ILPB1/415-407/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 września 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-407/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 11 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 11 sierpnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 1 sierpnia 2008 r. znak ILPB1/415-407/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 4 sierpnia 2008 r., a w dniu 11 sierpnia 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie dostawy towarów do sieci odbiorców; prowadzi księgi handlowe. Na mocy zawartych umów odbiorcy mają prawo do zwrotu towarów oraz udzielania im rabatów. Często zwroty towarów oraz udzielenie rabatu następuje po zakończeniu roku obrotowego. Rabaty za 2007 rok oraz zwroty towarów sprzedawanych w 2007 r., a zwróconych w 2008 r. są ujmowane na fakturach korygujących w 2008 r..

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie przychodów.

Czy w opisanej sytuacji Wnioskodawczyni powinna dokonać korekty przychodów w momencie wystawienia faktury korygującej, czy powinna dokonać tej korekty wcześniej, wracając do faktury pierwotnej, nawet jeżeli faktura dotyczy zakończonego roku obrotowego, np. korekt w roku 2008 do sprzedaży mającej miejsce w roku 2007.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w sytuacji kiedy następuje korekta przychodów w ciągu roku obrotowego lub po zakończeniu roku obrotowego z tytułu zwrotu towarów czy dokonania rabatu dla odbiorcy, powinno się dokonywać korekty przychodów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych w momencie wystawienia faktury korygującej, wystawionej po dokonaniu zwrotu lub przyznaniu rabatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), za przychód z działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Z podatkowego punktu widzenia istotnym jest czy upust cenowy udzielany jest po zapłacie ceny pierwotnej za zakupiony towar i rozliczeniu podatku, czy też przed dokonaniem zapłaty. W przypadku gdy dokonano już zapłaty za zakupiony towar należy dokonać korekty zapisów w księgach podatkowych. Jeżeli natomiast obniżenie ceny nastąpiło wcześniej (w momencie zakupu towaru handlowego), kwota uzyskanego przychodu u sprzedającego powinna ulec odpowiedniemu zmniejszeniu.

Faktury korygujące generalnie można podzielić na te, które powodują zmniejszenie obrotu i kwoty podatku należnego oraz na te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość obrotu i kwoty podatku należnego ulega podwyższeniu.

Wnioskodawczyni uzyskała przychód ze sprzedaży towarów, a następnie - zgodnie z przysługującym kontrahentom prawem - kontrahent dokonał zwrotu towaru, bądź udzielony mu został rabat. Jeżeli, zamiast zastosować rabat przy sprzedaży towarów, Wnioskodawczyni zaliczyła wystawioną fakturę do przychodów, to w momencie otrzymania/wystawienia faktur korygujących zakup towarów handlowych powinien zostać zmniejszony o tę wartość udzielonego rabatu, bądź zwróconego towaru, również o tę wartość należy skorygować (zmniejszyć) przychód.

W ramach powyższego rozróżnienia faktury korygujące można również podzielić ze względu na powód ich wystawienia. Poszczególne kategorie faktur korygujących oraz zasady ich rozliczania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 16 ust. 1 i ust. 3 rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów, w przypadku zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu. Wymienione wyżej przypadki mieszczą się w grupie faktur korygujących powodujących obniżenie kwoty podatku należnego.

W przypadku, gdy faktura korygująca wystawiana jest zasadniczo z powodu okoliczności, które zaistniały po dokonaniu pierwotnej sprzedaży, rozlicza się ją na bieżąco.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. kosztów uzyskania przychodów) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 8 września 2008 r. nr ILPB1/415-407/08-5/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl