ILPB1/415-406/11-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-406/11-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika jest:

* nieprawidłowe w części opodatkowania otrzymanych dyplomów, medali, statuetek,

* prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Starosta chcąc wyróżnić osoby, instytucje bądź organizacje, które w szczególny sposób zasłużyły się w danym roku dla samorządowej wspólnoty lokalnej przyznaje raz w roku symboliczne wyróżnienia - Nagrody Starosty x

Nagrody przyznawane są w następujących kategoriach:

1.

Gmina,

2.

Pracodawca,

3.

Produkt turystyczny,

4.

Animator sportu,

5.

Animator kultury,

6.

Inwestycja roku,

7.

Wolontariusz roku,

8.

Osobowość powiatu.

Informacje o konkursie ogłaszane są na stronie internetowej powiatu oraz w mediach. Wyróżnienia - nagrody są przyznawane decyzją Kapituły Konkursu. Osoby, instytucje bądź organizacje nie zgłaszają się do konkursu same.

Propozycje osób wskazanych do nominacji w poszczególnych kategoriach zgłaszają:

1.

Starosta,

2.

Burmistrzowie i wójtowie lub rady gmin z terenu powiatu,

3.

Przewodniczący rady powiatu,

4.

Komisje rady powiatu,

5.

Członkowie zarządu powiatu,

6.

Organizacje pozarządowe,

7.

Instytucje, przedsiębiorstwa.

W regulaminie są określone kryteria przyznawania nagród. Nie stanowią one jednak katalogu zamkniętego.

Zgłaszający kandydatury do nominacji mogą w uzasadnieniu podać także inne kryteria, które ich zdaniem są istotne z punktu widzenia danej kategorii.

Zgłoszenia kandydatów poddawane są wstępnej ocenie formalnej przez zespół złożony z pracowników starostwa. Następnie kapituła zapoznaje się z propozycjami kandydatów do nominacji, wstępnie ocenionymi formalnie. Każdy z członków Kapituły może wskazać 3 osoby (instytucje, organizacje), które jego zdaniem powinny być nominowane. Ostatecznie w każdej kategorii zostają nominowane po 3 osoby (instytucje, organizacje). Wskazanie osoby (instytucji, organizacji) nagrodzonej odbywa się poprzez wybór przez członków Kapituły spośród 3 nominowanych po jednym kandydacie.

Laureaci otrzymują statuetkę, dyplom stanowiący potwierdzenie przyznania, nagrody, pamiątkowe, medale. Ponadto osoby (instytucje, organizacje) wyróżnione w kategoriach animator sportu, animator kultury, wolontariusz roku, obywatel ziemi X otrzymują również nagrody finansowe. Osoby nominowane również otrzymują pamiątkowe dyplomy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy opodatkować podatkiem dochodowym od osób fizycznych powyższe wyróżnienia-nagrody.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (u.p.d.o.f.) za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów zakwalifikowanych do pozostałych źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ustawy. W związku z tym Nagrody Starosty x uznaje się jako przychód z innych źródeł.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w art. 30 ust. 1 pkt 2 posługuje się pojęciem wygranej i nagrody w konkursach. Ustawa nie definiuje jednak pojęcia konkurs.

Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami. Z definicji wynika, iż jakieś przedsięwzięcie można określić mianem konkurs jeśli istnieje w nim element współzawodnictwa w celu osiągnięcia najlepszego rezultatu. W przypadku Nagrody Starosty "x" osoby (organizacje, instytucje) nie rywalizują ze sobą ponieważ:

* są zgłaszane do konkursu przez inne osoby bądź podmioty (nie czynią tego same w celu rywalizacji i osiągnięcia nagrody),

* nie maja w żaden sposób wpływu na wyniki wyboru, ponieważ oceniane są ich działania sprzed nominacji, które poczynili nie wiedząc, że będą brali udział w konkursie oraz nie podejmowali tych działań z chęci wygrania w jakimkolwiek konkursie.

Ponadto katalog kryteriów przyznawania nagród nie jest zamknięty i osoby (inne podmioty) zgłaszające kandydatury do nominacji mogą podawać inne kryteria, które ich zdaniem są istotne z punktu widzenia danej kategorii. Biorąc pod uwagę powyższe uznaje się, że brak jest w przedmiotowym przypadku elementu współzawodnictwa, a co za tym idzie otrzymane świadczenia nie stanowią nagrody w konkursie.

Reasumując Nagrody Starosty x" stanowią przychody z pozostałych źródeł w rozumieniu art. 20 ust. 1 u.p.d.o.f. Organizowane przedsięwzięcie nie spełnia kryteriów uznania ich za konkursy w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f. z uwagi na brak elementu rywalizacji. W związku z powyższym starostwo nie jest obowiązane do potrącania podatku od przyznanych nagród finansowych. Powinno natomiast w oparciu o art. 42a wystawić informacje PIT-8C i wykazać w nich tylko kwoty nagród finansowych wypłaconych osobom fizycznym. Z kolei otrzymane dyplomy, medale czy statuetki nie podlegają opodatkowaniu ponieważ nie stanowią przysporzenia majątkowego. Są jedynie formą symbolicznego wyróżnienia za szczególne zasługi dla wspólnoty lokalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części opodatkowania otrzymanych dyplomów, medali, statuetek,

* prawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 cyt. ustawy, za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Należy przy tym zauważyć, że w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazane zostały jedynie przykłady niektórych przychodów zaliczanych do innych źródeł, natomiast nie jest to katalog zamknięty. Z przychodem podatkowym z innych źródeł mamy do czynienia w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe, których nie można jednoznacznie przypisać do jednego ze źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciem "konkurs", chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs to "przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w przypadku nagrody Starosty x osoby (organizacje, instytucje) nie rywalizują ze sobą ponieważ są zgłaszane do konkursu przez inne osoby bądź podmioty (nie czynią tego same w celu rywalizacji i osiągnięcia nagrody), nie mają w żaden sposób wpływu na wyniki wyboru, ponieważ oceniane są ich działania sprzed nominacji, które poczynili nie wiedząc, że będą brali udział w konkursie oraz nie podejmowali tych działań z chęci wygrania w jakimkolwiek konkursie, co świadczy o tym, że w przedstawionym stanie faktycznym nie zostały spełnione przesłanki pojęcia "konkurs".

Wobec powyższego nagrody jakie otrzymują laureaci wraz z dyplomami, statuetkami, medalami nie stanowią wygranych w konkursach lecz stanowią przychód z innych źródeł.

Reasumując, z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione przesłanki pojęcia "konkurs", czyli w rzeczywistości konkurs nie miał miejsca otrzymane kwoty, czy przedmioty tj. dyplomy, nagrody pamiątkowe, medale stanowią przychody z innych źródeł - w myśl art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i opodatkowane są według skali podatkowej jako przychody nie osiągnięte w konkursie. Wnioskodawca nie jest zobowiązany do potrącania podatku od przyznanych nagród, natomiast zgodnie z art. 42a ww. zobowiązany jest wystawić informacje PIT-8C i wykazać w nich kwoty nagród otrzymywanych przez osoby fizyczne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl