ILPB1/415-493/10-4/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-493/10-4/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2010 r. (data wpływu 28 kwietnia 2010 r.) uzupełnionym w dniu 7 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie form opodatkowania na 2008 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie form opodatkowania oraz ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie dokumentacji prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

W dniu 7 maja 2010 r. do tut. organu wpłynęło uzupełnienie do przedmiotowego wniosku, w którym Zainteresowany przedstawił dodatkowo m.in. pytanie oznaczone jako 0.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 7 lipca 2010 r., znak ILPB1/415-493/10-3/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem rozpatrzenia podania jedynie w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie formy opodatkowania na rok 2008.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 lipca 2010 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 20 lipca 2010 r. i w tym czasie Wnioskodawca nie uzupełnił wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2008 r. Wnioskodawca X, i jego wspólniczka X, utworzyli łącznie aż dziewięć spółek osób fizycznych. Dla sprawy bardzo istotne jest, że spółki te co prawda różnią się nazwami, ale wszystkie spółki mają ten sam skład osobowy (tylko ww. dwoje wspólników), siedzibę (miasto X), adres i miejsce wykonywania działalności X, a ponadto dominujący przedmiot ich działalności określony jest tym samym symbolem PKD 47.91.Z.

Zainteresowany wskazuje listę przedmiotowych spółek: X, ponadto, X od dnia 2006-10-01 prowadzi jednoosobową odrębną działalność gospodarczą jako osoba fizyczna PKD 47.91.Z, X.

Utworzenie więcej niż jednej spółki wynikało ze specyficznej potrzeby gospodarczej wspólników, dotyczącej zamiaru podjęcia współpracy w zakresie sprzedaży towarów i usług z kilkoma działającymi w Polsce podmiotami i przewidywany przez wspólników wymóg wyłączności współpracy tylko z jednym podmiotem. Zamiar dotyczył (służącej zwiększaniu przychodów wspólników) możliwości (po przekształceniu spółek cywilnych w jawne) składania oświadczeń w imieniu spółki pierwszej, że spółka pierwsza nie będzie współpracować z podmiotem innym niż A oraz składania oświadczeń w imieniu spółki drugiej, że spółka druga nie będzie współpracować z podmiotem innym niż B itd. Z uwagi na konstrukcję podatku liniowego i ryczałtu ewidencjonowanego, ilość utworzonych spółek nie ma żadnego wpływu na wysokość zobowiązań podatkowych wspólników.

W 2008 r. dla spółek posiadających NIP X i dla jednoosobowej działalności gospodarczej X, wybrano 19% podatek liniowy, dla innych spółek X wybrano ryczałt ewidencjonowany. W 2009 r. dla spółek posiadających X wybrano ryczałt ewidencjonowany, a dla jednej spółki X i dla jednoosobowej działalności gospodarczej X wybrano 19% podatek liniowy.

W dniu 5 listopada 2008 r., gdy dokonano wyboru ryczałtu ewidencjonowanego na 2008 r. dla utworzonych dnia 3 listopada 2008 r. spółek (którym później nadano NIP X), był już skutecznie dokonany wybór podatku liniowego 19% dla wcześniej utworzonych spółek o nr NIP X i dla jednoosobowej działalności gospodarczej wspólniczki X. Wyboru formy opodatkowania na 2009 r. dla wszystkich ww. podmiotów dokonano dnia 20 stycznia 2009 r., dlatego (bardzo istotna różnica w porównaniu do 2008 r.) wybór formy opodatkowania dla jednych podmiotów nie jest zdeterminowany wcześniejszym wyborem formy opodatkowania dla wcześniej utworzonych spółek. W 2010 r. dla wszystkich ww. dziesięciu podmiotów wybrano ryczałt ewidencjonowany. W 2008 r., 2009 r. i 2010 r., dla każdego ww. podmiotu, dla którego wybrano ryczałt ewidencjonowany oprócz zgłoszonej organowi podatkowemu "ewidencji przychodów" wspólnicy prowadzili także dodatkowo, dobrowolnie, "podatkową księgę przychodów i rozchodów". W 2008 r., 2009 r. i 2010 r., dla każdego ww. podmiotu, dla którego wybrano podatek liniowy 19% oprócz zgłoszonej organowi podatkowemu "podatkowej księgi przychodów i rozchodów" wspólnicy prowadzili także dodatkowo, dobrowolnie, "ewidencję przychodów". Wspomniane dodatkowe ewidencje pełnią dla wspólników funkcję informacyjną, wspomagającą decyzję wspólników o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego lub o wyborze podatku liniowego 19% w roku następnym.

Dążąc do zapewnienia klientom możliwości zapłaty za sprzedawane przez wspólników towary i usługi za pomocą bezprowizyjnego przelewu (oraz uwzględniając, że z niektórych banków korzysta niewielu klientów i w ocenie wspólników nie opłaca się zakładać rachunku firmowego), wspólnicy przyjmują płatności związane z działalnością gospodarczą nie tylko na bankowe rachunki firmowe, ale także na posiadane tylko przez X oraz na posiadane tylko przez X i współposiadane przez X rachunki osobiste.

Żadna z ww. dziewięciu spółek nie jest zarejestrowanym płatnikiem podatku od towarów i usług. X zajmuje się m.in. ewidencjonowaną przy użyciu kasy rejestrującej sprzedażą m.in. telefonów komórkowych i akcesoriów komputerowych na rzecz konsumentów. Spółka ta korzysta z opisanego w art. 113 ustawy o VAT zwolnienia podmiotowego (do czasu przekroczenia obrotów ze sprzedaży 50.000 zł). Wszystkie towary sprzedawane są ze stawką "NP", tzn. "nie podlega".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie form opodatkowania na rok 2008.

Czy wspólnicy mogli w 2008 r. (biorąc pod uwagę, że wspólniczka Wnioskodawcy dokonała już wcześniej wyboru 19% podatku liniowego od jednoosobowej działalności gospodarczej) wybrać dla niektórych spółek 19% podatek liniowy a dla innych ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zdaniem Wnioskodawcy, wspólnicy mogli w 2008 r. wybrać dla niektórych spółek 19% podatek liniowy a dla innych ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca podziela argumentację, wyrażoną w (dotyczącą podobnej sprawy) stanowisku które zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 2 stycznia 2009 r. nr IPPB1-415-1178/08-2/AZ.

Kluczowa wg Wnioskodawcy, jest zawarta w tym stanowisku konkluzja, że "przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewidują aby z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wyłączeni zostali podatnicy, którzy prowadzą inną pozarolniczą działalność gospodarczą", opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Wątpliwości mogłaby ewentualnie budzić treść art. 9a ust. 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. "o podatku dochodowym od osób fizycznych", stanowiąca, iż jeżeli podatnik:

1.

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

2.

jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

- wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

W tej kwestii można się jednak odwołać do argumentacji przedstawionej w stanowisku, które zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w (dotyczącej podobnej sprawy) interpretacji indywidualnej z dnia 28 października 2008 r. nr IPPB1-415-599/08-WRz.

Stanowisko to jasno wskazuje że słowa "do których mają zastosowanie przepisy ustawy" odnoszą się do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i nie dotyczą ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Sens cytowanego przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprowadza się więc do tego, że zabrania opodatkowania niektórych form podatkiem liniowym a niektórych innych podatkiem na zasadach ogólnych wg skali podatkowej, ale nie zabrania on łączenia ryczałtu i podatku liniowego.

Co więcej, w dalszej treści przywołanego stanowiska napisano wprost, że:

"Reasumując, możliwe jest opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej:

* w formie dwóch spółek cywilnych - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

* w formie trzeciej spółki cywilnej - podatkiem liniowym".

Wnioskodawca zaznacza, że nie jest tutaj istotna ilość spółek (dwie, trzy, osiem czy dziewięć) ani ich szczególna forma prawna (spółki cywilne, spółki jawne) ale najważniejsza jest okoliczność, że ta sama osoba fizyczna będąca wspólnikiem więcej niż jednej spółki osób fizycznych może dla jednej spółki wybrać ryczałt ewidencjonowany a dla innej wybrać liniowy 19% podatek dochodowy od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką" - stanowi o tym art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.)

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Artykuł 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zezwala podatnikom, z zastrzeżeniem ust. 3, na wybór sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania, a jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia tej działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

W myśl art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub ust. 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30, 30d i art. 44 ust. 4, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

W przypadku, gdy podatnik:

1.

prowadzi działalność gospodarczą samodzielnie i jest wspólnikiem spółki lub spółek niemających osobowości prawnej,

2.

jest wspólnikiem spółek niemających osobowości prawnej

- to zgodnie z art. 9a ust. 5 ww. ustawy, wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy wszystkich form prowadzenia tej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy.

Zatem wybór sposobu opodatkowania określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy wyłącznie form prowadzonej działalności, do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zastosowanie przepisów tej ustawy oznacza opodatkowanie według skali podatkowej lub wg zasad określonych w art. 30c ww. ustawy. Zatem jeżeli podatnik prowadzi działalność samodzielnie i w formie spółki niemającej osobowości prawnej, to przychód z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie nie może być opodatkowany według skali podatkowej, a z działalności prowadzonej w formie spółki - wg zasad określonych w art. 30c ww. ustawy, i odwrotnie.

Powołany przepis art. 9a ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza natomiast rozwiązania, w ramach którego prowadzący działalność gospodarczą samodzielnie lub w spółce będzie korzystał z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a z działalności prowadzonej w formie innej spółki opłacał podatek wg zasad określonych w art. 30c ww. ustawy, i odwrotnie.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że Wnioskodawca mógł w 2008 r. wybrać dla niektórych spółek formę opodatkowania określoną w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a dla innych opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Jednocześnie, tut. organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), został złożony przez jednego ze wspólników spółek zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego wspólnika.

Wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozstrzygnięty w dniu 28 czerwca 2010 r. postanowieniem nr ILPP2/443-832/10-3/MN.

Natomiast wniosek w części dotyczącej formy opodatkowania na rok 2009, ustawy - Ordynacja podatkowa w zakresie rodzaju dowodów w postępowaniu podatkowym oraz pytania oznaczonego przez Wnioskodawcę jako pytanie 0 w dniu 28 lipca 2010 r. został rozstrzygnięty postanowieniem nr ILPB1/415-493/10-5/TW.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl