ILPB1/415-380/08-5/AG - Obowiązki płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy zlecenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-380/08-5/AG Obowiązki płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy zlecenia.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. znak ILPB1/415-380/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 czerwca 2008 r., a w dniu 23 czerwca 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W skład zarządu Spółki wchodzą trzy osoby, z czego dwie - Prezes Zarządu oraz Członek Zarządu - są nierezydentami, a jedna - Sekretarz Zarządu - posiada status rezydenta i zamieszkuje na stałe w Polsce.

Powołana osoba będąca rezydentem pełni funkcję Członka Zarządu - Sekretarza Zarządu na podstawie uchwały wspólników. Opisana uchwała nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.

Poza pełnieniem funkcji Członka Zarządu, podatnik świadczy na rzecz Spółki usługi w ramach podpisanej umowy zlecenia, polegające na pośrednictwie handlowym w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie, głównie na rynek ukraiński.

Zgodnie z treścią umowy, podatnik zobowiązał się do pozyskiwania odbiorców na eksportowane przez Spółkę ekrany akustyczne i w zamian za pozyskiwanie odbiorców oraz podpisywanie kontraktów sprzedaży uzyskuje przychód w formie wypłacanej mu prowizji. W ciągu r. obrotowego wypłata świadczenia dokonywana jest raz w miesiącu i została określona ryczałtowo na podstawie planowanej sprzedaży.

Po upływie r. obrotowego następuje rozliczenie kwot należnych zleceniobiorcy z tytułu realizacji umów sprzedaży i następnie należną zleceniobiorcy różnicę wypłaca się jedną kwotą. Świadczenie miesięczne należne podatnikowi jest wypłacane przez Spółkę po potrąceniu podatku dochodowego w wysokości 19% oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9%, przy zastosowaniu 20% kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłaty wynagrodzenia w ramach realizowanej umowy zlecenia.

Podatnikowi (zleceniobiorcy) nie są zwracane żadne koszty związane z realizowaną umową, związane z wykonywaną usługą w ramach umowy zlecenia. Spółka, jako płatnik, zakwalifikowała przychody osiągane przez podatnika z tytułu opisanej umowy jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 13 pkt 8 lit a) tej ustawy, tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 powołanego przepisu.

Podatnik złożył Spółce oświadczenie, że podlega i jest objęty ubezpieczeniem społecznym z innych tytułów i w związku z powyższym rezygnuje z objęcia ubezpieczeniem społecznym przychodów uzyskiwanych od Spółki w ramach zawartej umowy zlecenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia.

Czy Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje przychody podatnika osiągane w ramach umowy- zlecenia, jako przychody z tytułu działalności wykonywanej osobiście, uzyskiwane wyłącznie od osoby prawnej, tj. na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i prawidłowo pobiera jako płatnik podatek dochodowy od osób fizycznych stosując zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy 20% kosztów uzyskania przychodów?

Zdaniem Wnioskodawcy, Jego stanowisko polegające na kwalifikacji przychodów uzyskiwanych przez podatnika na podstawie umowy zlecenia jako przychodów z działalności wykonywanej osobiście, na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. przychodów z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwanych wyłącznie od osoby prawnej, jest prawidłowe.

Wnioskodawca uważa, że stanowisko to jest prawidłowe, ponieważ opisane w art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy przychody charakteryzują się tym, że wynikają z umowy zlecenia, akt powołania nie jest podstawą do wypłacania podatnikowi świadczeń przez Wnioskodawcę, jest nim konkretna umowa zlecenia. Ponadto umowa zlecenia zawarta z Członkiem Zarządu nie może być utożsamiana z kontraktem menedżerskim, który wymieniony został jako źródło przychodów w art. 13 pkt 9 ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazuje, że zawarta z podatnikiem umowa zlecenia nie jest nawet zbliżona treścią do typowej umowy kontraktu menedżerskiego - nie posiada uregulowań dotyczących powierzenia podatnikowi prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu Wnioskodawcy, wykonywania założeń rocznych, a nawet innych czynności zarządu, postanowień w przedmiocie zakazu konkurencji, odpowiedzialności itp. Wnioskodawca uważa, że umowa taka przewiduje wyłącznie obowiązek podatnika do prowadzenia czynności badania rynku i pozyskiwania kontrahentów przy użyciu posiadanej wiedzy i kontaktów, pośredniczenia w zawieraniu umów sprzedaży, natomiast obowiązki podatnika jako Członka Zarządu Spółki-Wnioskodawcy wynikają wprost z przepisów Kodeksu Spółek Handlowych.

Wnioskodawca zaznacza, że zatrudnia osoby pełniące funkcje zarządcze w Spółce, jak np. Dyrektora Naczelnego, który odpowiada za prawidłową działalność gospodarczą Spółki oraz jej sytuację ekonomiczno-finansową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy, źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście. W myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Przepisy art. 13 pkt 2-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawierają enumeratywne wyliczenie przychodów uznanych za osiągane z działalności wykonywanej osobiście, stanowiącej odrębne źródło przychodów (art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy).

Z cytowanego przepisu wynika, że okolicznościami wyróżniającymi opisaną działalność są:

*

osobiste wykonywanie usługi,

*

podstawa działania w postaci umowy zlecenia lub umowy o dzieło,

*

uzyskiwanie przychodu od osoby prawnej, jednostki organizacyjnej bez osobowości prawnej lub przedsiębiorcy, dla potrzeb których podatnik wyłącznie wykonuje usługi, oraz

*

niewykonywanie tego rodzaju usług na rzecz ludności.

Zasady funkcjonowania spółek prawa handlowego uregulowane zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 201 § 1 wskazanej ustawy, zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę, natomiast na podstawie § 4 członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca - Członek Zarządu (rezydent), pełni ww. funkcję na podstawie uchwały zarządu. Uchwała ta nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.

Wnioskodawca świadczy na rzecz spółki usługi (pośrednictwo handlowe w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie) w ramach podpisanej umowy zlecenia.

Dochody podatnika osiągającego przychody z osobiście wykonywanej działalności określone w art. 13 pkt 8 lit. a) powołanej ustawy podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 ww. ustawy. Wyodrębnienie dla celów podatku dochodowego działalności wykonywanej osobiście, jako odrębnego od pozarolniczej działalności gospodarczej źródła przychodów, znajduje uzasadnienie również w postanowieniach art. 41 ust. 1 ustawy, zgodnie z którymi podmioty dokonujące wypłaty należności z tytułów określonych w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy są obowiązane jako płatnicy pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ww. ustawy.

Zgodnie z treścią art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4, 6 i 8 określa się w wysokości 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.

Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, należy stwierdzić, iż przychody, które będą uzyskiwane przez Członka Zarządu w związku z zawartą umową-zleceniem będą traktowane jako przychody z działalności wykonywanej osobiście i jako takie winny być opodatkowane za pośrednictwem płatnika. W konsekwencji Wnioskodawca prawidłowo pobiera jako płatnik podatek dochodowy od osób fizycznych stosując zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 cyt. ustawy 20% kosztów uzyskania przychodów.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 28 sierpnia 2008 r. Nr ILPB1/415-380/08-4/AG. Natomiast w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania przychodów kontrahenta uzyskiwanych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej wg zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 28 sierpnia 2008 r. Nr ILPB1/415-380/08-6/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl