ILPB1/415-495/09-4/IM - Opodatkowanie nagród uzyskanych w konkursie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-495/09-4/IM Opodatkowanie nagród uzyskanych w konkursie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2009 r. (data wpływu 20 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 9 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zamierza zorganizować konkurs, w ramach którego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 760 zł. Konkurs będzie prowadzony za pośrednictwem internetu, tzn. informacja o konkursie oraz regulamin, będą zamieszczone na ogólnodostępnej stronie internetowej spółki. Każda osoba chcąca wziąć udział w konkursie, będzie musiała zalogować się na stronie. Login do strony mogą uzyskać jednak tylko sprzedawcy współpracujący ze spółką.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nagrody uzyskane w organizowanym przez Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością konkursie mogą korzystać ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Zdaniem Wnioskodawcy, przygotowywany przez Spółkę konkurs jest konkursem organizowanym i emitowanym przez środki masowego przekazu. Zatem nagrody uzyskane w tym konkursie, których wartość jest niższa niż 760 zł korzystają ze zwolnienia podatkowego, a w konsekwencji na Spółce nie będą ciążyć obowiązki płatnika. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) w środkach masowego przekazu (prasa, radio, telewizja) jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Ustawodawca nie zdefiniował jednak pojęcia "środków masowego przekazu" jedynie jako przykładowe wymienił: prasę, radio oraz telewizję. Natomiast pomimo, iż internet nie został wymieniony w cytowanym powyżej przepisie jako odrębny środek masowego przekazu, nie można go pominąć, gdyż zakres jego odbiorców jest zdecydowanie większy niż w przypadku pozostałych środków.

Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe - prasa oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności; dzienniki, i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania. Prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską.

Na podstawie powyższego przepisu Wnioskodawca stwierdza, iż portal internetowy służy do rozpowszechniania publikacji periodycznych, ukazuje się on codziennie, przy czym publikowane w nim materiały są aktualizowane na bieżąco.

Upowszechnienie publikacji następuje za pomocą, jak to określa ustawa "innej techniki rozpowszechniania".

W związku z powyższym portal internetowy ze względu na swój charakter zalicza się do środków masowego przekazu, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, a w konsekwencji nagrody o wartość nie przekraczającej 760 zł uzyskane przez zwycięzców w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach portalu internetowego korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego zawartego we w wskazanym artykule.

Stanowisko, iż nagrody o wartości nieprzekraczającej 760 zł uzyskane w konkursach organizowanych i ogłaszanych na stronach internetowych podlegają zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych znajduje potwierdzenie również w interpretacjach organów podatkowych w tym również przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 marca 2008 r. (sygnatura IBPB2/415-561/07/BD).

Na możliwość skorzystania ze zwolnienia nie ma wpływu także fakt, iż w konkursie mogą wziąć udział osoby posiadające login do strony, gdyż z informacją o konkursie oraz warunkami uczestnictwa może zapoznać się każdy użytkownik internetu. Udział w konkursie nie jest także w żaden sposób ograniczany w stosunku do osób posiadających login.

W związku z powyższym organizowany przez spółkę konkurs korzysta ze zwolnienia, gdyż jest emitowany przez środek masowego przekazu oraz każdy użytkownik internetu ma możliwość odwiedzenia strony internetowej spółki oraz zapoznania się z warunkami uczestnictwa w konkursie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 powołanej ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10 % wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym wygrane w konkursach i nagrody podlegają zryczałtowanemu opodatkowaniu tylko wówczas, gdy nie ma zastosowania zwolnienie podatkowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z regulacji zawartych w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, aby zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 zł - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym stanie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele - i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Użyte w art. 21 ust. 1 pkt 68 określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu.

Wyłączona z tego zakresu jest ta część internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego loginu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Bowiem wolą ustawodawcy jest, aby przedmiotowym zwolnieniem objęte były wygrane w konkursach organizowanych i emitowanych za pośrednictwem internetu, do których dostęp ma nieograniczone grono uczestników i każdy z tych uczestników może wziąć w nim udział.

Ze złożonego wniosku wynika, że Spółka zamierza zorganizować konkurs, w ramach którego uczestnicy będą mogli wygrać nagrody rzeczowe o wartości nieprzekraczającej 760 zł. Konkurs będzie prowadzony za pomocą internetu, a uczestnicy będą mieli ograniczony dostęp, gdyż strona internetowa dostępna będzie tylko przy użyciu odpowiedniego loginu.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż nagrody dla uczestników konkursu organizowanego i emitowanego za pomocą ogólnie dostępnej strony internetowej Spółki, adresowanego do osób, które chcąc wziąć udział w konkursie muszą uzyskać login, nie korzystają ze zwolnienia zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pomimo, że wartość tych nagród nie przekroczy kwoty 760 zł.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Wniosek w zakresie stanu faktycznego został rozstrzygnięty odrębną interpretacją z dnia 10 lipca 2009 r. ILPB1/415-495/08-3/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl