ILPB1/415-504/14-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-504/14-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 12 maja 2014 r. (data wpływu 15 maja 2014 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2014 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji - jest prawidłowe,

* Ordynacji podatkowej w zakresie konieczności dokonania korekty zeznania w związku z otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji oraz Ordynacji podatkowej w zakresie konieczności dokonania korekty zeznania w związku z otrzymaną dotacją.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 30 czerwca 2014 r. znak ILPB1/415-504/14-2/AG na podstawie art. 169 § 1 i § 2 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 lipca 2014 r., a w dniu 8 lipca 2014 r. wniosek uzupełniono.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od grudnia 2009 r. do chwili obecnej firma Wnioskodawcy realizuje projekty finansowane ze środków unijnych i budżetu państwa, i tak:

* Od 1 grudnia 2009 r. jako Partner Formalny, Zainteresowany otrzymał dotację rozwojową na realizację projektu: "www.pracujacemamy.pl-kampania promocyjno-informacyjna" w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, nazwa i numer Priorytetu: VI. Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, Numer i nazwa Poddziałania: 6.1.1. Wsparcie osób pozostających bez zatrudnienia na regionalnym rynku pracy. Ze środków dotacji pokrywane były wydatki w projekcie: "www. (...).pl", tj. wynagrodzenie koordynatora ds. wdrażania projektu, prace nad portalem internetowym, obsługa portalu (m.in. wynagrodzenie administratora, ekspertów na czatach, opracowanie e-booków) i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu. Projekt realizowany był do 30 listopada 2010 r.

* Od 1 stycznia 2010 r. jako Partner Formalny, Wnioskodawca otrzymał dotację rozwojową na realizację projektu: "(...) Akademia Adaptacyjności" w ramach POKL współfinansowanego ze środków EFS VIII. Regionalne Kadry Gospodarki, 8.1.2. Wsparcie procesów adaptacyjnych i modernizacyjnych w regionie. Ze środków dotacji pokrywane były wydatki w projekcie: tj. wynagrodzenie z-cy koordynatora ds. wdrażania projektu, opracowanie platformy do szkoleń e-learningowych, poradnictwa on-line i jej utrzymanie (m.in. wynagrodzenie administratora, ekspertów na czatach, opracowanie szkoleń e-learningowych, e-booków), opracowanie i wydruk materiałów szkoleniowych, wynagrodzenie trenerów i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu. Projekt realizowany był do 30 listopada 2011 r.

* Od 1 marca 2010 r. jako Partner Formalny, Wnioskodawca otrzymał dotację rozwojową na realizację projektu: "(...) Akademia Adaptacyjności" w ramach POKL współfinansowanego ze środków EFS VIII. Regionalne Kadry Gospodarki, 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwa dla przedsiębiorstw. Ze środków dotacji pokrywane były wydatki w projekcie: tj. wynagrodzenie z-cy koordynatora ds. wdrażania projektu, opracowanie platformy do szkoleń e-learningowych, poradnictwa on-line i jej utrzymanie (m.in. wynagrodzenie administratora, ekspertów na czatach, opracowanie szkoleń e-learningowych, e-booków), opracowanie i wydruk materiałów szkoleniowych, wynagrodzenie trenerów i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu. Projekt realizowany był do 30 grudnia 2011 r.

* Od 1 sierpnia 2010 r. jako Partner Formalny, Wnioskodawca otrzymał dotację rozwojową na realizację projektu: "(...) Liceum E-learningowe" w ramach POKL współfinansowanego ze środków EFS IX. Rozwój Wykształcenia i Kompetencji w Regionach, 9.3. Upowszechnienie formalnego kształcenia ustawicznego. Ze środków dotacji pokrywane były wydatki w projekcie: tj. wynagrodzenie z-cy koordynatora ds. wdrażania projektu, utworzenie / instalacja i nadzór platformy e-learningowej (m.in. zakup oprogramowania, wdrożenie i nadzór autorski) i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu. Projekt realizowany był do 30 kwietnia 2013 r.

* Od 1 grudnia 2011 r. jako Partner Formalny, Wnioskodawca otrzymał dotację rozwojową na realizację projektu: "Biznesłomenki (...)" w ramach POKL współfinansowanego ze środków EFS VI. Rynek Pracy otwarty dla wszystkich, 6.2. Wsparcie oraz promocja przedsiębiorczości i samozatrudnienia Ze środków dotacji pokrywane były wydatki w projekcie: tj. wynagrodzenie koordynatora ds. wdrażania projektu, organizacja i prowadzenie szkoleń i doradztwa, dotacje inwestycyjne, wsparcie pomostowe podstawowe i przedłużone (finansowe i doradcze) i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu. Projekt realizowany był do 31 maja 2013 r.

W roku 2013 Wnioskodawca otrzymuje dotację rozwojową na realizację projektów:

* "Energia (...)" - jako Partner Formalny w ramach POKL współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego VII Promocja integracji społecznej Działanie 7.2 Przeciwdziałanie wykluczeniu i wzmocnienie sektora ekonomii społecznej, 7.2.1 Aktywizacja zawodowa i społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym. Ze środków dotacji pokrywane są wydatki w projekcie: "Energia (...)", tj. wynagrodzenie Koordynatora działań partnera projektu, doradców on-line, platformy e-learningowej i wszystkie inne pozostałe wydatki określone we wniosku o dofinansowanie tego projektu.

W ramach ww. projektów Zainteresowany jest beneficjentem dotacji rozwojowych. Szkolenia, doradztwo i inne wsparcie prowadzone są nieodpłatnie, tj. uczestnicy szkoleń-projektów nie ponoszą żadnych opłat. Dotacja ta zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46, 47c i 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest wolna od podatku dochodowego, a wszystkie wydatki w projekcie zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W związku z powyższym, dotacja nie jest rozliczana w bieżącej działalności lecz dla potrzeb prawidłowego rozliczenia dotacji zostały stworzone odrębne książki przychodów i rozchodów dla każdego z projektów. Jako beneficjent dotacji i jednocześnie właściciel firmy Wnioskodawca był i jest w swoich projektach (wszystkich) Koordynatorem lub z-cą koordynatora, a w przypadku projektu (...) Akademia Adaptacyjności był dodatkowo trenerem, w przypadku projektu Biznesłomenki (...) - trenerem i doradcą. W "Energia (...)" Zainteresowany jest doradcą on-line, autorem e-booków i szkoleń e-learningowych.

We wszystkich projektach z kosztów pośrednich Wnioskodawca pokrywał i pokrywa koszty utrzymania biura projektów w proporcjach przypadających na każdy projekt (m.in. telefony, internet, czynsz, wydatki pocztowe, materiały biurowe i eksploatacyjne, środki czystości, wynagrodzenie sekretarki). W celu udokumentowania swojego zaangażowania czasowego, jak i kosztów pośrednich, Wnioskodawca wystawia notę księgową, którą ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, prowadzonej w związku z wykonywaną przez Zainteresowanego działalnością gospodarczą i opodatkowuje według zasad ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych od 2009 do 2010 r., a od 2011 według zasad określonych na podstawie art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy w przedstawionych powyżej warunkach - w przypadku wystawianych not księgowych na realizację zadań ze środków publicznych (w tym pracy własnej właściciela na rzecz realizacji projektu) należy je ewidencjonować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów i opodatkować podatkiem dochodowym z tytułu prowadzenia bieżącej działalności gospodarczej.

2. Czy, jeżeli kwoty wykazane w ww. notach nie podlegają opodatkowaniu, to należy dokonać korekty rozliczeń podatkowych i już zapłaconych podatków z tytułu wystawianych not księgowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, noty księgowe wystawiane z tytułu pełnienia funkcji doradcy, trenera i koordynatora lub z-cy koordynatora projektu we własnych projektach finansowanych tą dotacją nie należy opodatkowywać w bieżącej działalności gospodarczej, według których firma Wnioskodawcy jest obecnie rozliczana, lecz powinny one zostać zwolnione z podatku. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu. Dotację mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

Wnioskodawca korzysta ze wsparcia z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego. Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.), sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Odnosząc się do opodatkowania zadań rozliczanych notą księgową w związku z realizacją wskazanych we wniosku projektów należy zauważyć, że Wnioskodawca realizuje projekty finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach prowadzonej działalność gospodarczej, uzyskując przychody w ramach tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowego projektu. Zatem otrzymane ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego dofinansowanie nie będą dla Wnioskodawcy stanowić wynagrodzenia lecz przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony z opodatkowania na podstawie cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 129 oraz art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, dochody uzyskiwane przez osobę fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą - jednocześnie bezpośredniego beneficjenta otrzymanego dofinansowania z tytułu pełnienia funkcji koordynatora, trenera, doradcy, autora e-booków i szkoleń e-learningowych w ramach realizacji projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, przekazywane w formie dotacji korzystają w całości ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Takie stanowiska przedstawia interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 5 września 2012 r. nr IPTPB1/415-333/12-4/KSU.

We wszystkich projektach Wnioskodawca z kosztów pośrednich pokrywał i pokrywa koszty utrzymania biura projektów w proporcjach przypadających na każdy projekt (m.in. telefony, internet, czynsz, wydatki pocztowe, mat. biurowe i eksploatacyjne, środki czystości, wynagrodzenie sekretarki). W celu udokumentowania swojego zaangażowania czasowego jak i kosztów pośrednich Wnioskodawca wystawia notę księgową, którą ewidencjonuje w podatkowej księdze przychodów i rozchodów prowadzonej w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą i opodatkowuje według zasad ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych od 2009 do 2010 a od 2011 według zasad określonych na podstawie art. 30c ustawy o podatku od osób fizycznych.

Wnioskodawca uzupełniając własne stanowisko wskazał, że księga jest ewidencją, w której co do zasady powinno wykazywać się te transakcje, które wywołują konsekwencje podatkowe. Jeżeli zaistniałe zdarzenia gospodarcze nie mają znaczenia dla podatku dochodowego od osób fizycznych, to nie należy ich wykazywać ich w KPIR.

Jak wynika z objaśnień do prowadzenia księgi, przychody należy wykazywać w kolumnie 7 - sprzedaż towarów lub usług, oraz w kolumnie 8 - pozostałe przychody, czyli takie które nie wynikają z głównego profilu działalności firmy, np. odsetki bankowe, przychód ze sprzedaży środka trwałego itp.

Zatem przychodów zwolnionych z opodatkowania Wnioskodawca nie powinien wykazywać ani w kolumnie 7 ani w kolumnie 8 księgi, gdyż ujmuje się w nich tylko te, które podlegają opodatkowaniu PIT.

Dlatego też otrzymanej dotacji nie należy ujmować w KPIR ponieważ nie ma ona żadnego wpływu na podatek a zatem i na wyliczaną oraz opłacaną przeze mnie zaliczkę.

Jednakże w celach informacyjnych można wykazać otrzymaną dotację w 16 kolumnie księgi, która służy do ujmowania uwag. Ta część tabeli, generalnie jest neutralna i nie ma wpływu na zobowiązanie podatkowe. Bowiem, jak wynika z objaśnień do podatkowej księgi przychodów i rozchodów, kolumna 16 przeznaczona jest do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach 2-15. Może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych zaliczek, obrotu opakowaniami zwrotnymi. W kolumnie tej mogą być także ewidencjonowane wartości przychodów faktycznie przez podatnika otrzymane. Można do nich zakwalifikować np. dotacje. Jednak, jak wynika z przepisów, mogą, ale nie muszą być ujmowane w niej przychody faktycznie otrzymane przez przedsiębiorcę.

Ponieważ otrzymane kwoty stanowią przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, który objęty jest zwolnieniem z opodatkowania a zostały mylnie wykazane w księdze i opodatkowane podatkiem należy dokonać korekty tych rozliczeń.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych otrzymania dotacji - jest prawidłowe,

* Ordynacji podatkowej w zakresie konieczności dokonania korekty zeznania w związku z otrzymaną dotacją - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie natomiast do przepisu art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Zatem w świetle ww. przepisów otrzymana dotacja na realizację projektu, co do zasady, stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, a jego firma od 2009 r. realizuje projekty finansowane ze środków unijnych i budżetu państwa. Zainteresowany podał, że dotacje te są wolne od podatku dochodowego, a wszystkie wydatki w projekcie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów (Narodowej Strategii Spójności) służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 - 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatkami budżetu państwa są dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a tego aktu prawnego podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów.

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki.

W konsekwencji środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r. środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję "beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

W świetle powyższego, jeżeli w związku z realizacją programu operacyjnego, objętego okresem programowania 2007 - 2013, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą Wnioskodawca jest beneficjentem środków (dotacji) otrzymywanych z budżetu państwa to środki te stanowić będą przychód z prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, zwolniony jednakże od opodatkowania na podstawie ww. przepisów.

Należy zauważyć, że wcześniej powoływana ustawa z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.), została zmieniona ustawą z dnia 27 sierpnia 2009 r. przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241). Jako termin wejścia w życie nowelizacji, poza wyjątkami, wskazano dzień 1 stycznia 2010 r.

Odnosząc się do opodatkowania dotacji otrzymanej przez Wnioskodawcę należy zauważyć, że Zainteresowany będzie realizować projekt w ramach prowadzonej działalność gospodarczej, uzyskując przychody z tej działalności, a nie jako zatrudniony do realizacji przedmiotowych projektów. Wskazać należy, że osoba fizyczna prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą, uzyskująca dofinansowanie w związku z realizacją projektu finansowanych ze środków unijnych, uzyskuje z tego tytułu przychód zaliczony do źródła przychodów wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Zatem, otrzymane dofinansowanie stanowi dla Wnioskodawcy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, jednakże jest on zwolniony z opodatkowania podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym noty księgowe, wystawiane na potrzeby projektu nie podlegają ewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów oraz nie podlegają opodatkowaniu w bieżącej działalności gospodarczej.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy dotyczące braku konieczności ewidencjonowania w podatkowej księdze przychodów i rozchodów środków pochodzących z otrzymanych dotacji jest prawidłowe.

Ponadto, Wnioskodawca zadał pytanie, czy jeżeli kwoty wykazane w ww. notach nie podlegają opodatkowaniu, to należy dokonać korekty rozliczeń podatkowych i już zapłaconych podatków z tytułu wystawianych not księgowych.

Odpowiadając na powyższe pytanie należy wskazać co następuje.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Natomiast stosownie do cytowanego uprzednio art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wobec tego, otrzymanej dotacji nie należy ujmować w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty).

Artykuł 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) przyznaje podatnikom, płatnikom i inkasentom uprawnienie do skorygowania uprzednio złożonej deklaracji podatkowej, poza wyjątkowymi sytuacjami, określonymi w odrębnych przepisach. Zgodnie z § 2 tego artykułu, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie deklaracji korygującej wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Podatnik może skutecznie skorygować wysokość zobowiązania podatkowego o ile zobowiązanie to nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, podatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku (art. 70 § 1 ustawy). Okoliczności skutkujące przerwaniem lub zawieszeniem biegu przedawnienia wymienione zostały w art. 70 i art. 70a ww. ustawy.

Jeżeli zatem zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za ostatnie 5 lat zawierają niewłaściwe dane, to Wnioskodawcy przysługuje prawo do złożenia korekt zgodnie z cytowanym art. 81 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Należy przy tym wyjaśnić, że prawidłowość złożonych zeznań (korekt) podlega ocenie organów podatkowych w odrębnym trybie, w związku z czym tutejszy Organ nie ma uprawnień, by rozstrzygać w ramach wydawania interpretacji indywidualnych, czy złożone zeznania (korekty) zostały sporządzone prawidłowo.

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości złożenia korekty zeznań podatkowych uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego, tut. organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl