemcę. Jeżeli rzecz najęta uległa zniszczeniu z powodu okoliczności, za które wynajmujący odpowiedzialności nie ponosi, wynajmujący nie ma obowiązku przywrócenia stanu poprzedniego.

Z kolei art. 663 ww. ustawy stanowi, że jeżeli w czasie trwania najmu rzecz wymaga napraw, które obciążają wynajmującego, a bez których rzecz nie jest przydatna do umówionego użytku, najemca może wyznaczyć wynajmującemu odpowiedni termin do wykonania napraw. Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu najemca może dokonać koniecznych napraw na koszt wynajmującego.

Natomiast w myśl art. 681 ww. ustawy do drobnych nakładów, które obciążają najemcę lokalu, należą w szczególności: drobne naprawy podłóg, drzwi i okien, malowanie ścian, podłóg oraz wewnętrznej strony drzwi wejściowych, jak również drobne naprawy instalacji i urządzeń technicznych, zapewniających korzystanie ze światła, ogrzewania lokalu, dopływu i odpływu wody.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża właściciela mieszkania zakładowego (domu pracowniczego), a nie najemcę takiego lokalu. Stąd, jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę okien a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego uznać należy, że zwrot kosztów przez Wnioskodawcę wymiany stolarki okiennej w domu pracowniczym, które to koszty zostały poniesione przez najemców, nie stanowi dla najemców przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Końcowo tut. Organ zaznacza, że jeżeli najemcy lokalu, którzy otrzymali przedmiotowe zwroty kosztów uprzednio dokonali odliczenia poniesionych wydatków na wymianę okien w ramach ulgi na remont i modernizację są zobowiązani dokonać rozliczenia tej kwoty w zeznaniu podatkowym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl