ILPB1/415-477/085/AMN - Wynagrodzenia pracowników finansowane z dotacji rozwojowej a zwolnienie od podatku dochodowego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 października 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-477/085/AMN Wynagrodzenia pracowników finansowane z dotacji rozwojowej a zwolnienie od podatku dochodowego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu X, przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2008 r. (data wpływu 4 lipca 2008 r.), uzupełnionym w dniach 17 i 29 września 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 5 września 2008 r. Nr ILPB1/415-477/08-2/AMN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie prawidłowo doręczono w dniu 9 września 2008 r., zaś w dniach 17 i 29 września 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2007 r. środki na wynagrodzenia dla pracowników zaangażowanych w zarządzanie i wdrażanie X Regionalnego Programu Operacyjnego (dalej: XRPO) w ramach projektu "Wsparcie instytucjonalno-kadrowe procesu zarządzania i wdrażania XRPO" pochodziły bezpośrednio z budżetu województwa.

Projekt "Wsparcie instytucjonalno-kadrowe procesu zarządzania i wdrażania XRPO" realizowany w ramach Pomocy Technicznej XRPO jest w 100% finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a zatem środki, których beneficjentem jest Wnioskodawca pochodzą z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej.

Komisje Europejska przekazuje środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego dla Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013 w formie płatności zaliczkowych, płatności okresowych i płatności salda końcowego. Środki przekazywane przez Komisję Europejską we wspomnianej wyżej formie wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy dla XRPO, prowadzony w euro i zarządzany przez Ministra Finansów. Z rachunku tego, środki po przewalutowaniu na złote, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Podstawą do wyliczenia przez Komisję Europejską wysokości refundacji są poświadczenia i deklaracje wydatków oraz wnioski o płatność okresową, w ramach częściowego zamknięcia programu oraz końcową przekazywanych przez Instytucję Certyfikującą (dalej: IC).

Realizacja XRPO możliwa jest dzięki zapewnieniu niezbędnych środków w budżecie państwa. Instytucja Zarządzająca XRPO przekazuje corocznie zapotrzebowanie na środki dotacji rozwojowej do Ministra Rozwoju Regionalnego (dalej: MRR). Wydatki ujmowane są w części budżetowej MRR, w przypadku państwowych jednostek budżetowych w części budżetowej właściwego dysponenta.

Dotacja rozwojowa udzielana jest na podstawie wniosku o dotację rozwojową w czterech kwartalnych transzach. Dotacja wpływa na wyodrębniony rachunek bankowy dla dotacji rozwojowej XRPO w budżecie województwa. Rozliczenie dotacji następuje na podstawie specjalnych formularzy.

Środki dla beneficjentów są przyznawane na podstawie umowy/decyzji o dofinansowaniu oraz prawidłowo złożonego i poświadczonego wniosku beneficjenta o płatność. Środki przekazywane są z rachunku wyodrębnionego dla poszczególnych priorytetów na rachunek bankowy wskazany w umowie. W ramach XRPO jako formy płatności w 2007 r. stosowane były refundacje oraz płatności z konta bieżącego (projekty własne Pomocy Technicznej). W chwili obecnej wszystkie płatności z Pomocy Technicznej (w tym wynagrodzenia pracowników zaangażowanych przy realizacji XRPO) są realizowane bezpośrednio ze środków dotacji rozwojowej.

Na podstawie wniosków beneficjenta o płatność sporządzane jest Poświadczenie i deklaracja wydatków oraz wniosek o płatność okresową (końcową oraz w ramach częściowego zamknięcia programu) od IZ do IC. Poświadczenie weryfikowane jest przez Instytucję Pośredniczącą w Certyfikacji przekazywane do IC. IC na podstawie poświadczeń sporządza Poświadczenie i deklarację wydatków oraz wniosek o płatność okresową (końcową, a także w ramach częściowego zamknięcia programu) od IC do KE.

Ostatnim etapem w tej procedurze jest zatwierdzenie przez Komisję Europejską przedmiotowego poświadczenia.

Dopiero w 2008 r. po zatwierdzeniu przez Zarząd Województwa (Instytucji Zarządzającej XRPO) i po dokonaniu właściwych procedur, zostanie dokonana refundacja tych środków z konta dotacji rozwojowej.

Od maja 2008 r. refundacja ta nie będzie miała już miejsca, środki na wynagrodzenia wydatkowane będą z konta dotacji rozwojowej dla Priorytetu Pomoc Techniczna. Wnioskodawca podał, że w informacjach podatkowych sporządzonych za 2007 rok wykazany został dochód pracowników jako opodatkowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Czy wynagrodzenia pracowników finansowane z dotacji otrzymywanej w ramach programu operacyjnego na lata 2007-2013 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż wg art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnieniu od podatku podlegają dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostek samorządu terytorialnego, a dotacja rozwojowa na realizację XRPO wpływa z budżetu państwa (poprzez MRR) na podstawie wniosku o dotację rozwojową, jako dochód budżetu województwa, pracownicy powinni zostać zwolnieni z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest zasada powszechności opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Stosowanie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnych deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

X Regionalny Program Operacyjny jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej Nr K (...) z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast w myśl art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są dotacje i subwencje. Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a tej ustawy, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Jak z powyższego wynika środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z których realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji środki pomocowe, pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje.

W świetle powyżej zacytowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl powołanego powyżej przepisu ze zwolnienia korzystają dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego. W konsekwencji przyznana dotacja będzie wolna od podatku dochodowego od osób fizycznych tylko u beneficjenta, czyli Wnioskodawcy, gdyż to Wnioskodawca otrzymuje dotację. Natomiast osoby zatrudnione przy realizacji projektu otrzymują wynagrodzenie za pracę, a nie dotacje w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, wobec czego dochody przez nie uzyskiwane nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia.

W niniejszej sprawie środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej otrzymał Wnioskodawca, a nie zatrudnione przez Niego osoby. Stąd wynagrodzenia pracowników finansowane ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie będą podlegały zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku do wynagrodzeń ze stosunku pracy uzyskanych przez osoby uczestniczące w realizacji projektu w ramach regionalnego programu operacyjnego, nie ma również zastosowania zwolnienie przedmiotowe, określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Źródłem finansowania tych wynagrodzeń są bowiem wyłącznie środki krajowe, a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji przychody te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, na ogólnych zasadach. Oznacza to, że od dochodów ze stosunku pracy (o których mowa w art. 12 ust. 1 ustawy) płatnik jest obowiązany do naliczenia, pobrania i przekazania na rachunek bankowy urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu właściwy według siedziby płatnika, należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach określonych w art. 32 i 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego ustawy Ordynacja podatkowa w zakresie możliwości dokonania korekt zeznań podatkowych, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 1 października 2008 r. Nr ILPB1/415-477/08-6/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), rozpoznawanie spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych dotyczących wydawania w indywidualnych sprawach pisemnych interpretacji przepisów prawa podatkowego (interpretacje indywidualne), o których mowa w art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), przekazuje się wojewódzkim sądom administracyjnym, na których obszarze właściwości strona skarżąca zamieszkuje lub ma siedzibę. Powyższe rozporządzenie, zgodnie z brzmieniem § 3, wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia, tj. z dniem 11 października 2008 r.

W związku z powyższym tut. organ informuje, że jeżeli skarga na niniejszą interpretację będzie składana po dniu 10 października 2008 r., właściwym do jej rozpoznania będzie Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl