ILPB1/415-440/10-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-440/10-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 13 kwietnia 2010 r. (data wpływu 16 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie umorzenia udziałów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie umorzenia udziałów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zostanie udziałowcem (wspólnikiem) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: "Spółka X"). Po objęciu udziałów przez Wnioskodawcę stanie się On jednym z dwóch udziałowców (wspólników) Spółki X. Drugim wspólnikiem jest osoba fizyczna (dalej: "osoba B").

Po dokonaniu ww. transakcji planowane jest wystąpienie osoby B ze Spółki X poprzez obniżenie jej kapitału zakładowego. Obniżenie kapitału ma nastąpić w formie umorzenia dobrowolnego za zgodą osoby B jako wspólnika za wynagrodzeniem - Spółka X nabędzie udziały od osoby B za wynagrodzeniem w celu ich umorzenia. Wynagrodzenie należne osobie B z tytułu nabycia od niego udziałów w celu ich umorzenia będzie równe co do wysokości wartości nominalnej umarzanych udziałów i zostanie wypłacone w pieniądzu. W tym miejscu należy zwrócić uwagę, iż wartość rynkowa umarzanych udziałów, jak zakłada Wnioskodawca będzie wyższa niż ich wartość nominalna.

W wyniku wystąpienia osoby B ze Spółki X Wnioskodawca stanie się jedynym wspólnikiem dysponującym wszystkimi udziałami pozostałymi w Spółce X.

Spółka X została zarejestrowana przez sąd rejestrowy w roku 2009, a jej umowa zawiera stosowne postanowienia co do możliwości obniżenia kapitału zakładowego, w tym również poprzez umorzenie udziałów za zgodą wspólnika w drodze nabycia udziału przez spółkę (umorzenie dobrowolne).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego w związku z umorzeniem udziałów osoby B wskutek nabycia udziałów przez Spółkę X po wartości nominalnej niższej niż wartość rynkowa umarzanych udziałów, po stronie Wnioskodawcy powstaje przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych (z którymi Wnioskodawca ma do czynienia w przedmiotowej sprawie) uważa się min. dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni. Uszczegółowieniem powołanego powyżej przepisu jest art. 24 ust. 5 pkt 1 cytowanej ustawy, zgodnie z którym dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także dochód z umorzenia udziałów (akcji).

Zdaniem Wnioskodawcy, z zestawienia powyższych przepisów wynika, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zasadą jest, iż opodatkowaniu podlega tylko faktycznie uzyskany przychód z tytułu udziału w zyskach osób prawnych. W wyniku planowanego umorzenia udziałów za wynagrodzeniem równym ich wartości nominalnej, niższej niż ich wartość rynkowa nie dochodzi do faktycznego powstania przychodu po stronie Wnioskodawcy - przez sam fakt umorzenia udziałów wspólnika nie uzyska on żadnego "realnego" przysporzenia. W przedstawionym stanie faktycznym nie będzie więc podstawy do uznania, iż z tytułu umorzenia powstanie jakikolwiek przychód po stronie Wnioskodawcy. W związku z powyższym, nie znajdzie zastosowania ani art. 11 ust. 1 ww. ustawy ani art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, przyjęcie tezy, iż umorzenie udziałów należących do jednego ze wspólników powoduje automatycznie powstanie przysporzenia majątkowego (stanowiącego różnicę pomiędzy wartością nominalną udziałów a ich wartością rynkową.) po stronie wspólników pozostających w spółce, prowadziłoby do dwukrotnego opodatkowania tego samego przychodu. Jeśli bowiem opodatkować przysporzenie już w momencie umorzenia udziałów wspólników wychodzących ze spółki, to w świetle konieczności zapłaty podatku od uzyskanego przychodu od odpowiednio podwyższonej podstawy w przypadku zaistnienia jednego ze zdarzeń określonych w art. 24 ust. 5 pkt 1-4 powołanej ustawy, w praktyce dochodziłoby do faktycznego dwukrotnego opodatkowania - raz w chwili umorzenia udziałów wspólnika, a drugi raz w razie dokonania przez niego czynności określonych w art. 24 ust. 5 cytowanej ustawy.

Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na treść art. 24 ust. 5d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochodem z umorzenia udziałów lub akcji w spółkach mających osobowość prawną jest nadwyżka przychodu otrzymanego w związku z umorzeniem nad kosztami uzyskania przychodu. Również tutaj ustawodawca wskazuje na warunek otrzymania przychodu, co - jak wskazano powyżej - w przedmiotowej sprawie nie nastąpi.

Powyższy pogląd podzielił Minister Finansów w piśmie nr PB4/BA-8214-34-15/02 z dnia 7 marca 2002 r. - "Skutki podatkowe nabywania przez spółki z o.o. i akcyjne własnych udziałów lub akcji w celu ich umorzenia", z którego wynika, iż umorzenie udziałów należących do wspólników będących osobami fizycznymi nie spowoduje powstania przychodu po stronie wspólników pozostających w Spółce, niezależnie od tego, czy umorzenie udziałów zostanie przeprowadzone z obniżeniem kapitału zakładowego czy bez jego obniżania. Zgodnie z treścią powyższego pisma: "Wobec braku wyraźnych zapisów w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i odpowiednio w art. 24 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także specjalnych regulacji odnoszących się do poboru podatku od dochodu z tego rodzaju przysporzenia (art. 26 ust. 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie można było tego przysporzenia - powstałego w związku ze skupem przez spółkę akcyjną jej własnych akcji w celu ich umorzenia lub przez spółkę z o.o. jej własnych udziałów, u akcjonariuszy bądź odpowiednio u udziałowców pozostających w spółce - uznać za dochód, z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, podlegający opodatkowaniu. W przypadku "buy-bacu" nie może być mowy o faktycznie uzyskanym dochodzie przez akcjonariuszy (udziałowców), których akcje (udziały) nie zostały umorzone.

Oceniając zaś skutki dla udziałowców, którzy pozostali w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością stwierdzić należy, że po ich stronie nie powstaje dochód do opodatkowania z tytułu umorzenia udziałów w tym celu skupionych - zarówno w przypadku, gdy umorzenie tych udziałów jest dokonane w ciężar kapitału zakładowego, jak i bez obniżania kapitału zakładowego."

Powyższe stanowisko znajduje również odzwierciedlenie w najnowszych interpretacjach organów podatkowych m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 sierpnia 2009 r., sygn. ILPB3/423-358/09-2/KS oraz w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r., sygn. IPPB2/415-419/09-2/AS2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Ponadto tut. organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do pozostałych wspólników spółki komandytowej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl