ILPB1/415-454/13-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-454/13-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Republiki Cypru - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do spółki osobowej z siedzibą na terytorium Republiki Cypru.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Wnioskodawca posiada lub będzie posiadał udziały w cypryjskiej spółce kapitałowej będącej odpowiednikiem polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka").

W najbliższym czasie Wnioskodawca rozważa rozpoczęcie na Cyprze działalności inwestycyjnej poprzez cypryjską spółkę osobową, której forma prawna będzie odpowiadała formie polskiej spółki komandytowej (ang.: limited partnership, dalej: "LP"). Zgodnie z prawem wewnętrznym Cypru, LP jest podmiotem transparentnym podatkowo, tj. dochody uzyskiwane przez LP podlegają opodatkowaniu na poziomie wspólników według określonej w umowie LP proporcji.

Wnioskodawca planuje przystąpić do LP jako limited partner, tzn. wspólnik, którego odpowiedzialność za zobowiązania spółki jest ograniczona, będący odpowiednikiem polskiego komandytariusza. Na pokrycie swojego wkładu Wnioskodawca planuje wnieść do LP posiadane udziały w Spółce. W zamian za posiadane udziały Wnioskodawca stanie się wspólnikiem LP i otrzyma prawo do udziału w zysku LP.

Pozostałymi wspólnikami (także komandytariuszami) w LP będą inne osoby fizyczne - polscy rezydenci podatkowi. Wspólnikiem o nieograniczonej odpowiedzialności i uprawnieniach (tzw. general partner), czyli komplementariuszem, będzie spółka kapitałowa z siedzibą na Cyprze stanowiąca odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Komplementariusz będzie podmiotem wyłącznie uprawnionym do reprezentacji LP. Umowa spółki LP zostanie zawarta na czas nieokreślony. LP będzie posiadała własny rachunek bankowy oraz będzie wynajmowała pomieszczenia biurowe na Cyprze, gdzie będzie znajdować się jej siedziba.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku wniesienia wkładu niepieniężnego w postaci udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do cypryjskiej spółki niebędącej osobą prawną, Wnioskodawca powinien wykazać w Polsce przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, transakcja wniesienia udziałów w cypryjskiej spółce kapitałowej do cypryjskiej spółki osobowej będzie dla Wnioskodawcy zdarzeniem neutralnym podatkowo.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy PIT, Wnioskodawca jako polski rezydent podatkowy podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów. Jednocześnie, w myśl art. 4a Ustawy PIT, wskazany wyżej przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 13 ust. 4 Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Cypru w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Warszawie dnia 4 czerwca 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 117, poz. 523; dalej jako: "Umowa", zmienionej Protokołem z dnia 22 marca 2012 r., który wszedł w życie w dniu 9 listopada 2012 r., Dz. U. z 11 grudnia 2012 r., poz. 1384), z zastrzeżeniem art. 13 ust. 1-3 Umowy, zyski osiągnięte przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z tytułu przeniesienia własności majątku podlegają opodatkowaniu tylko w tym Umawiającym się Państwie, w którym przenoszący tytuł własności ma miejsce zamieszkania lub siedzibę.

W ocenie Wnioskodawcy, z uwagi na fakt, iż żaden z wymienionych w art. 13 ust. 1-3 Umowy wyjątków od powyższej zasady nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania, wniesienie udziałów w Spółce do LP będzie podlegać opodatkowaniu w Polsce, w myśl przepisów prawa polskiego.

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wniesienie udziałów w spółce kapitałowej do spółki osobowej budziło kontrowersje w praktyce organów podatkowych i sądów administracyjnych (co stało się m.in. przedmiotem uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z 14 marca 2011 r. sygn. II FPS 8/10).

W obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. stanie prawnym ustawodawca jednoznacznie przesądził o zwolnieniu z opodatkowania transakcji wniesienia aportu do spółki osobowej. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT, zwalnia się z opodatkowania "przychody z tytułu przeniesienia własności składników majątku będących przedmiotem wkładu niepieniężnego (aportu) wnoszonych do spółki niebędącej osobą prawną, w tym wnoszonych do takiej spółki składników majątku otrzymanych przez podatnika w następstwie likwidacji spółki niebędącej osobą prawną bądź wystąpienia z takiej spółki".

Jednocześnie, definicja spółki niebędącej osobą prawną została zawarta w art. 5a pkt 26 Ustawy o PIT, zgodnie z którym "ilekroć w ustawie jest mowa o spółce niebędącej osobą prawną - oznacza to spółkę niebędącą podatnikiem podatku dochodowego."

Należy zauważyć, że Ustawa PIT nie różnicuje skutków podatkowych wniesienia aportu w zależności od miejsca siedziby spółki osobowej. Dla zastosowania zwolnienia wymagane jest jedynie, by spółka nie była podatnikiem podatku dochodowego. W ocenie Wnioskodawcy, przyjęcie odmiennego stanowiska i uznania, że aport udziałów do zagranicznej spółki osobowej skutkuje powstaniem u Wnioskodawcy zobowiązania podatkowego, prowadziłoby do nieuzasadnionej dyskryminacji zagranicznych spółek osobowych, co stanowiłoby z kolei naruszenie traktatowej zasady swobody przepływu kapitału.

W związku z tym, zdaniem Wnioskodawcy, aby uznać dany podmiot za spółkę niebędącą osobą prawną w rozumieniu Ustawy PIT, musi on być po pierwsze spółką w rozumieniu odpowiednich przepisów prawa, zgodnie z którymi została założona, oraz nie może być opodatkowany jakimkolwiek rodzajem podatku dochodowego. W razie spełnienia powyższych przesłanek aport udziałów do takiej spółki będzie podlegał zwolnieniu z opodatkowania niezależnie od miejsca siedziby spółki.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż zgodnie z prawem cypryjskim, LP jest traktowana na potrzeby cypryjskiego podatku dochodowego jako podmiot transparentny podatkowo, tj. dochody LP nie są opodatkowane na jej poziomie, ale przypisywane w odpowiedniej proporcji jej wspólnikom, którzy są podatnikami z tytułu przypisanych im przychodów i kosztów.

Reasumując, Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 50b Ustawy PIT, nie będzie zobowiązany do rozpoznania przychodu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu przeniesienia w drodze wkładu niepieniężnego składników majątku (tekst jedn.: udziałów w Spółce) do cypryjskiej spółki niebędącej osobą prawną (tekst jedn.: do LP).

Stanowisko zaprezentowane przez Podatnika znajduje potwierdzenie w praktyce organów podatkowych, m.in. w:

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 lutego 2011 r. (sygn. IPPB1/415-27/12-2/EC),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 listopada 2011 r. (sygn. IPTPB2/415-484/11-4/AKr),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 25 kwietnia 2012 r. (sygn. ITPB1/415-138b/12/HD),

* interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 7 sierpnia 2012 r. (IPTPB2/415-402/12-2/TS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl