ILPB1/415-411/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-411/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2009 r. (data wpływu 30 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rada Gminy uchwalając plan finansowy Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2008 zabezpieczyła środki na dofinansowanie kosztów związanych z budową przydomowych oczyszczalni ścieków komunalnych przez mieszkańców. Na podstawie Regulaminu przyznawania dofinansowania na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla osób fizycznych z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uchwalonego Uchwałą Rady Gminy przyznano dofinansowania osobom fizycznym, zameldowanym na terenie gminy, które są właścicielami nieruchomości położonych na obszarach dotychczas nieskanalizowanych, zlokalizowanych na terenie gminy. Dofinansowania na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków udziela się jednorazowo na pisemny wniosek osoby spełniającej ww. warunki po zawarciu umowy, której wzór określił Wójt.

Osoby, które otrzymały dofinansowanie, do wniosku dołączyły aktualny dokument potwierdzający własność nieruchomości, kopię dowodu tożsamości, dokumenty wymagane do rozpoczęcia budowy, projekt techniczny, umowę z wykonawcą. Podstawą przekazania dofinansowania jest wniosek o dofinansowanie wraz z dokumentami potwierdzającymi poniesienie kosztów na wykonanie oczyszczalni tj. rachunkami, fakturami oraz protokołem odbioru robót. Umowa dofinansowania określa kwotę udzielonego dofinansowania, termin rozpoczęcia i zakończenia realizowanego zadania, planowany efekt rzeczowy i ekologiczny, termin przekazania dofinansowania, uprawnienia gminy w zakresie kontroli przekazanych środków, sposób zabezpieczenia ewentualnego ich zwrotu, szczegółowe obowiązki wnioskodawcy wynikające z umowy, sposób i tryb rozwiązania umowy, okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy, skutki rozwiązania umowy, sankcje z tytułu niewykonania przez realizującego zadanie obowiązków umowy, postanowienia dotyczące rozliczenia dofinansowania oraz sankcje za nieterminowe przedstawienie rozliczenia dofinansowania.

W roku 2008 gmina udzieliła dofinansowania na realizację przedsięwzięć polegających na usuwaniu odpadów powstałych przy likwidacji azbestu z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie Gminy osobom fizycznym, które mają tytuł prawny do nieruchomości, na podstawie Uchwały Rady Gminy w sprawie przyjęcia regulaminu udzielania dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Regulamin określa, że dofinansowaniu podlegają koszty inwestycji związane z utylizacją odpadów azbestowych powstałych przy wymianie lub likwidacji pokrycia dachowego i elewacji polegające na załadunku, transporcie i składowaniu odpadów na składowisku uprawnionym do przyjęcia substancji szczególnie zagrażających środowisku. Po złożeniu wniosku do Wójta Gminy została zawarta umowa z wnioskodawcą o udzielenie dofinansowania. Umowa określa kwotę udzielonego dofinansowania, termin rozpoczęcia i zakończenia realizowanego zadania, planowany efekt rzeczowy i ekologiczny, termin przekazania dofinansowania, uprawnienia gminy w zakresie kontroli przekazanych środków oraz sposób zabezpieczenia ewentualnego ich zwrotu, szczegółowe obowiązki wnioskodawcy, sposób i tryb rozwiązania umowy, okoliczności uzasadniające rozwiązanie umowy, skutki rozwiązania umowy oraz sankcje z tytułu niewykonania przez realizującego zadanie obowiązków umowy, postanowienia dotyczące rozliczenia dofinansowania oraz sankcje za nieterminowe przedstawienie rozliczenia dofinansowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części kosztów poniesionych przez użytkownika (osoba fizyczna), w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz budową przydomowych oczyszczalni, mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym, czy Gmina ma obowiązek wystawić informację PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie jest obowiązana do sporządzenia informacji PIT-8C, albowiem dofinansowanie udzielane mieszkańcom gminy w trybie i na zasadach określonych w Regulaminie przyznawania dofinansowania na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków dla osób fizycznych z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej i Regulaminie dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej osobom fizycznym na realizację przedsięwzięć polegających na usuwaniu odpadów powstałych przy likwidacji azbestu z obiektów budowlanych zlokalizowanych na terenie Gminy, stanowi dotację i korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do treści art. 21 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 (osobom fizycznym, które mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 41 ust. 1, sporządzone według ustalonego wzoru. W świetle art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, który zawiera katalog zwolnień podatkowych, wolne od podatku są m.in. dotacje otrzymane z budżetu państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

Dotacjami, zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do ustawy o finansach publicznych (art. 106 ust. 2) są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na:

1.

finansowanie lub dofinansowanie:

a.

zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami,

b.

ustawowo określonych zadań, w tym zadań z zakresu mecenatu państwa nad kulturą, realizowanych przez jednostki inne niż jednostki samorządu terytorialnego,

c.

bieżących zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego

d.

zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 oraz z 2004 r. Nr 64 poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135), zwanym dalej "organizacjami pozarządowymi",

e.

kosztów realizacji inwestycji

- zwane dalej "dotacjami celowymi".

Stosownie do treści art. 176 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje na cele publiczne związane z realizacją zadań tej jednostki. Z postanowień tego przepisu wynika jednoznacznie, że przedmiotem finansowania mogą być jedynie zadania publiczne właściwe dla danej jednostki samorządu terytorialnego. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zadania własne gminy określa wprost art. 7 ust. 1 powołanej ustawy, ich istotą jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty tworzonej przez mieszkańców gminy. Sprawy, które należą do zakresu zadań własnych gminy, są wymienione przykładowo w punktach 1-20 art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym; wśród nich znajdują się sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, gospodarki wodnej, gminnych dróg, wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji oraz utrzymania czystości i porządku (uchwała Kolegium RIO we X z dnia 30 maja 2007 r.,...).

Zlecenie zadania i udzielenie dotacji może nastąpić również na podstawie umowy jednostki samorządu terytorialnego z podmiotem niezaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku (tzw. umowy dotacyjnej), jeżeli zdanie nie jest realizowane w trybie ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższych unormowań prawnych istnieją podstawy do przyjęcia, iż dotacje udzielane mieszkańcom gminy na podstawie m.in. Regulaminu przekazywania dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla osób fizycznych na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków, korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od osób fizycznych, co skutkować będzie tym, iż gmina nie będzie zobligowana do wystawienia odpowiedniego formularza PIT 8C dla osób fizycznych, które dotacje takie otrzymały, gdyż nie było podstaw do odprowadzenia zaliczki na podatek dochodowy. Dotacje udzielane są bowiem na podstawie tzw. umów dotacyjnych według zasad określonych w uchwalonych przez Radę Gminy regulaminach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Z powyższego przepisu wynika, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych muszą zostać spełnione łącznie. W ocenie wnioskodawcy, otrzymane dofinansowanie ze środków funduszu celowego - Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją i z tego względu nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) wyodrębniają fundusz celowy od budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą państwowe i samorządowe fundusze celowe. Funduszem celowym - w myśl art. 29 ust. 1 tej ustawy - jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków publicznych, a wydatki są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań, z zastrzeżeniem ust. 9.

Stosownie do art. 29 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy fundusz celowy, który realizuje zadania wyodrębnione z budżetu gminy jest gminnym funduszem celowym.

W myśl art. 400 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150 z późn. zm.) na zasadach określonych ustawą działają Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, zwany dalej "Narodowym Funduszem", wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "wojewódzkimi funduszami", powiatowe fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "powiatowymi funduszami", oraz gminne fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej, zwane dalej "gminnymi funduszami".

Zgodnie z art. 401 ust. 1 ww. ustawy przychodami funduszy są wpływy z tytułu opłat za korzystanie ze środowiska i administracyjnych kar pieniężnych pobieranych na podstawie ustawy oraz przepisów szczególnych, a także z tytułu kwot pieniężnych uzyskanych na podstawie decyzji, o której mowa w art. 362 ust. 3.

Przepis art. 403 ust. 1 tej ustawy stanowi, iż gminne i powiatowe fundusze są funduszami celowymi w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Stosownie do art. 406 ust. 1 pkt 6 ww. ustawy środki gminnych funduszy przeznacza się na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami i ochroną powierzchni ziemi. Z kolei jak wynika z art. 408 tej ustawy działalność, o której mowa w art. 406 może być finansowana przez przyznawanie dotacji.

Zgodnie z art. 107 pkt 2 ustawy o finansach publicznych dotacjami celowymi są środki przekazywane przez jednostki, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 i 12 (tj. państwowe i samorządowe fundusze celowe), na finansowanie lub dofinansowanie zadań realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty. Dofinansowanie przeznaczone do demontażu pokryć dachowych zawierających azbest i unieszkodliwiania wytworzonych odpadów oraz budowy przydomowych oczyszczalni z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi zatem dotację celową w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

W związku z powyższym przedmiotowe dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest dotacją celową jednakże nie jest dotacją otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, nie spełnia zatem jednego z warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec tego przedstawione we wniosku dofinansowanie (dotacja celowa) nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ponieważ zostało wypłacone z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a nie z budżetu gminy.

Zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zatem osobom, którym przyznano dotację Wnioskodawca winien wystawić informacje PIT-8C, w których wykaże kwotę dofinansowania podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując dofinansowanie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej części kosztów poniesionych przez użytkownika, w związku z usuwaniem odpadów niebezpiecznych zawierających azbest oraz budową przydomowych oczyszczalni nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w związku z czym Gmina ma obowiązek wystawić informację PIT-8C o wysokości przyznanej dotacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl