ILPB1/415-425/13-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-425/13-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, reprezentowanego przez radcę prawnego, przedstawione we wniosku z dnia 8 kwietnia 2013 r. (data wpływu 10 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania źródła przychodu oraz możliwości zastosowania 19% podatku liniowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zakwalifikowania źródła przychodu oraz możliwości zastosowania 19% podatku liniowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą polegającą między innymi na świadczeniu usług doradczych oraz marketingowych podmiotom działającym na rynku związanym z projektowaniem i zabudową stoisk handlowych, targowych, tablic reklamowych (działalność gospodarcza Wnioskodawcy obejmuje m.in. działalność sklasyfikowaną pod symbolem PKD 70.22.Z pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania). Dochody ze wskazanej powyżej pozarolniczej działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

W chwili obecnej Wnioskodawca wchodzi w skład zarządu spółki kapitałowej (zwanej dalej Spółką). Wnioskodawca ma zawartą ze Spółką umowę o pracę, na mocy której (i zgodnie z wynikającym z niej zakresem obowiązków), jako prezes zarządu Wnioskodawca wykonuje na rzecz Spółki czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką (m.in. sprawuje nadzór nad podległym personelem i komórkami organizacyjnymi Spółki, jak też podejmuje kluczowe decyzje inwestycyjne, personalne handlowe), jak też reprezentuje Spółkę na zewnątrz.

Niezależnie od pełnienia funkcji członka zarządu, Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki - w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej - usługi o charakterze doradczym, wykorzystując swoją wiedzę i doświadczenie związane ze świadczeniem usług doradczych oraz marketingowych podmiotom działającym na rynku projektowania i zabudowy stoisk handlowych, targowych, tablic reklamowych. Wnioskodawca podkreśla jednocześnie, że w oparciu o planowaną działalność gospodarczą nie będzie wykonywał czynności kierowania/zarządzania/rządzenia Spółką, w której obecnie pełni funkcję prezesa zarządu. Wymienione czynności wykonywane są w ramach umowy o pracę Wnioskodawcy na stanowisku prezesa zarządu Spółki, natomiast w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca ma zamiar świadczyć wyłącznie usługi doradcze.

Jednocześnie Wnioskodawca do tej pory nie był związany stosunkiem pracy ze Spółką, który dotyczyłby w jakikolwiek sposób czynności czy usługi, które Wnioskodawca ma dopiero zamiar podjąć w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Świadczone usługi doradcze nie będą w żaden sposób pokrywać się z czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawcę w związku z pełnieniem przez niego funkcji prezesa zarządu - nie będą to ani czynności polegające na kierowaniu (zarządzaniu) Spółką, ani na reprezentacji Spółki. W szczególności przedmiotem usług doradczych świadczonych przez Wnioskodawcę będzie:

* doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej w branży projektowania i zabudowy stoisk handlowych, targowych tablic reklamowych, w tym w szczególności doradztwo w zakresie pozyskiwania rynku oraz utrzymywania i rozwoju kontaktów z kluczowymi klientami Spółki,

* doradzanie kierownikom i pracownikom właściwych komórek organizacyjnych Spółki w zakresie technik pozyskiwania klientów oraz utrzymywania i rozwoju kontaktów z kluczowymi klientami Spółki.

Wnioskodawca wskazuje przy tym, iż:

* usługi doradcze na rzecz Spółki będzie świadczył osobiście lub przy pomocy swoich pracowników lub współpracowników (podwykonawców),

* będzie ponosił pełne ryzyko gospodarcze związane z należytym świadczeniem usług doradczych,

* będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie,

* będzie świadczył usługi doradcze jako niezależny przedsiębiorca, niepodlegający kierownictwu Spółki,

* będzie posiadał swobodę w zakresie określenia miejsca i czasu wykonywania usług doradczych.

Wnioskodawca wskazuje również, iż nie jest, ani nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej, a wynagrodzenie za pełnioną funkcję członka zarządu otrzymuje na podstawie opisanej wyżej umowy o pracę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych, będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i czy wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia przez niego na rzecz Spółki usług doradczych będą stanowić przychody z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. i wynagrodzenie z tytułu tych usług będzie podlegać opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Prawidłowość tego stanowiska potwierdza bowiem przedstawiona poniżej argumentacja.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. za pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 u.p.d.o.f.

Dodatkowo stosownie do art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f. za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.

odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,

2.

są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności,

3.

wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Z brzmienia powyżej przywołanych przepisów wynika, iż usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, będą wykonywane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. Wnioskodawca ponosić będzie bowiem pełne ryzyko gospodarcze prowadzonej działalności gospodarczej, w ramach której świadczyć będzie usługi doradcze na rzecz Spółki, jak też ponosić będzie odpowiedzialność za działania lub zaniechania osób, którymi posługiwać się będzie przy świadczeniu usług, oraz za własne działania lub zaniechania. Jednocześnie z tytułu świadczonych usług doradczych ponosić będzie zupełną i wyłączną odpowiedzialność względem osób trzecich. Nadto przedmiotowe usługi doradcze nie będą wykonywane ani pod kierownictwem Spółki, ani też w miejscu czy czasie wyznaczonym przez Spółkę. Tym samym nie zaistnieją tu negatywne przesłanki, wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.

Nie będzie można również przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczenia usług doradczych zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście, w szczególności nie będzie można uznać, by były one świadczone na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, a tym samym, by zastosowanie znalazł tu art. 13 pkt 9 u.p.d.o.f. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę będą miały bowiem charakter wyłącznie doradczy i nie przewidują zarządzania Spółką ani reprezentacji Spółki. W szczególności w ramach umowy o usługi doradcze Spółka nie powierzy Wnioskodawcy jakichkolwiek czynności kierowania (zarządzania) - przedmiotem umowy o usługi doradcze będą jedynie czynności, których istotą jest doradztwo i które będą odrębne oraz niepokrywające się ze świadczonymi przez Wnioskodawcę czynnościami zarządzania, wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu na podstawie umowy o pracę.

Biorąc zatem pod uwagę fakt, że przychody z tytułu usług, które Wnioskodawca ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki na podstawie umowy o świadczenie usług doradczych, mogą być na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zakwalifikowane do źródła przychodów z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, przychody te mogą również być przez niego opodatkowane na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Zgodnie bowiem z art. 30c ust. 1 u.p.d.o.f. podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej łub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie natomiast z art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f., przy czym zgodnie z art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f. jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w art. 9a ust. 2 u.p.d.o.f. uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c u.p.d.o.f. i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.p.d.o.f., oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści przywołanych powyżej przepisów wynika, iż możliwości wyboru opodatkowania przychodów 19% podatkiem liniowym pozbawieni zostali jedynie ci podatnicy, którzy w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej uzyskują przychody z tytułu świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz tegoż pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

W niniejszym przypadku, jak wskazano już powyżej, usługi doradcze, które Wnioskodawca zamierza świadczyć na rzecz Spółki, nie będą w żaden sposób tożsame z czynnościami wykonywanymi w ramach pełnienia funkcji członka zarządu, na podstawie umowy o pracę - w szczególności, przedmiotem umowy o świadczenie usług doradczych nie będą czynności związane z bieżącym prowadzeniem spraw Spółki i jej reprezentowaniem na zewnątrz w zakresie przewidzianym unormowaniami kodeksu spółek handlowych ani umową Spółki.

Zakres usług doradczych nie będzie zatem pokrywał się z ww. czynnościami członka zarządu, a dodatkowo będzie odnosił się wyłącznie do doradztwa w ściśle określonym zakresie, specjalistycznym i odrębnym od czynności wykonywanych, jako członek zarządu w ramach stosunku pracy. W związku z tym nie znajdą zastosowania przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania dochodów uzyskiwanych w ramach działalności gospodarczej stawką 19%, przewidziane w art. 9a ust. 3 u.p.d.o.f.

W konsekwencji, mając na uwadze fakt, że:

* czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ranach działalności gospodarczej, które będzie świadczyć również na rzecz Spółki, nie będą pokrywać się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji członka zarządu,

* sposób świadczenia usług doradczych wskazuje, iż spełnione będą przesłanki wskazane w art. 5a pkt 6 u.p.d.o.f. i nie wystąpią negatywne przesłanki wskazane w art. 5b ust. 1 u.p.d.o.f.,

* z tytułu sprawowania funkcji członka zarządu Wnioskodawca będzie otrzymywał odrębne wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę,

* Wnioskodawca nie jest i nie będzie zatrudniony przez Spółkę na podstawie kontraktu menedżerskiego lub innej umowy cywilnoprawnej,

* wynagrodzenie za świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Spółki usług doradczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegać będzie opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30c u.p.d.o.f.

Co istotne stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie w licznych interpretacjach organów podatkowych, m.in. w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 12 kwietnia 2011 r. (sygn. IPPB1/415-280/11-2/AM).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę pisma urzędowego co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostało ono wydane w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl