ILPB1/415-452/09-3/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-452/09-3/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2009 r. (data wpływu 6 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wygaśnięcia w przyszłości Opcji bez jej realizacji oraz realizacji w przyszłości opcji i związanej z tym wypłaty pieniężnej na rzecz Uczestników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu wygaśnięcia w przyszłości Opcji bez jej realizacji oraz realizacji w przyszłości opcji i związanej z tym wypłaty pieniężnej na rzecz Uczestników.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następując stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

1.1 Spółka XXX, z siedzibą w B., Wielka Brytania (dalej XXX) organizuje periodycznie " (...)" (dalej "Plan" lub "Plany").

Uczestnikami Planów są pracownicy spółek należących do grupy XXX, między innymi pracownicy YYY Polska S.A. (dalej "Spółka"). Każdy z Planów funkcjonuje na podobnych zasadach scharakteryzowanych poniżej.

1.2 Plany są wprowadzane w Polsce w ten sposób, że pracownikom Spółki, którzy przystąpili do Planów (dalej "Uczestnicy") są oferowane opcje rozliczane pieniężnie - tzw. "Cash settled options" (dalej "Opcje"). Instrumentem bazowym Opcji są akcje XXX notowane na Giełdzie w L. (dalej "Akcje"). Maksymalna liczba akcji, która może wynikać z przyznanych Uczestnikowi Opcji jest ustalana w momencie przyznania Opcji, w odniesieniu do sumy przewidywanych środków zgromadzonych przez Uczestnika powiększonej o hipotetyczną premię stanowiącą ułamek zadeklarowanej kwoty miesięcznej wpłaty. Wspomniana kwota hipotetycznej premii jest używana jedynie w celu obliczenia liczby Akcji objętych Opcją Uczestnika i nie zostanie wypłacona Uczestnikowi w żadnej formie. "Hipotetyczna cena realizacji Opcji" jest określana po kursie o określony procent niższym (przykładowo, 20% w przypadku planu wprowadzonego w 2006 r.) niż średnia cena rynkowa Akcji na Giełdzie w L. w dniu poprzedzającym zaoferowanie pracownikom przystąpienia do Planu. Opcje są niezbywalne.

1.3 W ramach Planów każdy z Uczestników jest zobowiązany do dokonywania comiesięcznych wpłat zadeklarowanej stałej kwoty w złotówkach przez okres trzech lat na odrębny, założony w tym celu rachunek bankowy należący do danego Uczestnika (dalej "Rachunek Bankowy"). Rachunki Bankowe Uczestników są zakładane w polskim banku. Wpłata, w imieniu Uczestnika, dokonywana jest przez Spółkę, która odpowiednią wskazaną przez pracownika-Uczestnika część jego wynagrodzenia przelewa bezpośrednio na jego Rachunek Bankowy. Zgodnie z warunkami Planów nie ma możliwości wykonania Opcji w przypadku, gdy Uczestnik wypłaci zgromadzone na Rachunku Bankowym środki wraz z naliczonymi odsetkami przed dniem wykonania Opcji. Każda wypłata oszczędności przed zakończeniem Planu oznacza bowiem utratę uprawnienia Uczestnika do realizacji Opcji. Na koniec trzyletniego okresu gromadzenia środków, Uczestnik ma mieć możliwość realizacji przysługującej mu Opcji "hipotetycznie" wykorzystując do tego celu środki zgromadzone na jego Rachunku Bankowym w celu nabycia "hipotetycznych Akcji" w momencie zapłaty "hipotetycznej ceny realizacji Opcji". Słowo "hipotetyczny" obrazuje fakt, że jest to opcja rozliczana pieniężnie, wobec czego nie dojdzie do faktycznego przeniesienia własności akcji ani faktycznej zapłaty ceny. Rozliczenie realizowanej Opcji w praktyce sprowadzać się będzie do wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty pieniędzy obliczonej jako różnica pomiędzy wartością rynkową Akcji, które mógłby nabyć za zgromadzone na Rachunku Bankowym środki (wartością rynkową "hipotetycznych Akcji") w dniu realizacji Opcji, a "hipotetyczną ceną realizacji Opcji".

1.4 Plany zostały opracowane przez XXX, natomiast ich administrację prowadzi zewnętrzny operator. Podczas gdy XXX finansuje z własnych źródeł wypłaty pieniężne dokonywane na rzecz Uczestników, XXX obciążał Spółkę pewnymi kosztami związanymi z realizacją Planów. Globalny koszt realizacji Planów w krajach, w których Plany zostały wprowadzone, tak jak ma to miejsce w Polsce (tj. w formie planu premii pieniężnej) był dzielony pomiędzy poszczególne spółki w tych krajach w oparciu o liczbę nadal obowiązujących Opcji, do których są uprawnieni zatrudnieni w tych spółkach Uczestnicy w chwili podziału kosztów, bez uwzględnienia wartości tych Opcji oraz bez odniesienia do liczby Opcji, które faktycznie zostaną zrealizowane. Oznacza to, że był to koszt oderwany od faktycznego kosztu jaki XXX ponosił w związku z realizacją Planu w wyżej opisanych krajach. Koszty ponoszone przez XXX w związku z wprowadzeniem Planów w Polsce nie były traktowane przez Spółkę jako koszty uzyskania przychodów, ze względu na brak ich związku z przychodami Spółki. Począwszy od 1 października 2007 r. spółka nie jest obciążana żadnymi kosztami finansowania Planów.

1.5 W 2009 r. w związku z upływem trzyletniego okresu w pierwszym z organizowanych Planów, Uczestnicy zrealizują swe uprawnienia z przyznanych im Opcji. Jak wskazano, rozliczenie realizowanej Opcji sprowadzać się będzie do wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty pieniędzy obliczonej jako różnica pomiędzy wartością rynkową "hipotetycznych Akcji" w dniu realizacji Opcji a "hipotetyczną ceną realizacji Opcji.

1.6 Jeden z Planów był przedmiotem wiążącej interpretacji organów podatkowych w zakresie konsekwencji podatkowych dla pracowników opuszczających Spółkę, którzy mieli możliwość realizacji przysługującej im Opcji wykorzystując do tego celu środki zgromadzone na jego Rachunku Bankowym w celu nabycia "hipotetycznych Akcji" przed upływem trzyletniego okresu (por. postanowienie Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 13 kwietnia 2007 r. (...)). Niniejszy wniosek dotyczy pozostałych pracowników, którzy realizują swe uprawnienia na podstawie wszystkich Planów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie opisu zdarzenia przyszłego.

Czy na Spółce ciążą jakiekolwiek obowiązki podatkowe w związku z realizacją Planów, a w szczególności czy jest zobowiązana do występowania w charakterze płatnika oraz do rozliczania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu:

a.

wygaśnięcia w przyszłości Opcji bez jej realizacji,

b.

realizacji w przyszłości Opcji i związanej z tym wypłaty pieniężnej na rzecz Uczestników.

Zdaniem Wnioskodawcy:

a)

W przypadku wygaśnięcia Opcji bez jej realizacji, Uczestnik nie uzyska w związku z wygaśnięciem Opcji przysporzenia majątkowego, a zatem po jego stronie nie powstaje dochód. W konsekwencji, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek dokonywania jakichkolwiek czynności związanych z rozliczaniem zaliczek na podatek dochodowy w przypadku wygaśnięcia Opcji.

b)

Na gruncie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi,

instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

1.

papiery wartościowe;

2.

nie będące papierami wartościowymi:

nbspnbspa) tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

nbspnbspb) instrumenty rynku pieniężnego,

nbspnbspc) finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

nbspnbspd) opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

nbspnbspe) prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

nbspnbspf) inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

W opinii Spółki przedstawione w stanie faktycznym Opcje stanowią instrumenty finansowe niebędące papierami wartościowymi, o których mowa w artykule 2 ust. 1 pkt d tej ustawy.

Zgodnie z art. 5a pkt 13 ustawy o PIT pochodnymi instrumentami finansowymi są instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Oznacza to, że przedstawione w stanie faktycznym Opcje stanowią pochodne instrumenty finansowe na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód uzyskany z tytułu realizacji Opcji - czyli uzyskane środki pieniężne - należy więc kwalifikować jako przychód z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych (art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o PIT), a więc przychód ze źródła, jakim są kapitały pieniężne.

Dochodem podlegającym opodatkowaniu będzie różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a wydatkami związanymi z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych (określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a ustawy o PIT), a więc co do zasady otrzymana z tytułu realizacji Opcji kwota. Dochód uzyskany z realizacji Opcji podlegał będzie opodatkowaniu według liniowej stawki podatku w wysokości 19% (zgodnie z art. 30b ust. 1 i ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT).

Podmiotem odpowiedzialnym za zapłatę podatku z tytułu dochodów osiągniętych z realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych są bezpośrednio Uczestnicy, którzy po zakończeniu roku podatkowego powinni wykazać ten dochód w rocznym zeznaniu podatkowym i obliczyć należny podatek pochodowy (art. 30b ust. 6 ustawy o PIT). W konsekwencji, na Spółce nie będzie ciążył obowiązek dokonywania jakichkolwiek czynności związanych z rozliczeniem zaliczek na podatek dochodowy w związku z realizacją Opcji.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej z 12 czerwca 2008 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPB2/415-471/08-2/SR, jak również wydanym na rzecz Spółki postanowieniu Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego z 13 kwietnia 2007 r. (...).

Podsumowując, w opinii Spółki z żadnym z opisanych powyżej zdarzeń związanych z realizacją Planów nie wiążą się obowiązki podatkowe po stronie Spółki, w szczególności obowiązki płatnika podatku i obowiązki w zakresie sporządzenia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ad. a)

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Zgodnie z treścią art. 5a ust. 13 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

W świetle przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi Instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są niebędące papierami wartościowymi:

a.

tytuły uczestnictwa w instytucjach zbiorowego inwestowania,

b.

instrumenty rynku pieniężnego,

c.

finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe,

d.

opcje kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych, opcje na stopy procentowe, opcje walutowe, opcje na takie opcje, oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie,

e.

prawa majątkowe, których cena zależy bezpośrednio lub pośrednio od wartości oznaczonych co do gatunku rzeczy, określonych rodzajów energii, mierników i limitów wielkości produkcji lub emisji zanieczyszczeń (pochodne instrumenty towarowe),

f.

inne instrumenty, jeżeli zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym na terytorium państwa członkowskiego lub są przedmiotem ubiegania się o takie dopuszczenie.

W myśl art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód określony w ust. 1 pkt 10 powstaje w momencie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w przypadku wygaśnięcia Opcji bez jej realizacji, po stronie Uczestnika nie powstanie przychód. Zatem na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika.

Ad. b)

Ponadto z informacji zawartych we wniosku wynika, iż na koniec trzyletniego okresu gromadzenia środków, Uczestnik ma mieć możliwość realizacji przysługującej mu Opcji "hipotetycznie" wykorzystując do tego celu środki zgromadzone na jego Rachunku Bankowym w celu nabycia "hipotetycznych Akcji" w momencie zapłaty "hipotetycznej ceny realizacji Opcji". Rozliczenie realizowanej Opcji w praktyce sprowadzać się będzie do wypłaty na rzecz Uczestnika kwoty pieniędzy obliczonej jako różnica pomiędzy wartością rynkową Akcji, które mógłby nabyć za zgromadzone na Rachunku Bankowym środki (wartością rynkową "hipotetycznych Akcji") w dniu realizacji Opcji, a "hipotetyczną ceną realizacji Opcji".

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy związany z uczestnictwem w Planie powstanie po stronie Uczestników w momencie realizacji w przyszłości Opcji i związanej z tym wypłaty pieniężnej na ich rzecz.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zatem po zakończeniu roku podatkowego Uczestnicy Programu jako podatnicy są zobowiązani złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie rozliczyć uzyskane z tego tytułu dochody w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło zbycie przez Uczestników objętych akcji.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę informacje oraz uregulowania prawne należy uznać, iż zarówno z tytułu wygaśnięcia w przyszłości Opcji bez jej realizacji oraz realizacji w przyszłości Opcji i związanej z tym wypłaty pieniężnej na rzecz Uczestników, na Wnioskodawcy nie będą ciążyły obowiązki płatnika związane z rozliczaniem zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnych innych zaistniałych stanów faktycznych czy też zdarzeń przyszłych.

Rozstrzygnięcie zawartych we wniosku pytań dotyczących zaistniałego stanu faktycznego w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania Opcji Uczestnikom Planu oraz odsetek uzyskanych przez Uczestników z tytułu środków gromadzonych na Rachunku Bankowym, zawarto w interpretacji indywidualnej z dnia 26 czerwca 2009 r. nr ILPB1/415-452/09-2/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl