ILPB1/415-463/10-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-463/10-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 12 maja 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych za korzystanie z narzędzia internetowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznawanych za korzystanie z narzędzia internetowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 29 kwietnia 2010 r. znak ILPB1/415-463/10-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 maja 2010 r., a w dniu 12 maja 2010 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 10 maja 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza stworzyć narzędzie internetowe pn. "XX" służące do porównywania ofert różnych towarów w różnych sklepach oraz sklepach będących kontrahentami Wnioskodawcy (dalej: "Sklepy"). Osoba odwiedzająca "XX" (dalej "Klient") wyszukuje interesujący dla siebie towar oraz ofertę konkretnego Sklepu.

Jeżeli Klient zdecyduje się zakupić wybrany towar zostanie wówczas przekierowany ze strony internetowej "XXX" na stronę konkretnego Sklepu w celu zakupu wybranego produktu.

Sklep, który sprzeda Klientowi wybrany za pośrednictwem "XXX" towar zobowiązuje się zapłacić Wnioskodawcy prowizję. Wartość prowizji będzie jednocześnie wyznacznikiem ilości punktów jakie otrzyma Klient za zakup towaru.

Informacja o ilości zdobytych przez Klienta punktów będzie zapisywana na koncie internetowym na stronie internetowej "XXX". Dostęp Klienta do konta na stronie "XXX" będzie zabezpieczony poprzez hasło przypisane konkretnej nazwie Klienta.

Klient będzie mógł wymienić w Sklepach punkty na nagrody. Nagrody będzie można nabyć w Sklepach, płacąc za nie (częściowo lub w całości) zdobytymi punktami poprzez zintegrowany system transakcyjny.

Dodatkowo Klienci którzy zgromadzą w określonych terminach najwięcej punktów otrzymają od Wnioskodawcy nagrody.

W uzupełnieniu wniosku podano, iż jednorazowa wartość nagrody przyznawana w zamian za dokonane zakupy będzie uzależniona od ilości zebranych punktów oraz od wyboru nagród przez Klienta korzystającego z narzędzia internetowego "XXX". w związku z powyższym jednorazowa wartość nagrody, w niektórych przypadkach nie będzie przekraczała kwoty 760 zł, w pozostałych przypadkach jednorazowa wartość nagrody będzie wyższa niż kwota 760 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychód uzyskany z tytułu nagrody wydanej w zamian za punkty uzyskane przez Klienta w ramach programu "XXX" będzie podlegał opodatkowaniu 10% stawką podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2.

1.

Czy nagrody uzyskane w ramach programu "XXX" będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany z tytułu nagrody wydanej w zamian za punkty uzyskane przez Klienta w ramach programu "XXX" będzie podlegał opodatkowaniu 10% stawką podatku zryczałtowanego zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2. Co za tym idzie, nagrody uzyskane w ramach programu "XXX" będą korzystały ze zwolnienia przedmiotowego wskazanego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy, źródłem przychodów są inne źródła.

Natomiast z treści art. 11 ww. ustawy wynika, iż przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do brzmienia art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy: z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W przedmiotowej sprawie istotnym jest, aby określić, czy wartość nagrody wydanej za punkty, w związku z korzystaniem z narzędzia internetowego, będzie mogła korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie.

W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że przepisy podatkowe posługują się pojęciami "gra" i "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. w tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców,

Z przedstawionych informacji wynika, iż Klient korzystający z "XXX" będzie mógł wymienić w Sklepach punkty na nagrody.

Wymiana punktów na nagrody w związku z korzystaniem z narzędzia internetowego nie spełnia przesłanek uznania tej akcji za konkurs czy grę.

Odnosząc się do sprzedaży premiowej należy stwierdzić, że aby wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową zwolniona była z podatku dochodowego, spełnione muszą być warunki:

* nagroda związana być musi ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość nagrody nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

Ponadto należy zaznaczyć, że "sprzedaż premiowa" jest umową sprzedaży zawartą pomiędzy sprzedawcą a kupującym, połączoną z przyznaniem przez sprzedającego premii kupującemu.

W związku z powyższym należy stwierdzić iż, zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczy wyłącznie osób fizycznych otrzymujących nagrody w związku z zawarciem umowy sprzedaży w swoim imieniu i na swoją rzecz, pod warunkiem, że sprzedaż premiowa nie dotyczy nagród otrzymanych przez te osoby w związku z prowadzoną przez nie pozarolniczą działalnością gospodarczą.

W przedmiotowej sprawie klienci nie zawierają z Wnioskodawcą umów sprzedaży, a zatem nie jest to sprzedaż premiowa.

Mając zatem na uwadze opisane informacje, a także przywołane unormowania prawne, stwierdzić należy, iż jednorazowe nagrody o wartości poniżej 760 zł, czy powyżej tej kwoty nie są zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy.

Wartość nagród podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako dochód z innych źródeł.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl