ILPB1/415-381/08-2/RP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-381/08-2/RP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika:

* w części dotyczącej wypłaty bonusu lojalnościowego w wysokości jednorazowej przekraczającej 760 zł - jest nieprawidłowe,

* w pozostałej części - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi portal internetowy. Osoby fizyczne (klienci) dokonują rejestracji w Portalu, otrzymując numer ID. Z tytułu dokonania zakupów w sklepach internetowych, które współpracują z Portalem, klienci uzyskują dwojakiego rodzaju korzyści: "nagrodę" w gotówce oraz "bonus lojalnościowy".

Nagroda jest obliczana jako procent ceny zapłaconej w sklepie internetowym współpracującym z Portalem. W regulaminie określa się to jako "rabat w formie nagrody pieniężnej (zwrot części ceny zakupu)". Rabat może być przekazany przelewem na rachunek bankowy klienta w określonym przez niego terminie.

Rabat ten określany jest także jako wynegocjowana ze sklepami (partnerami produktowymi) tzw. prowizja konsumencka, w postaci refundacji ceny zakupów, którą Portal przekazuje klientom w formie nagrody pieniężnej (np. klient kupuje towar od danego sklepu za 400 zł, a następnie otrzymuje 10 zł "nagrody" od Portalu).

Nabywca może uzyskać ponadto prawo do uzyskania "bonusu lojalnościowego", czyli dodatkowej kwoty pieniędzy przyznawanej za osiągnięcie określonego limitu łącznych obrotów we wszystkich sklepach współpracujących z Portalem. Zgodnie z regulaminem, w przypadku uzyskania w ciągu 365 dni od daty rejestracji nagrody pieniężnej w kwocie minimum 75 euro (kwoty w euro są przeliczane na złote, tu 300 złotych) Portal wypłaca klientowi dodatkową premię za lojalność. Premia za lojalność będzie równa uzyskanej już nagrodzie pieniężnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego w związku z dokonywaniem na rzecz klientów wypłat opisanych w niniejszym wniosku.

2.

Czy Spółka ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8C w związku z dokonywaniem na rzecz klientów wypłat opisanych w niniejszym wniosku.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozlicznie z tytułu "nagrody" gotówkowej sprowadza się do przekazywania klientowi zwrotu części ceny towaru. Należy więc uznać, że wypłacana klientowi tytułem rabatu kwota nie stanowi dla niego przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jest to bowiem częściowy zwrot dokonanej uprzednio zapłaty za nabywany towar, nie prowadzący do przysporzenia majątkowego po stronie klienta. Spółka dokonując wypłaty nie jest więc płatnikiem podatku dochodowego, ani nie składa informacji PIT-8C.

Natomiast kwota "bonusu lojalnościowego" stanowi u otrzymującego przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bonus ten jest bowiem rodzajem premii, wypłaconej w zamian za określone zachowanie klienta (osiągnięcie określonego pułapu obrotów) i wynika z dokonania różnych transakcji z różnymi sprzedawcami.

Przychód klientów może jednak korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten zwalnia od podatku nagrody związane ze sprzedażą premiową, jeżeli jednorazowa ich wartość nie przekracza 760 zł. Pojęcie sprzedaży premiowej nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym.

Ponadto wyjaśnienia wymaga określenie "jednorazowa wartość" użyte w powołanym przepisie. Określenie to dotyczy wartości bonusu przyznanego za dany okres 365 dni, licząc od dnia rejestracji. Wysokość bonusu jest bowiem ustalana jednorazowo w momencie upływu tego terminu.

Wnioskodawca uważa, że wypłata bonusu lojalnościowego jest wolna od podatku dochodowego, jeśli jego jednorazowa (należna za dany rok) wartość nie przekracza 760 zł.

W razie przekroczenia limitu, Spółka ma obowiązek sporządzić i przekazać klientowi oraz urzędowi skarbowemu informację PIT-8C (art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Klient na podstawie otrzymanej informacji wykaże wartość uzyskanego przychodu w zeznaniu rocznym, jako przychód z innych źródeł (art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Spółka nie jest natomiast płatnikiem podatku dochodowego z tytułu dokonanej wypłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe w części dotyczącej wypłaty bonusu lojalnościowego w wysokości jednorazowej przekraczającej 760 zł,

* prawidłowe w pozostałej części.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c, raz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jak wskazano we wniosku, z tytułu dokonania zakupów w sklepach internetowych współpracujących z Portalem, klienci uzyskują dwojakiego rodzaju korzyści wypłacane przez Portal: "nagrodę" w gotówce, która jest w rzeczywistości rabatem w postaci zwrotu części ceny zakupu w sklepie oraz "bonus lojalnościowy", czyli kwotę pieniędzy przyznawaną za osiągnięcie określonego limitu łącznych obrotów we wszystkich sklepach współpracujących z Portalem.

O zasadności kwalifikacji świadczeń podatników nie może decydować nazwa określonej czynności prawnej, nadana przez strony. Przesądzające znaczenie ma rzeczywisty charakter danego zdarzenia gospodarczego (czynności prawnej).

Dokonując analizy pojęcia "nagrody", "rabatu", czy "bonifikaty" podkreślić należy, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej (ustawowej) definicji tych pojęć, choć rozróżniają pojęcie bonifikaty i nagrody z tytułu sprzedaży premiowej w art. 14 ust. 1.

Odnosząc się zatem do znaczenia tych pojęć w ujęciu słownikowym i ekonomicznym należy wskazać, że "rabat" (bonifikata, skonto) są obniżkami ceny towaru udzielonymi kupującemu przez sprzedawcę. "Bonifikata" - zaś jako ustępstwo od ustalonej ceny towaru udzielana jest zwykle po dokonaniu transakcji i po spełnieniu przez kupującego pewnych warunków lub po stwierdzeniu wad towaru (por. Słownik Współczesnego Języka Polskiego Wyd. Wilga 1996, str. 70). Bonifikata dotyczy więc bezpośrednio ceny towaru (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod red. prof. Stanisława Dubisza, Wyd. PWN, Warszawa 2003, str. 997). Rabat (bonifikata, upust cenowy) jest bezpośrednio związany z konkretną transakcją sprzedaży danego towaru i powinien wynikać z wystawionego dokumentu (faktury) odzwierciedlającego dokonaną transakcję.

"Ceną" zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 1 pkt 1 w ustawie z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.) jest wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę; w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towaru (usługi) podlega obciążeniu podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym.

Przedmiotowy "bonus lojalnościowy", z uwagi na jego ekonomiczny sens uznać można za nagrodę z tytułu sprzedaży premiowej. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają legalnej (ustawowej) definicji tego pojęcia.

Sprzedaż premiowa wiąże się z bezpłatnym świadczeniem (nagrodą) dla kupującego, który spełnia określone, podane do wiadomości warunki. Nagroda jest więc wyróżnieniem klienta i nie ma bezpośredniego powiązania z umówioną i zapłaconą "ceną" zakupionego towaru.

Zatem cel udzielania bonifikat (rabatów) i przyznawania nagród z tytułu sprzedaży premiowej jest taki sam - zachęcenie nabywcy do dokonywania zakupów u konkretnego dostawcy. Nie można jednak twierdzić, że nagroda z tytułu sprzedaży premiowej i rabat (bonifikata) to świadczenia tożsame.

Uwzględniając powyższe należy wskazać, iż przedmiotowa "nagroda" pieniężna będąca rabatem, bonifikatą, wynikającą z wystawionego dokumentu (faktury) odzwierciedlającego dokonaną transakcję, nie jest przychodem podlegającym podatkowi dochodowemu od osób fizycznym. Takim przychodem jest natomiast "bonus lojalnościowy", będący nagrodą z tytułu sprzedaży premiowej.

Ponieważ nie ma możliwości zaliczenia przedmiotowego świadczenia, do któregokolwiek ze źródeł wskazanych w art. 10 ust. 1 pkt 1 - 8 ww. ustawy, to należy je zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 powołanej ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej jako płatnicy są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1 z zastrzeżeniem ust. 5.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Z uwagi na powyższe, przedmiotowy "bonus lojalnościowy", będący nagrodą z tytułu sprzedaży premiowej, o ile spełnia warunki:

* nie został otrzymany przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności,

* jednorazowa jego wartość nie przekracza kwoty 760 zł,

podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W innym razie podlega on opodatkowaniu w pełnym zakresie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10%, który w myśl art. 41 ust. 4 Wnioskodawca ma pobrać, a następne na podstawie art. 42 ust. 1 przekazać w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym go pobrano - na rachunek urzędu skarbowego.

Ponadto w myśl tegoż art. 42 Wnioskodawca ma obowiązek sporządzić i przesłać do urzędu skarbowego roczną deklarację oraz imienne informacje o wysokości dochodu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wniosek w przedmiocie zdarzenia przyszłego dotyczącego opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia pismem z dnia 29 sierpnia 2008 r. nr ILPB1/415-381/08-3/RP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl