ILPB1/415-380/08-5/AG - Obowiązki płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy zlecenia.
Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-380/08-5/AG Obowiązki płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy zlecenia.
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. znak ILPB1/415-380/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 czerwca 2008 r., a w dniu 23 czerwca 2008 r. wniosek uzupełniono.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W skład zarządu Spółki wchodzą trzy osoby, z czego dwie - Prezes Zarządu oraz Członek Zarządu - są nierezydentami, a jedna - Sekretarz Zarządu - posiada status rezydenta i zamieszkuje na stałe w Polsce.
Powołana osoba będąca rezydentem pełni funkcję Członka Zarządu - Sekretarza Zarządu na podstawie uchwały wspólników. Opisana uchwała nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.
Poza pełnieniem funkcji Członka Zarządu, podatnik świadczy na rzecz Spółki usługi w ramach podpisanej umowy zlecenia, polegające na pośrednictwie handlowym w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie, głównie na rynek ukraiński.
Zgodnie z treścią umowy, podatnik zobowiązał się do pozyskiwania odbiorców na eksportowane przez Spółkę ekrany akustyczne i w zamian za pozyskiwanie odbiorców oraz podpisywanie kontraktów sprzedaży uzyskuje przychód w formie wypłacanej mu prowizji. W ciągu r. obrotowego wypłata świadczenia dokonywana jest raz w miesiącu i została określona ryczałtowo na podstawie planowanej sprzedaży.
Po upływie r. obrotowego następuje rozliczenie kwot należnych zleceniobiorcy z tytułu realizacji umów sprzedaży i następnie należną zleceniobiorcy różnicę wypłaca się jedną kwotą. Świadczenie miesięczne należne podatnikowi jest wypłacane przez Spółkę po potrąceniu podatku dochodowego w wysokości 19% oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9%, przy zastosowaniu 20% kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłaty wynagrodzenia w ramach realizowanej umowy zlecenia.
Podatnikowi (zleceniobiorcy) nie są zwracane żadne koszty związane z realizowaną umową, związane z wykonywaną usługą w ramach umowy zlecenia. Spółka, jako płatnik, zakwalifikowała przychody osiągane przez podatnika z tytułu opisanej umowy jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 13 pkt 8 lit a) tej ustawy, tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 powołanego przepisu.
Podatnik złożył Spółce oświadczenie, że podlega i jest objęty ubezpieczeniem społecznym z innych tytułów i w związku z powyższym rezygnuje z objęcia ubezpieczeniem społecznym przychodów uzyskiwanych od Spółki w ramach zawartej umowy zlecenia.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia.
Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje przychody podatnika osiągane w ramach umowy- zlecenia, jako przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, uzyskiwane wyłącznie od osoby prawnej, tj. na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawidłowo pobiera jako płatnik podatek dochodowy od osób fizycznych stosując zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy 20% kosztów uzyskania przychodów?
Zdaniem Wnioskodawcy, Jego stanowisko polegające na kwalifikacji przychodów uzyskiwanych przez podatnika na podstawie umowy zlecenia jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwanych wyłącznie od osoby prawnej, jest prawidłowe.
Wnioskodawca uważa, że stanowisko to jest prawidłowe, ponieważ opisane w art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy przychody charakteryzują się tym, że wynikają z umowy zlecenia, akt powołania nie jest podstawą do wypłacania podatnikowi świadczeń przez Wnioskodawcę, jest nim konkretna umowa zlecenia. Ponadto umowa zlecenia zawarta z Członkiem Zarządu nie może być utożsamiana z kontraktem menedżerskim, który wymieniony został jako źródło przychodów w art. 13 pkt 9 ww. ustawy.
Wnioskodawca wskazuje, że zawarta z podatnikiem umowa zlecenia nie jest nawet zbliżona treścią do typowej umowy kontraktu menedżerskiego - nie posiada uregulowań dotyczących powierzenia podatnikowi prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu Wnioskodawcy, wykonywania założeń rocznych, a nawet innych czynności zarządu, postanowień w przedmiocie zakazu konkurencji, odpowiedzialności itp. Wnioskodawca uważa, że umowa taka przewiduje wyłącznie obowiązek podatnika do prowadzenia czynności badania rynku i pozyskiwania kontrahentów przy użyciu posiadanej wiedzy i kontaktów, pośredniczenia w zawieraniu umów sprzedaży, natomiast obowiązki podatnika jako Członka Zarządu Spółki-Wnioskodawcy wynikają wprost z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.
Wnioskodawca zaznacza, że zatrudnia osoby pełniące funkcje zarządcze w Spółce, jak np. Dyrektora Naczelnego, który odpowiada za prawidłową działalność gospodarczą Spółki oraz jej sytuację ekonomiczno-finansową.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Przepisy art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają enumeratywne wyliczenie przychodów uznanych za osiągane z działalności wykonywanej osobiście, stanowiącej odrębne źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy).
Z cytowanego przepisu wynika, że okolicznościami wyróżniającymi opisaną działalność są:
osobiste wykonywanie usługi,
podstawa działania w postaci umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
uzyskiwanie przychodu od osoby prawnej, jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej lub przedsiębiorcy, dla potrzeb których podatnik wyłącznie wykonuje usługi, oraz
niewykonywanie tego rodzaju usług na rzecz ludności.
Zasady funkcjonowania spółek prawa handlowego uregulowane zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 201 § 1 wskazanej ustawy, zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę, natomiast na podstawie § 4 członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Członek Zarządu (rezydent), pełni ww. funkcję na podstawie uchwały zarządu. Uchwała ta nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.
Wnioskodawca świadczy na rzecz spółki usługi (pośrednictwo handlowe w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie) w ramach podpisanej umowy zlecenia.
Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności określone w art. 13 pkt 8 lit. a) powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy.
Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które będą uzyskiwane przez Członka Zarządu w związku z zawartą umową-zleceniem będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako takie winny być opodatkowane za pośrednictwem płatnika. W konsekwencji Wnioskodawca prawidłowo pobiera jako płatnik podatek dochodowy od osób fizycznych stosując zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy 20% kosztów uzyskania przychodów.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 28 sierpnia 2008 r. Nr ILPB1/415-380/08-4/AG. Natomiast w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania przychodów kontrahenta uzyskiwanych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej wg zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 28 sierpnia 2008 r. Nr ILPB1/415-380/08-6/AG.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.