ILPB1/415-394/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-394/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2009 r. (data wpływu 27 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca wniósł dwa wózki widłowe, które stanowiły środki trwałe w jego firmie. Wartość początkowa wózka widłowego ustalona w firmie podatnika wyniosła 63.245,00 zł, natomiast dokonane odpisy amortyzacyjne wyniosły 39.865,81 zł W dniu zarejestrowania podniesienia kapitału zakładowego w Spółce z o.o. podatnik uzyskał dochód w wysokości 28.620,81 zł. Podatnik podwyższył tym samym kapitał zakładowy Spółki z o.o. Podatnik otrzymał w zamian 104 udziały o łącznej wartości 500,00 zł za każdy udział. Wartość szacunkowa wózków widłowych wg protokołu wyniosła 52.000 zł.

Przepisy prawa polskiego mówią wprost, iż w związku z objęciem przez osobę fizyczną udziałów w Spółce z o.o. mającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny (w tym przypadku wózki widłowe), podatnik uzyskuje przychód z kapitałów pieniężnych. Za przychód uważa się nominalną wartość objętych za ten wkład udziałów - art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prawo Unijne zwalnia osoby fizyczne z podatku od dochodów z tytułu objęcia udziałów w Spółce z o.o. w zamian za aport udziałów dających bezwzględną większość głosów w innej spółce kapitałowej. Podatek dochodowy nie występuje, gdy taki aport wnosi osoba prawna. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w art. 12 ust. 4 zwalnia osoby prawne z podatku, gdy w zamian za aport obejmuje się udziały w spółkach mających siedziby w Polsce. Zwolnienie osób prawnych wynika z implementacji do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Dyrektywy 90/434/EEC Rady UE z 23 lipca 1990 r. Europejski Trybunał Sprawiedliwości i doktryna prawa europejskiego, przyjmują, że art. 8 tej dyrektywy zwalnia z podatku dochodowego każdą osobę obejmującą udziały dające bezwzględną większość głosów w innej spółce w tym także osobę fizyczną, która wniosła taki aport.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w świetle przytoczonych przepisów prawnych ustawa o PIT nie narusza prawa unijnego, a zatem można stwierdzić fakt, że podatku nie powinny płacić osoby fizyczne, także wtedy gdy aport dotyczy udziałów.

2.

Czy Wnioskodawca musi płacić podatek od dochodów (od kwoty 28.620,81 zł).

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości art. 8 dyrektywy, zwalnia się z podatku dochodowego każdą osobę obejmującą udziały w zamian za aport. Wnioskodawca stwierdza, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych narusza prawo unijne, ponieważ nakazuje by osoba fizyczna zapłaciła podatek od takiego aportu udziałów. Mając powyższe na uwadze zdaniem Wnioskodawcy nie należy płacić ww. podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę przepisów Dyrektywy Rady UE 90/434/EWG z 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania mającego zastosowanie w przypadku łączenia, podziałów, wydzieleń, wnoszenia aktywów i wymiany udziałów dotyczących spółek różnych Państw Członkowskich oraz przeniesienia statutowej siedziby SB lub SCE pomiędzy Państwami Członkowskimi (Dyrektywa 90/434 Dz. Urz. UE L1990 Nr 225 z 23 lipca 1990 r.) oraz niezgodności ustawy podatkowej z porządkiem prawnym UE, do którego przestrzegania zobowiązana jest Rzeczypospolita Polska, wskazać należy, iż istotnym warunkiem integracji gospodarczej Polski ze Wspólnotą było zbliżenie istniejącego i przyszłego ustawodawstwa krajowego z ustawodawstwem obowiązującym we wspólnocie.

Sposób stosowania prawa wspólnotowego jest uzależniony do rodzaju aktu prawnego, w którym dana norma została zawarta. Powyższe oznacza, że dyrektywa nie stanowi źródła prawa krajowego, dopóki jej treść nie zostanie przeniesiona do krajowego aktu prawnego.

Stwierdzić należy, iż ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wprowadził do przedmiotowej ustawy, tak jak ma to miejsce w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia objętego powołaną przez Wnioskodawcę Dyrektywą 90/434 Dz. Urz. UE L1990 Nr 225 z 23 lipca 1990 r.

W świetle przytoczonych przepisów prawnych, dopóki w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca nie wprowadzi stosownych uregulowań prawnych, moc wiążącą mają przepisy ww. ustawy w kształcie obecnie obowiązującym, a zatem ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie narusza prawa unijnego.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wyrażającym zasadę powszechności opodatkowania - opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do zapisów art. 10 ust. 1 pkt 7 tejże ustawy źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Jak wskazuje art. 17 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Przychód, określony w ust. 1 pkt 9 tego artykułu, powstaje w dniu:

1.

zarejestrowania spółki albo,

2.

wpisu do rejestru podwyższenia kapitału zakładowego spółki, albo

3.

wydania dokumentów akcji, jeżeli objęcie akcji jest związane z warunkowym podwyższeniem kapitału zakładowego.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym z tytułu objęcia akcji podlega dochód, którego ustawowa definicja zawarta jest w art. 30b ust. 2 pkt 5 cytowanej ustawy.

W myśl tego przepisu, dochodem z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część jest różnica pomiędzy wartością nominalną objętych udziałów (akcji) w takich spółkach a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1e - osiągnięta w roku podatkowym. Dochód uzyskany z objęcia udziałów opodatkowuje się stałą, zryczałtowaną stawką w wysokości 19% (art. 30b ust. 1 ustawy).

Jak wskazano wyżej, objęcie udziałów w spółce mającej osobowość prawną w zamian za wkład niepieniężny (tj. aport) powoduje powstanie przychodów, za które ustawodawca co do zasady uważa nominalną wartość tych udziałów (akcji). Należy bowiem zaznaczyć, że wartość nominalna udziałów winna odpowiadać wartości rynkowej (zbywczej) przedmiotu aportu w momencie jego wnoszenia do spółki.

Dlatego też art. 17 ust. 2 przedmiotowej ustawy stanowi, że przy ustalaniu wartości tego przychodu należy stosować odpowiednio przepisy art. 19 tej ustawy, wskazujące tryb ustalania przychodu, gdy cena określona w umowie bez uzasadnienia znacznie odbiega od wartości rynkowej.

W razie zaistnienia takich okoliczności, zgodnie z art. 19 ust. 4, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej jest uprawniony do określenia wartości przychodu z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość przychodu ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi podatnik.

Zatem przychodem z tytułu objęcia udziałów w zamian za wkład niepieniężny co do zasady jest ich wartość nominalna, to jednak wtedy, gdy wartość ta bez uzasadnionej przyczyny odbiega od wartości rynkowej, organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej przysługują uprawnienia nadane przepisem art. 19 ustawy. Przepisy art. 17 ust. 1 pkt 9 i art. 19 są bowiem przepisami, które wzajemnie się uzupełniają.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 1e pkt 1 ww. ustawy w przypadku objęcia udziałów (akcji) w spółce (...) w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część - na dzień objęcia tych udziałów (akcji), wkładów - ustala się koszt uzyskania, przychodu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 9, w wysokości wartości początkowej przedmiotu wkładu, zaktualizowanej zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszonej o sumę dokonanych przed wniesieniem tego wkładu odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, jeżeli przedmiotem wkładu niepieniężnego są środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne.

Z odesłania takiego wynika, że ustalenie nominalnej wartości udziału, a w konsekwencji również przychodu, nie może odbywać się na zasadzie dowolności.

W przedstawionych informacji wynika, iż wniesienie przez osobę fizyczną wkładu niepieniężnego w postaci wózków widłowych do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spowodowało podwyższenie kapitału zakładowego spółki i tym samym uzyskanie przychodu z kapitałów pieniężnych przez osobę fizyczną w wysokości nominalnej wartości udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zatem, jeżeli w zamian za wniesiony wkład niepieniężny osoba fizyczna otrzymała udziały to przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych z tytułu kapitałów pieniężnych będzie nominalna wartość udziałów (art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) pomniejszona o koszty uzyskania przychodów ustalone zgodnie z art. 22 ust. 1e pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl