ILPB1/415-464/14-2/AA - Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 sierpnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-464/14-2/AA Możliwość opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych dotacji otrzymanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2014 r. (data wpływu 2 maja 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dotacji otrzymanej z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej pod firmą "A" zajmującej się m.in. prowadzeniem stacji demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji, w dniu 16 grudnia 2013 r. zawarł z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej umowę dotacji. Przedmiotem powyższej umowy było udzielenie Wnioskodawcy dofinansowania w formie dotacji w kwocie 236.927,50 zł (słownie: dwieście trzydzieści sześć tysięcy dziewięćset dwadzieścia siedem złotych 50/100). Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, działając na mocy ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) przyznał Wnioskodawcy, na jego pisemny wniosek złożony do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w dniu 30 marca 2013 r., dofinansowanie w formie dotacji właśnie w kwocie 236.927,50 zł. Zgodnie z § 3 umowy dotacji przyznane dofinansowanie miało charakter pomocy de minimis i udzielone zostało zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu WE (Dz. U.UE.L 379 z dnia 28 grudnia 2006 r.). W chwili złożenia wniosku jak i wypłaty dotacji Wnioskodawca spełniał wszelkie, określone przepisami prawa kryteria konieczne do otrzymania dofinansowania. Pismem z dnia 10 stycznia 2014 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przesłał do Wnioskodawcy zaświadczenie o pomocy de minimis, a w treści pisma wskazał, że udzielona Wnioskodawcy dotacja była dotacją na dofinansowanie dopłat do demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Dotacja została przekazana Wnioskodawcy na jego rachunek bankowy w grudniu 2013 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w przestawionym powyżej stanie faktycznym, otrzymana na podstawie umowy dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskana przez niego dotacja z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska Gospodarki Wodnej (dalej zwany NFOŚiGW) zwolniona jest z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Za podstawę takiego stanowiska przyjąć należy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) w myśl którego dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych. Wypłacona przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacja pochodzi bowiem niewątpliwie ze środków budżetu państwa i jako taka wolna jest od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Analizując brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazać należy po pierwsze na to, że w przypadku środków NFOŚiGW niewątpliwie mamy do czynienia z finansami publicznymi. Art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) stanowi, że sektor finansów publicznych tworzą m.in. państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw jednostek badawczo-rozwojowych, banków i spółek prawa handlowego. Art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. prawo ochrony środowiska stanowi ponadto jednoznacznie, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy o finansach publicznych. Kierując się zatem powyższymi przepisami stwierdzić należy, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja jest dotacją w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, która to w art. 126 jednoznacznie definiuje dotacje jako podlegające szczególnym zasadom rozliczania środków z budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz z państwowych funduszy celowych przeznaczone na podstawie niniejszej ustawy, odrębnych ustaw lub umów międzynarodowych, na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zadań publicznych. Skoro NFOŚiGW nie jest państwowym funduszem celowym, nie jest również jednostką samorządu terytorialnego, to w rozumieniu ustawy o finansach publicznych dotację wypłacane z jego środków są środkami z budżetu państwa. Dodatkowo nie ulega również żadnej wątpliwości fakt, że zadania jakie wykonuje NFOŚiGW oraz jego środki przeznaczane są na realizację zadań publicznych. Taka wykładnia art. 126 ustawy o finansach publicznych pozwala jednoznacznie stwierdzić, że otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja z NFOŚiGW, jest dotacją pochodzącą ze środków budżetu państwa. O ile w sytuacji, gdy NFOŚiGW zgodnie z przepisami ustawy prawo ochrony środowiska, w jej już nieaktualnym brzmieniu, miał status państwowego funduszu celowego, można było pokusić się o stwierdzenie, że jego środki nie są środkami pochodzącymi ze środków budżetu państwa, o tyle przy aktualnym brzmieniu art. 400 ust. 2 ustawy prawo ochrony środowiska, która w sposób nie budzący żadnych wątpliwości, nadaje NFOŚiGW status państwowej osoby prawnej, w odniesieniu do przepisów ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, takie stanowisko byłoby całkowicie chybione. Wykładnia zatem tak art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z regulacją art. 126 ustawy o finansach publicznych, a zatem ustaw mających decydujące znaczenie przy ocenie konieczności opodatkowania dotacji uzyskanych z NFOŚIGW, pozwala stwierdzić jednoznacznie, że dotacje pochodzące ze środków NFOŚiGW w rozumieniu powyższych ustaw traktować należy jako dotacje pochodzące ze środków budżetu państwa. Prowadzenie przez NFOŚiGW własnego budżetu, nie ma w tym kontekście żadnego znaczenia, bowiem do środków państwowych osób prawnych, których niewątpliwie jest NFOŚiGW zastosowanie tak czy inaczej mają przepisy ustawy o finansach publicznych, a zatem wyładnia przede wszystkim art. 126 w kontekście art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Poza powyższym wskazać należy, że art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazuje, że wolne od podatku są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Przepis ten zwalnia bowiem wszystkie dotacje, niezależnie od tego na co zostaną one przeznaczone, o ile oczywiście pochodzą ze wskazanych w tym przepisie środków.

Mając na uwadze powyższą wykładnię przepisów stwierdzić należy, że dotacje otrzymane z NFOŚiGW, jako dotacje w rozumieniu art. 126 ustawy o finansach publicznych wolne są, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od fizycznych od podatku jako dotacje pochodzące z budżetu państwa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2 powołanej ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Mając na uwadze brzmienie powyższego przepisu należy stwierdzić, iż ustawodawca różnicuje skutki podatkowe otrzymanych dotacji i innych nieodpłatnych świadczeń w zależności od celu, na jaki zostały one przeznaczone, tj.

* dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na cele inne niż nabycie lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych - zaliczane są do przychodów z działalności gospodarczej,

* ww. świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków poniesionych przez podatnika na zakup lub wytworzenie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych - nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej.

Ustawodawca przewidział także wyjątki od opodatkowania dotacji w ściśle określonych przypadkach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zastosowanie tego zwolnienia uzależnione jest zatem od pochodzenia źródła finansowania dotacji oraz trybu jej udzielenia.

Przepis art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.) stanowi, że sektor finansów publicznych tworzą inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232 z późn. zm.) Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", jest państwową osobą prawną w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 i 938). Z treści art. 17 ust. 1 pkt 13 ustawy z dnia 20 listopada 2009 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 215, poz. 1664) wynika, że z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, umowy zawarte przez Narodowy Fundusz z beneficjentami pomocy zachowują moc do czasu ich wygaśnięcia, z tym że wynikające z tych umów prawa i obowiązki Narodowego Funduszu stają się prawami i obowiązkami państwowej osoby prawnej.

Zgodnie z art. 401 ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska, przychodami Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych.

Przychodami Narodowego Funduszu są także wpływy z opłat, o których mowa w art. 12 ust. 2, art. 14 ust. 1 oraz art. 17 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (art. 401 ust. 7 pkt 9 ustawy - Prawo ochrony środowiska).

Zgodnie z art. 400b ust. 1 ustawy - Prawo ochrony środowiska, celem działania Narodowego Funduszu jest finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej w zakresie określonym w art. 400a ust. 1 oraz art. 410a ust. 1 i 4-6.

W myśl art. 410a ust. 4 ww. ustawy, Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne w zakresie demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu, który łącznie spełnia następujące warunki:

1.

posiada decyzje wymagane w związku z prowadzeniem stacji demontażu;

2.

złożył w terminie sprawozdanie, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji.

Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne w zakresie gospodarowania odpadami powstałymi w wyniku demontażu pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu stację demontażu i przedsiębiorcy prowadzącemu strzępiarkę lub inną instalację przetwarzania, odzysku lub recyklingu odpadów pochodzących z pojazdów wycofanych z eksploatacji, który posiada wymagane decyzje w zakresie gospodarki odpadami oraz spełnia wymagania określone w przepisach o odpadach (art. 410a ust. 5 ww. ustawy).

Narodowy Fundusz może dofinansować działania inwestycyjne w zakresie zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów, który posiada wymagane decyzje w zakresie gospodarki odpadami oraz spełnia wymagania określone w przepisach o odpadach (art. 410a ust. 6 ustawy).

Zgodnie z art. 400q ust. 1 ww. ustawy, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze prowadzą samodzielną gospodarkę finansową, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych wpływów wydatki na finansowanie zadań określonych w ustawie oraz kosztów działalności.

Podstawą gospodarki finansowej Narodowego Funduszu i wojewódzkich funduszy jest roczny plan finansowy (art. 400q ust. 3 ww. ustawy).

Na podstawie art. 400q ust. 4 ww. ustawy, Narodowy Fundusz i wojewódzkie fundusze wyodrębniają w rocznych planach finansowych:

1.

przychody z prowadzonej działalności;

2.

dotacje z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego;

3.

koszty, w tym:

a.

wynagrodzenia i składki od nich naliczane,

b.

płatności odsetkowe wynikające z zaciągniętych zobowiązań,

c.

zakup towarów i usług;

4.

środki na wydatki majątkowe;

5.

środki przekazane innym podmiotom;

6.

stan należności i zobowiązań na początek i koniec roku;

7.

stan środków pieniężnych na początek i koniec roku.

Mając powyższe na uwadze dotacja ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, będącego państwową osobą prawną, nie stanowi zatem dotacji otrzymanej z budżetu państwa (jednostek samorządu terytorialnego), co jest warunkiem koniecznym do zwolnienia jej z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie powołanego uprzednio art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z tego względu nie podlega ona zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Otrzymane przez Wnioskodawcę środki nie korzystają również z innych zwolnień przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji, przedmiotowa dotacja, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl