ILPB1/415-380/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-380/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2008 r. (data wpływu 2 czerwca 2008 r.), uzupełnionym w dniu 23 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 12 czerwca 2008 r. znak ILPB1/415-380/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 17 czerwca 2008 r., a w dniu 23 czerwca 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. W skład zarządu Spółki wchodzą trzy osoby, z czego dwie - Prezes Zarządu oraz Członek Zarządu - są nierezydentami, a jedna - Sekretarz Zarządu - posiada status rezydenta i zamieszkuje na stałe w Polsce.

Powołana osoba będąca rezydentem pełni funkcję Członka Zarządu - Sekretarza Zarządu na podstawie uchwały wspólników. Opisana uchwała nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Sekretarza Zarządu, stanowi jedynie o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy.

Poza pełnieniem funkcji Członka Zarządu, podatnik świadczy na rzecz Spółki usługi w ramach podpisanej umowy zlecenia, polegające na pośrednictwie handlowym w zakresie sprzedaży ekranów akustycznych na rynki wschodnie, głównie na rynek ukraiński.

Zgodnie z treścią umowy, podatnik zobowiązał się do pozyskiwania odbiorców na eksportowane przez Spółkę ekrany akustyczne i w zamian za pozyskiwanie odbiorców oraz podpisywanie kontraktów sprzedaży uzyskuje przychód w formie wypłacanej mu prowizji. W ciągu roku obrotowego wypłata świadczenia dokonywana jest raz w miesiącu i została określona ryczałtowo na podstawie planowanej sprzedaży.

Po upływie roku obrotowego następuje rozliczenie kwot należnych zleceniobiorcy z tytułu realizacji umów sprzedaży i następnie należną zleceniobiorcy różnicę wypłaca się jedną kwotą. Świadczenie miesięczne należne podatnikowi jest wypłacane przez Spółkę po potrąceniu podatku dochodowego w wysokości 19 % oraz składek na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9 %, przy zastosowaniu 20 % kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłaty wynagrodzenia w ramach realizowanej umowy zlecenia.

Podatnikowi (zleceniobiorcy) nie są zwracane żadne koszty związane z realizowaną umową, związane z wykonywaną usługą w ramach umowy zlecenia. Spółka, jako płatnik, zakwalifikowała przychody osiągane przez podatnika z tytułu opisanej umowy jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) tej ustawy, tj. przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 powołanego przepisu.

Podatnik złożył Spółce oświadczenie, że podlega i jest objęty ubezpieczeniem społecznym z innych tytułów i w związku z powyższym rezygnuje z objęcia ubezpieczeniem społecznym przychodów uzyskiwanych od Spółki w ramach zawartej umowy zlecenia.

W chwili obecnej podatnik prowadzi inną działalność gospodarczą w ramach której jest opodatkowany na zasadach określonych przepisami art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z dniem 1 lipca 2008 r. podatnik (zleceniobiorca) ma zamiar rozszerzyć swoją działalność gospodarczą o pośrednictwo handlowe, sklasyfikowane wg Polskiej Klasyfikacji Działalności (dalej PKD) pod nr PKD 51.18.Z, tj. działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży określonego towaru lub określonej grupy towarów, gdzie indziej nie sklasyfikowana, oraz PKD 51.13.Z - działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych, a także o usługi, które na dzień dzisiejszy podatnik wykonuje w ramach podpisanej ze Spółką umowy zlecenia ma zamiar świadczyć na rzecz Spółki w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności kontrahentowi prowadzącemu działalność gospodarczą.

Czy w przypadku, kiedy podatnik zarejestruje i rozpocznie działalność gospodarczą w przedmiocie objętym zleceniem, powodując konieczność zmiany treści tej umowy, polegającej na wprowadzeniu rozliczeń na podstawie wystawianych przez podatnika faktur VAT, Spółka zostanie zwolniona z obowiązku pobierania i odprowadzania podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na zamiar świadczenia usług przez zleceniobiorcę Spółki w ramach rozszerzonej działalności gospodarczej, w takim samym zakresie jak dotychczas, wartość tych usług będzie stanowiła dla Spółki nadal koszt uzyskania przychodów, ponieważ jest ona nierozerwalnie związana z osiąganymi przez Spółkę przychodami. Wnioskodawca podaje, że w momencie rozpoczęcia wykonywania tych usług przez zleceniobiorcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i rozwiązania ze Spółką dotychczasowej umowy zlecenia, zawartej z osobą nie prowadzącą działalności gospodarczej w zakresie objętym umową zlecenia, Spółka nie będzie miała obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, a zleceniobiorca będzie rozliczał się sam i odprowadzał zaliczki na ww. podatek zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych przy zastosowaniu 19%, zgodnie z art. 30c powołanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednocześnie ww. ustawa wśród źródeł przychodów określonych w art. 10 ust. 1 wymienia m.in. wskazane w pkt 2 i 3 tego przepisu:

* działalność wykonywaną osobiście,

* pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl definicji zawartej w art. 5a pkt 6 powołanej ustawy pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

a.

wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.

polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.

polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Ponadto art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stanowi, że przez działalność gospodarczą rozumie się każdą działalność zarobkową w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, w tym wykonywanie wolnego zawodu, a także każdą inną działalność zarobkową wykonywaną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, nawet gdy inne ustawy nie zaliczają tej działalności do działalności gospodarczej lub osoby wykonującej taką działalność - do przedsiębiorców.

Katalog przychodów, które należy zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście określony został w art. 13 ww. ustawy. Do przychodów tych między innymi należy zaliczyć przychody z tytułu osobistego wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 (art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy.

Treść cytowanych powyżej przepisów wskazuje, że działalność gospodarczą od działalności wykonywanej osobiście odróżnia nie tyle fakt realizowania osobiście działalności na rzecz określonego kręgu podmiotów, lecz zarobkowy, zorganizowany, określony administracyjno-prawnie i ciągły (powtarzalny i stały) charakter prowadzonej działalności gospodarczej i uczestnictwo w obrocie gospodarczym.

Zatem w przypadku podatnika prowadzącego pozarolniczą działalność gospodarczą, który dokonał wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, prowadzi księgi podatkowe, samodzielnie odprowadza zaliczki na podatek, nawet jeśli świadczy usługi tylko dla jednego podmiotu - jego przychody z tego tytułu zaliczane są do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Wówczas działalność takiego podatnika nie jest działalnością wykonywaną osobiście. Jednocześnie kontrahenci takich podatników nie muszą płacić zaliczek na podatek dochodowy. Potwierdza to treść przepisu art. 41 ust. 2 ww. ustawy, który zwalnia płatnika z obowiązku pobierania zaliczek na podatek w przypadku, gdy podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pozostałej problematyki dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych (tj. obowiązków płatnika w przypadku wypłaty należności z tytułu umowy-zlecenia) wniosek rozstrzygnięto interpretacją indywidualną z dnia 28 czerwca 2008 r. nr ILPB1/415-380/08-5/AG. Natomiast w zakresie możliwości zastosowania opodatkowania przychodów kontrahenta uzyskiwanych z tytułu wykonywanej działalności gospodarczej wg zasad określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydano postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania z dnia 28 sierpnia 2008 r. nr ILPB1/415-380/08-6/AG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl