ILPB1/415-36/07-2/GM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 września 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-36/07-2/GM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2007 r. (data wpływu 14 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z tytułu objęcia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu objęcia akcji w spółce komandytowo-akcyjnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do spółki osobowej - spółki komandytowo-akcyjnej w charakterze wspólnika - akcjonariusza tej spółki. Tytułem wkładu do ww. spółki osobowej Wnioskodawca zamierza wnieść prawo własności składników majątkowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wkład ten stanowi podstawę do przyjęcia przez Wnioskodawcę statusu akcjonariusza i objęcia w spółce komandytowo-akcyjnej akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy objęcie przez Wnioskodawcę akcji w spółce komandytowo-akcyjnej w zamian za wkład niepieniężny w postaci składników majątkowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, stanowi przychód podlegający opodatkowaniu na gruncie ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie rodzą obowiązku podatkowego w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu wartości nominalnej akcji spółki osobowej (spółki komandytowo-akcyjnej), otrzymanych przez Wnioskodawcę w zamian za wkład niepieniężny w postaci wybranych składników majątkowych wykorzystywanych przez Wnioskodawcę dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Wnioskodawca wskazuje, iż zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących: środkami trwałymi, składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1.500 zł oraz wartościami niematerialnymi i prawnymi - ujętymi w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z przywołaną treścią przepisu art. 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, wniesienie aportem ruchomości i praw, stanowiącej składnik majątku firmy nie skutkuje powstaniem przychodu, ponieważ nie wiąże się z odpłatnym zbyciem składników tego majątku.

Wnioskodawca stwierdza, że zgodnie z treścią art. 5b ust. 2, w związku z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, uznaje się za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej. Tym samym, podatnikiem podatku dochodowego od dochodów uzyskiwanych przez spółki osobowe, do których zalicza się także przedmiotowa dla niniejszego wniosku spółka komandytowo-akcyjna, pozostaje w każdej sytuacji osoba fizyczna - wspólnik tej spółki w rozumieniu ustawy, prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w formie spółki osobowej. Na gruncie powyższego należy stwierdzić, iż w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wniesienie tytułem wkładu do spółki osobowej składników majątkowych, ujętych w prowadzonej przez Wnioskodawcę ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie stanowi de iure wyjścia tych składników z obszaru wykorzystywania ich przez podatnika dla celów prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, albowiem w rozumieniu tej ustawy składniki te nadal są wykorzystywane przez podatnika przy jej prowadzeniu, co znalazło wyraźne potwierdzenie także w treści art. 24 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawca wskazał, iż kwestie związane z obejmowaniem udziałów (akcji) reguluje art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym przychodem podlegającym opodatkowaniu jest nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny. Zatem akcje objęte za wkład niepieniężny stanowią przychód podlegający opodatkowaniu, ale tylko i wyłącznie wtedy, gdy jest to spółka kapitałowa, którą spółka komandytowo-akcyjna nie jest. Tym samym fakt objęcia przez Wnioskodawcę akcji w spółce osobowej nie stanowi przychodu podlegającego opodatkowaniu, także ze źródła przychodów z kapitałów pieniężnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w sposób enumeratywny wyszczególnił źródła przychodów, wśród których w pkt 3 została wymieniona pozarolnicza działalność gospodarcza, zaś w pkt 7 kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z treścią art. 14 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z działalności gospodarczej są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą oraz przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej składników majątku będących:

a.

środkami trwałym,

b.

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1, z wyłączeniem składników których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł,

c.

wartościami niematerialnymi i prawnymi

- ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym także przychody z odpłatnego zbycia składników majątku wymienionych w lit. b), spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu użytkowego lub udziału w takim prawie nieujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem ust. 2c.

W związku z powołanym wyżej przepisem, wniesienie aportem składników majątku firmy nie skutkuje uzyskaniem przychodu z działalności gospodarczej, ponieważ nie wiąże się z odpłatnym zbyciem składników majątku.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny.

Zgodnie z art. 125 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze. zm.) spółką komandytowo-akcyjną jest spółka osobowa mająca na celu prowadzenie przedsiębiorstwa pod własną firmą, w której wobec wierzycieli za zobowiązania spółki co najmniej jeden wspólnik odpowiada bez ograniczenia (komplementariusz), a co najmniej jeden wspólnik jest akcjonariuszem.

Zgodnie z art. 4 § 1 pkt 2 ustawy - Kodeks spółek handlowych, spółka komandytowo-akcyjna jest spółką osobową. W przeciwieństwie do spółek kapitałowych (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i spółki akcyjne), którym art. 12 ustawy - Kodeks spółek handlowych przyznaje osobowość prawną, spółki osobowe nie są osobami prawnymi. Stosownie do art. 33 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) osobami prawnymi są Skarb Państwa i jednostki organizacyjne, którym przepisy szczególne przyznają osobowość prawną.

Do spółki komandytowo-akcyjnej nie mają również zastosowania przepisy ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż art. 1 tejże ustawy reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochody osób fizycznych. Spółki nie posiadające osobowości prawnej (w tym osobowe spółki prawa handlowego: jawna, komandytowa, partnerska i komandytowo-akcyjna), nie są podatnikami w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, bowiem osiągane przez nie dochody stanowią - w myśl art. 5b ust. 2 ww. ustawy - bezpośrednio dochody ich wspólników.

W związku z powyższym, przepis art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odnosi się tylko do spółek mających osobowość prawną i nie dotyczy wniesienia wkładu do spółki komandytowo-akcyjnej, która jest spółką osobową, a co za tym idzie, nie wystąpi w tym przypadku u Wnioskodawcy przychód z kapitałów pieniężnych.

Reasumując, w świetle przedstawionego we wniosku stanu faktycznego i powołanych powyżej przepisów, objęcie przez Wnioskodawcę akcji w spółce komandytowo-akcyjnej w zamian za wkład niepieniężny w postaci wybranych składników majątku wykorzystywanych dla celów i potrzeb prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, stanowiących składniki majątku firmy, nie skutkuje powstaniem przychodu w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl