ILPB1/415-48/11-3/TW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-48/11-3/TW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 grudnia 2010 r. (data wpływu 12 stycznia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 30 marca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2010 r. Pan X, złożył do Urzędu Skarbowego (...) wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika. Pismem z dnia 7 stycznia 2011 r. nr (...) Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) - działając na podstawie z art. 16 i art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) - przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek wpłynął do Biura KIP w Lesznie w dniu 12 stycznia 2011 r.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych (od dnia 1 kwietnia 2011 r. dyrektorów pięciu izb skarbowych) do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca planuje założenie portalu internetowego z grami logicznymi i zręcznościowymi.

Użytkownikami ww. portalu będą osoby fizyczne, które będą miały możliwość wziąć udział w grze rozgrywanej w tym portalu internetowym. Każda pojedyncza gra będzie dawać możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest twierdzenie, że w przypadku, gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych i zręcznościowych rozgrywanych w portalu internetowym, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, otrzyma wygrane pieniężne, których łączna wartość przekroczy 760 zł, to taka osoba będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych w odniesieniu do każdej wygranej pieniężnej, tym samym całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych zwolniona będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a podatnik - jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od sum uzyskanych przez użytkownika portalu.

Zdaniem Wnioskodawcy, na ww. pytanie należy odpowiedzieć twierdząco.

W przekonaniu Wnioskodawcy, w przypadku, gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych zręcznościowych rozgrywanych w portalu internetowym, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, otrzyma wygrane pieniężne, których łączna wartość przekroczy 760 zł, to taka osoba będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowych od osób fizycznych w odniesieniu do każdej wygranej pieniężnej a także całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, a podatnik - jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych - nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od sumy uzyskanych przez użytkownika portalu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Tym samym ww. przepis konstytuuje dwa warunki zastosowania zwolnienia:

1 organizowanie i ogłaszanie gier w masowych środkach przekazu,

1.

jednorazowa wartość wygranych nie może przekroczyć kwoty 760 zł.

W odniesieniu do pierwszego warunku należy stwierdzić, iż w sytuacji, gdy gry będą organizowane i rozgrywane w portalu internetowym i w tym samym portalu będą reklamowane, bez wątpienia dojdzie do z organizowania i ogłaszania gier w środkach masowego przekazu.

Internet w oczywisty sposób stanowi środek masowego przekazu, i to jeden z najpowszechniejszych w dzisiejszym społeczeństwie. Wymienione w nawiasie "prasa", "radio" i telewizja" stanowią jedynie przykłady, a nie zamknięty katalog środków masowego przekazu, o których mówi ustawodawca. Gdyby było inaczej, racjonalny ustawodawca wymieniłby w przepisie wprost trzy wspomniane media nie odwołując się do pojemniejszego pojęcia środków masowego przekazu.

Należy także podkreślić w tym miejscu, że w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji pojęcia środków masowego przekazu, w konsekwencji zatem dokonując interpretacji przepisów podatkowych należy nadać temu pojęciu takie znaczenie jakie ma ono w języku polskim. Sięgnąć należy zatem do słownikowych definicji wymienionego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności.

Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet. Prawidłowość powyższego rozumienia pojęcia środki masowego przekazu" znajduje także potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 15 stycznia 2010 r. (sygn. akt III SA/Wa 1189/09).

Spełnienie przez gry organizowane przez podatnika pierwszego warunku nie może więc budzić wątpliwości.

Odnosząc się od drugiego warunku należy wskazać, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprost mówi o jednorazowej wartości wygranych lub nagród. Powołany przepis jest przy tym tak skonstruowany, że nie wskazuje on żadnego okresu, w jakim wartość uzyskiwanych wygranych miałaby podlegać kumulacji na potrzeby oceny, czy zwolnienie znajduje zastosowanie.

Portal internetowy będzie skonstruowany w taki sposób, że każda gra będzie stanowić odrębną, zamkniętą rozgrywkę, która prowadzona będzie przez dwóch graczy i która będzie kończyć się jednorazowym wynikiem, zaś z jej wygraniem będzie wiązać się uzyskanie wygranej pieniężnej w kwocie niższej niż 760 zł. Jednocześnie użytkownik będzie mógł brać udział w dowolnej ilości gier w konsekwencji zyskiwać nieokreśloną ilość wygranych. W żadnej z pojedynczych gier użytkownik nie będzie mógł uzyskać wygranej wyższej niż 760 zł.

W rezultacie, w ocenie podatnika, każda z gier, w których będzie uczestniczyć użytkownik portalu, z punktu widzenia zastosowania zwolnienia, o którym mowa w cytowanym przepisie, winna być rozpatrywana osobno i tym samym korzystać ze zwolnienia. Tym samym ilość i łączna wartość wygranych uzyskanych w okresie np. miesiąca lub roku nie będzie mieć żadnego znaczenia z punktu widzenia zastosowania omawianego zwolnienia.

Reasumując, skoro w żadnej z gier organizowanych na portalu internetowym użytkownik portalu nie będzie mógł uzyskać jednorazowej wygranej wyższej niż 760 zł, wszystkie uzyskane przez użytkownika wygrane będą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tym samym podatnik nie będzie zobowiązany do poboru w charakterze płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych od sumy takich wygranych (bez względu na jej wysokość).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z powyższej regulacji jednoznacznie wynika, iż wolą ustawodawcy jest, by zwolnieniem przedmiotowym objęta była - w granicach limitu 760 złotych - wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu.

Powołany wyżej przepis stanowi, że wygrane w konkursach i grach korzystają ze zwolnienia, pod warunkiem, że konkursy te są ogłaszane w środkach masowego przekazu (prasie, radiu i telewizji) jak i środki te są ich organizatorem.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia "środki masowego przekazu". Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie "środki masowego przekazu" (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

W rozumieniu ustawy z dnia 26 stycznia 1984 r. - Prawo prasowe (Dz. U. Nr 5, poz. 24 z późn. zm.) - "prasa" oznacza publikacje periodyczne, które nie tworzą zamkniętej, jednorodnej całości, ukazujące się nie rzadziej niż raz do roku, opatrzone stałym tytułem albo nazwą, numerem bieżącym i datą, a w szczególności: dzienniki i czasopisma, serwisy agencyjne, stałe przekazy teleksowe, biuletyny, programy radiowe i telewizyjne oraz kroniki filmowe; prasą są także wszelkie istniejące i powstające w wyniku postępu technicznego środki masowego przekazywania, w tym także rozgłośnie oraz tele-i radiowęzły zakładowe, upowszechniające publikacje periodyczne za pomocą druku, wizji, fonii lub innej techniki rozpowszechniania; prasa obejmuje również zespoły ludzi i poszczególne osoby zajmujące się działalnością dziennikarską (art. 7 ust. 2 pkt 1 powołanej ustawy). Zastosowanie analogii z powyższą definicją pozwala stwierdzić, iż niewątpliwie podobnie jak tradycyjne media, internet spełnia te same zadania, tj. może służyć do publikacji określonych treści (np. ogłoszenie konkursu) nieograniczonej i anonimowej liczbie odbiorców.

Literalne brzmienie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy wymienione środki masowego przekazu, tj. prasa, radio i telewizja stanowią katalog zamknięty, czy też wymienione zostały przykładowo.

Zatem, stwierdzić należy, że użyte w powołanym przepisie określenie " (...) w środkach masowego przekazu" mieści w sobie również pojęcie internetu, jako środka przekazu, pomimo, iż nie został on wprost wymieniony w dyspozycji powołanego przepisu. Wyłączona z tego zakresu będzie jedynie ta część internetu, której krąg odbiorców jest ograniczony, tj. usługi poczty elektronicznej, czy też strony dostępne przy użyciu odpowiedniego kodu, lub strony korporacyjne kierowane do ściśle określonego kręgu odbiorców, np. pracowników korporacji.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje założenie portalu internetowego z grami. Użytkownikami portalu będą osoby fizyczne, które będą miały możliwość wzięcia udziału w grze rozgrywanej w tym portalu internetowym. Każda pojedyncza gra będzie dawać możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł.

W związku z powyższym, w odniesieniu do konkursów i gier organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnych, czyli takich, do których swobodny dostęp ma każda osoba, i każda z nich może wziąć udział w ogłoszonym konkursie, może mieć zastosowanie zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże warunkiem koniecznym do zastosowania tego zwolnienia jest również wymóg aby środki masowego przekazu były ich organizatorem.

Reasumując, nagrody wygrane w konkursach organizowanych przez Wnioskodawcę na stronach portalu, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym prawidłowe jest twierdzenie Zainteresowanego, iż gdy osoba fizyczna biorąca udział w grach logicznych i zręcznościowych rozgrywanych w portalu internetowym, gdzie każda pojedyncza gra daje możliwość otrzymania wygranej pieniężnej w kwocie poniżej 760 zł, otrzyma wygrane pieniężne, których łączna wartość przekroczy 760 zł, to taka wygrana będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowych od osób fizycznych, w odniesieniu do każdej jednorazowej wygranej pieniężnej. Tym samym całość uzyskanych przez tę osobę fizyczną wygranych pieniężnych zwolniona będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych, a Wnioskodawca jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych nie będzie zobowiązany do poboru podatku dochodowego od wygranych uzyskanych przez użytkownika portalu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl