ILPB1/415-381/11-2/AA - Prawnopodatkowa kwalifikacja wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-381/11-2/AA Prawnopodatkowa kwalifikacja wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 17 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych,

* opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu,

* opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni od dnia 1 sierpnia 2008 r. jest zatrudniona w Sp. z o.o. (dalej Spółka), na podstawie umowy o pracę, obecnie na stanowisku Dyrektora Operacyjnego. Wnioskodawczyni pełni również funkcję Wiceprezesa Zarządu w Zarządzie Spółki. Uchwała Walnego Zgromadzenia nie przyznaje Wnioskodawczyni wynagrodzenia z tytułu pełnienia funkcji Wiceprezesa Zarządu. Zgodnie z KRS, do reprezentacji Spółki uprawniony jest Prezes Spółki samodzielnie lub dwóch członków Zarządu wspólnie. Zarząd składa się z dwóch osób. Wnioskodawczyni posiada pełnomocnictwo Prezesa do samodzielnego podpisywania umów handlowych, związanych z usługami świadczonymi przez Spółkę.

W ramach stosunku pracy Wnioskodawczyni wykonuje zarówno obowiązki o charakterze zarządczym, jak i obowiązki z zakresu szeroko pojętego doradztwa gospodarczego, w szczególności do obowiązków Wnioskodawczyni jako Dyrektora Operacyjnego należą następujące czynności o charakterze zarządczym:

1.

bieżący nadzór nad pracą i udzielanie wytycznych podległym pracownikom, tj. pracownikom Biura Obsługi Klientów, Biura Obsługi Dokumentacji, archiwum, magazynu, konwoju, niszczarni,

2.

zatwierdzanie warunków handlowych kontraktów,

3.

podejmowanie niektórych decyzji inwestycyjnych (z wyjątkiem największych inwestycji zatwierdzanych przez Zarząd oraz wspólników Spółki),

4.

podejmowanie decyzji personalnych,

5.

podejmowanie innych decyzji dotyczących gospodarowania zasobami materialnymi i niematerialnymi Spółki,

6.

reprezentacja Spółki.

Bez względu na powyższe, szereg obowiązków pracowniczych Dyrektora Operacyjnego ma charakter stricte analityczny i doradczy (formułowanie niewiążących opinii i zaleceń w oparciu o wiedzę ekspercką Wnioskodawczyni), w tym w szczególności:

1.

dokonywanie analizy rynku, monitoring konkurencji, identyfikacja nowych klientów i produktów,

2.

bieżąca analiza danych finansowych Spółki,

3.

bieżąca analiza jakości świadczonych usług,

4.

utrzymywanie i rozwój kontaktów z klientami,

5.

analiza i tworzenie polityki personalnej Spółki.

W przyszłości, prawdopodobnie do 30 kwietnia 2011 r., Wnioskodawczyni i Spółka, zamierzają rozwiązać istniejący stosunek pracy oraz podjąć najpóźniej z dniem 1 maja 2011 r. współpracę na podstawie cywilnoprawnych umów o świadczenie usług, które zostaną zawarte przez Wnioskodawczynię w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Pozarolnicza działalność gospodarcza zostanie podjęta (zarejestrowana) w roku 2011, najpóźniej 1 maja 2011 r. Wnioskodawczyni zawiadomi, zgodnie z art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, właściwy urząd skarbowy o wyborze sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, na zasadach określonych w art. 30c ustawy.

W szczególności Wnioskodawczyni, jako przedsiębiorca, zamierza świadczyć na rzecz Spółki (oraz potencjalnie innych podmiotów), następujące usługi:

* usługi zarządzania (Opcja 1), a także:

* usługi doradztwa w zakresie działalności gospodarczej.

Świadczenie tych usług odbywałoby się w oparciu o dwie umowy: jedna umowa - na usługi zarządzania, druga umowa - na usługi doradztwa. Każda z tych umów odrębnie określać będzie zakres świadczonych usług oraz wynagrodzenie za świadczone usługi. Każda z umów definiując zakres świadczonych usług obejmuje w szczególności czynności wykonywane obecnie na podstawie umowy o pracę wg. klucza podziału przedstawionego powyżej. Zgodnie z wolą stron, zarówno czynności z zakresu doradztwa jak i zarządzania, nie będą wykonywane pod kierownictwem zlecającego te czynności. Spółka nie będzie narzucać też czasu i miejsca wykonywania usług. Wnioskodawczyni będzie również ponosiła ryzyko gospodarcze, związane z tymi usługami. W rozważanym scenariuszu (Opcja 1), Wnioskodawczyni pozostanie członkiem zarządu Spółki.

Alternatywnie, Spółka rozważa zawarcie umowy z Wnioskodawczynią jako przedsiębiorcą, wyłącznie na świadczenie usług doradczych (we wskazanym wyżej zakresie), natomiast za świadczenia o charakterze zarządczym wynagradzać będzie Wnioskodawczynię poprzez ustanowienie wynagrodzenia za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu - uchwałą Walnego Zgromadzenia (Opcja 2).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług zarządczych.

Czy wynagrodzenie za świadczenie usług zarządczych w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej (Opcja 1), będzie przychodem z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a dochód z tego źródła opodatkowany będzie wg skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawczyni, usługi zarządcze świadczone na rzecz Spółki podlegać będą opodatkowaniu na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 13 pkt 9 ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Stosownie natomiast do art. 5a pkt 6 powołanej ustawy, pozarolniczą działalność gospodarczą stanowi między innymi działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak wskazuje Minister Finansów w ogólnej interpretacji prawa z dnia 31 maja 2010 r. sygn. DD2/033/95/KBF/10/403 "przychody z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze wymienione zostały przez ustawodawcę w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Jednocześnie ustawodawca określił, iż również przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej należy zaklasyfikować do źródła przychodów jakim jest działalność wykonywana osobiście.

Definiując pozarolniczą działalność gospodarczą dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych, ustawodawca określił charakter tej działalności (jest to działalność zarobkowa, wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa, prowadzona we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły) przy jednoczesnym uwarunkowaniu, iż przychody z tej działalności nie są zaliczane do innych przychodów z pozostałych źródeł przychodów wymienionych w ustawie, czyli m.in. z działalności wykonywanej osobiście.

Zatem przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli tego rodzaju umowy zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Bez znaczenia pozostaje forma prawna w jakiej podatnik prowadzi działalność gospodarczą".

A zatem w odniesieniu do zaistniałego zdarzenia przyszłego (Opcja 1), należy uznać za Ministrem Finansów, iż wystąpi w omawianym przypadku przychód z działalności wykonywanej osobiście. W konsekwencji, po uwzględnieniu kosztów uzyskania przychodu określonych w sposób ryczałtowy w art. 22 ust. 2 pkt 1 w związku z art. 22 ust. 9 pkt 5 ustawy, dochód z tego źródła podlegać będzie opodatkowaniu wg skali, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są: działalność wykonywana osobiście i pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie, o którym mowa w art. 5a pkt 6 ww. ustawy, obejmuje więc m.in. przychody uzyskane z działalności wykonywanej osobiście, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej powyżej ustawy. Poszczególne kategorie tych przychodów wymieniono w art. 13 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu art. 13 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście, przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze - przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej-nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy. Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyła na rzecz Spółki z o.o. m.in. usługi zarządcze, otrzymując za nie wynagrodzenie. Jednocześnie nadal będzie pełniła funkcję członka Zarządu Spółki.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności, o której mowa w art. 13 pkt 9 ustawy, podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, określonej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które uzyska Wnioskodawczyni w związku z umową o świadczenie usług zarządczych na rzecz Spółki z o.o. - traktowane będą jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i winny być opodatkowane według zasad przewidzianych dla tego źródła przychodu, tj. według skali o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. organ informuje, że wniosek w części dotyczącej:

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia wypłacanego za pełnienie funkcji Wiceprezesa Zarządu zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-381/11-3/AA,

* podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia za świadczenie usług doradczych zostanie rozstrzygnięty odrębną interpretacją indywidualną z dnia 14 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-381/11-4/AA.

Natomiast ww. wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług zostanie rozstrzygnięty odrębnymi pismami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl