ILPB1/415-444/13-4/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-444/13-4/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 15 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 8 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu:

* w części dotyczącej zakwalifikowania produkcji konstrukcji metalowych i ich części jako działalność wytwórcza, opodatkowana 5,5% stawką ryczałtu - jest prawidłowe,

* w pozostałej części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki ryczałtu.

W związku z tym, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 25 czerwca 2013 r., znak ILPB1/415-444/13-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 28 czerwca 2013 r., a w dniu 8 lipca 2013 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 4 lipca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, polegającą m.in. na produkcji bram wjazdowych, furtek i ogrodzeń. Przeważającym rodzajem działalności jest produkcja konstrukcji metalowych i ich części (PKD 25.11.Z), pozostałe to m.in.: obróbka mechaniczna elementów stalowych (PKD 25.62.Z) oraz pozostałe specjalistyczne roboty budowlane (PKD 43.99.Z). Działalność opodatkowana jest w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca z zakupionych materiałów wykonuje bramy, ogrodzenia, furtki.

Zainteresowany wykonuje również zadaszenia dojść peronów kolejowych, na które składają się: konstrukcja stalowa, poliwęglan oraz szkło. Wszystkie wcześniej przygotowane elementy są montowane u zleceniodawcy usługi. Wnioskodawca montuje także gotowe elementy wcześniej zakupione i poddane obróbce przez innego wykonawcę (np. gotowe słupki ozdobne ocynkowane). Za wykonane usługi podatnik wystawia faktury VAT o treści np. "Wykonanie i montaż bramy wjazdowej".... - adres dostawy, "Dostawa ogrodzenia" -..... adres dostawy, "Roboty montażowe zadaszenia dojść peronów w stacji...." (nazwa stacji kolejowej). Wnioskodawca opodatkowuje przychód stawką ryczałtu 8,5% jako działalność usługową, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzi działalność sklasyfikowaną według:

PKWiU 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części, płyty, pręty, kątowniki, kształtki itp. z żeliwa, stali lub aluminium,

PKWiU 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych,

PKWiU 43.99.70.0 - roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane z opisanych wcześniej czynności można uznać jako działalność wytwórczą i opodatkować według stawki ryczałtu 5,5%.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 6 ust. 1 stawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ustawa wskazuje co należy rozumieć pod pojęciem "działalność wytwórcza" i "działalność usługowa". W powołanej ustawie wskazano, że przez działalność usługową rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU).

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym działalnością wytwórczą jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika. W zakresie opodatkowania prowadzonej działalności ustawodawca wskazał stawkę ryczałtu 5,5% dla działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton. Natomiast stawkę ryczałtu 8,5% stosuje się m.in. do przychodów z działalności usługowej i przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego. Wnioskodawca uważa, że w świetle powyższego przychody z działalności gospodarczej polegające na produkcji ogrodzeń, bram, zadaszeń z własnego materiału i montażu ich u zleceniodawcy, powinny być opodatkowane w całości stawką ryczałtu 5,5%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie określenia stawki ryczałtu w części dotyczącej zakwalifikowania produkcji konstrukcji metalowych i ich części jako działalność wytwórcza, opodatkowana 5,5% stawką ryczałtu uznaje się za prawidłowe, w pozostałej części uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ww. ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności według PKWiU. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość ryczałtu.

Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 43.99.70.0 w sekcji F Dział 43 Roboty budowlane specjalistyczne. Natomiast wytwarzanie konstrukcji stalowych (bram wjazdowych, furtek i ogrodzeń) stanowi działalność wytwórczą sklasyfikowaną w sekcji C Dział 25 Wyroby metalowe gotowe, z wyłączeniem maszyn i urządzeń, pod symbolami PKWiU 25.11.23.0 - pozostałe konstrukcje i ich części; płyty, pręty, kątowniki, kształtki itp. z żeliwa, stali lub aluminium, oraz 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych.

Podkreślić jednakże należy, iż u osób prowadzących działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od braku przesłanek określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z treści art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

* 8,5% - między innymi od przychodów z działalności usługowej (pkt 3 lit. b)) oraz przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (pkt 3 lit. f)),

* 5,5% - między innymi od przychodów z działalności wytwórczej i robót budowlanych (pkt 4 lit. a)).

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W razie gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 20% albo 17%, w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w ust. 1 pkt 2.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z późn. zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji,

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone do celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast "działalność wytwórcza", zgodnie z pkt 4 tego przepisu, oznacza działalność w wyniku której powstają nowe wyroby w tym sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Z kolei przez roboty budowlane należy rozumieć czynności wymienione w sekcji F, dziale 45 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) i odpowiednio w sekcji F, dziale 43 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 i Nr 220, poz. 1435 oraz z 2009 r. Nr 33, poz. 256 i Nr 222, poz. 1753).

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy o zakwalifikowaniu działalności gospodarczej do działalności wytwórczej (tekst jedn.: działalności w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzonej przez podatnika) decyduje m.in. końcowy efekt tej działalności, tj. powstanie z zakupionych, czy wytworzonych materiałów nowego wyrobu. Zatem w kontekście zapytania ujętego we wniosku należy zauważyć, iż wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, usługi montażu gotowych elementów wcześniej zakupionych i poddanych obróbce przez innego wykonawcę należy zakwalifikować jako usługi budowlane, nie zaś jako działalność wytwórczą.

Reasumując, zarówno przychody uzyskane z tytułu wytwarzania konstrukcji stalowych (bram wjazdowych, furtek i ogrodzeń) jako działalność wytwórcza jak i usługi polegające na ich montażu oraz usługi montażu gotowych elementów wcześniej zakupionych i poddanych obróbce przez innego wykonawcę - jako roboty budowlane - podlegają opodatkowaniu ryczałtem według stawki 5,5%.

Ponadto należy wskazać, iż Wnioskodawca podał, iż w ramach działalności gospodarczej z zakupionych materiałów wykonuje bramy, ogrodzenia, furtki. Zainteresowany wykonuje również zadaszenia dojść do peronów kolejowych, na które składają się: konstrukcja stalowa, poliwęglan oraz szkło, montuje także gotowe elementy wcześniej zakupione i poddane obróbce przez innego wykonawcę (np. gotowe słupki ozdobne ocynkowane). Zatem w tych przypadkach - jak wskazano w niniejszej interpretacji - czynności te opodatkowane będą zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 5,5% (jako przychody z działalności wytwórczej, bądź robót budowlanych).

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż jego działalność gospodarcza sklasyfikowana jest m.in. pod symbolem PKWiU 25.62.20.0 - pozostałe usługi z zakresu obróbki mechanicznej elementów metalowych. W tym miejscu należy wskazać, iż świadczenie usług, których efektem nie będzie wyrób własnej produkcji, nie może podlegać opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym wg stawki 5,5%, lecz stawkę właściwą dla przychodów uzyskiwanych z działalności usługowej, tj. 8,5%

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl