ILPB1/415-354/08-4/RP - Klasyfikacja przychodów osiąganych z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-354/08-4/RP Klasyfikacja przychodów osiąganych z tytułu działalności wykonywanej osobiście.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością reprezentowanej przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2008 r. (data wpływu 21 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 18 czerwca 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie klasyfikacji źródła przychodu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie klasyfikacji źródła przychodu.

Wniosek zawierał braki formalne, w związku z czym pismem z dnia 9 czerwca 2008 r. nr ILPB1/415-354/08-2/RP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wezwał do jego uzupełnienia.

Wezwanie doręczono w dniu 12 czerwca 2008 r., wniosek uzupełniono w dniu 18 czerwca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w postaci spółki z o.o. W skład Zarządu spółki wchodzą dwie osoby, z czego jedna (Prezes Zarządu) jest nierezydentem, a jedna (Wiceprezes Zarządu) posiada status rezydenta i zamieszkuje na stałe w Polsce. Powołana osoba będąca rezydentem pełni funkcję Wiceprezesa Zarządu na podstawie uchwały wspólników. Opisana uchwała nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania funkcji Wiceprezesa Zarządu, stanowi tylko o fakcie powołania w skład Zarządu Wnioskodawcy. Spółka ma zamiar zawrzeć umowę zlecenia z Wiceprezesem Zarządu. Zgodnie z treścią umowy Wiceprezes miałby brać udział w posiedzeniach zarządu spółki, za co miałby otrzymywać wynagrodzenie określone według stawki stałej za każde posiedzenie. Spółka jako płatnik zakwalifikowałaby przychody osiągane przez podatnika z tytułu opisanej umowy jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) tej ustawy tj. przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9 powołanego przepisu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody podatnika osiągane z tytułu działalności wykonywanej osobiście w ramach opisanej umowy zlecenia są kwalifikowane jako przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia, uzyskiwane wyłącznie od osoby prawnej tj. na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też przychody te powinny być zakwalifikowane jako przychody otrzymywane przez osobę należącą do składu zarządu osoby prawnej art. 13 pkt 7 ustawy bądź też jako przychody uzyskane na podstawie umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze art. 13 pkt 9 ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane przez podatnika na podstawie umowy zlecenia kwalifikować należy jako przychody z działalności wykonywanej osobiści na podstawie art. 13 pkt 8 lit. a) tej ustawy tj. przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia uzyskiwanych wyłącznie od osoby prawnej, jest prawidłowe.

Stanowisko to jest uzasadnione z następujących powodów.

Opisane w art. 13 pkt 7 przychody charakteryzują się tym, że nie wynikają z umów zlecenia, innych nienazwanych umów cywilnoprawnych ani z umowy o pracę, lecz z samego faktu powołania (co w przedmiotowej sytuacji nie ma miejsca - akt powołania nie jest podstawą do wypłacania podatnikowi świadczeń przez Wnioskodawcę - jest nim konkretna umowa zlecenia).

Ponadto - jak wskazuje doktryna - umowy zlecenia zawartej z członkiem zarządu nie można utożsamiać z kontraktem menedżerskim, który wymieniony został jako źródło przychodów w art. 13 pkt 9 ustawy - M. Fałowska-Kupis, P. Baraniak, "Działalność wykonywana osobiście przez kadrę kierowniczą - aspekty podatkowe", MoPod 2004/08/11.

Trzeba także wskazać, że zawarta z podatnikiem umowa zlecenia nie byłaby nawet zbliżona treścią do typowej umowy kontraktu menedżerskiego - nie posiadałaby ona uregulowań dotyczących powierzenia podatnikowi prowadzenia działalności gospodarczej w imieniu Wnioskodawcy, wykonywania założeń rocznych, a nawet innych czynności zarządu, postanowień w przedmiocie zakazu konkurencji, odpowiedzialności, itd. Przewidywałaby ona bowiem wyłącznie obowiązek podatnika do uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu Wnioskodawcy, natomiast obowiązki podatnika jako członka zarządu Wnioskodawcy wynikają wprost z przepisów Kodeksu spółek handlowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Rodzaje źródeł przychodów zawarte zostały w art. 10 ust. 1 ww. ustawy. W punkcie 2 tego artykułu jako źródło przychodów wymieniono działalność wykonywaną osobiście.

W myśl art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in.:

* przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych (art. 13 pkt 7 ww. ustawy),

* przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od (art. 13 pkt 8 ww. ustawy):

a)

osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,

b)

właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

- z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów,o których mowa w pkt 9,

* przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 (art. 13 pkt 9 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 201 § 4 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością powoływany i odwoływany jest na podstawie uchwały wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Czynnością niezbędną do pełnienia funkcji członka zarządu jest więc powołanie, na skutek którego powstaje stosunek organizacyjny pomiędzy członkiem zarządu a spółką, stanowiący podstawę do wykonywania tej funkcji. Zasady wykonywania w spółce określonych czynności przez członka jej zarządu mogą być uregulowane również w umowie o pracę lub w umowie cywilnoprawnej np. w umowie zlecenia, czy w umowie menedżerskiej. Nie jest to jednak wymóg konieczny lecz dopuszczalny.

W konsekwencji źródłem przychodów członków zarządów może być nie tylko stosunek powołania przez spółkę, lecz również odrębna umowa związana ze stosunkiem pracy, czy też stosunkiem służbowym (art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), umowa zlecenia (art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), czy też umowa o świadczenie usług np. umowa o zarządzanie przedsiębiorstwem lub kontrakt menedżerski (art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Wybór formy prawnej, dzięki której członek zarządu wykonuje swoje czynności wykonawczo-zarządzające, pozostawiony jest wyłącznie spółce.

Z opisu zawartego we wniosku wynika, że osoba będąca rezydentem powołana została na funkcję Wiceprezesa zarządu na podstawie uchwały wspólników. Uchwała ta nie zawiera żadnych postanowień dotyczących zakresu obowiązków i wynagradzania z tytułu piastowania tej funkcji, stanowi tylko o fakcie powołania w skład zarządu.

Wnioskodawca ma zamiar zawrzeć z Wiceprezesem umowę zlecenia, na podstawie której za każdy udział w posiedzeniu zarządu Wiceprezes miałby otrzymywać wynagrodzenie określone według stawki stałej.

Zatem jeżeli wspomniany Wiceprezes zarządu spełni wszystkie przesłanki, o których mowa w art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych, to wówczas przepis ten będzie podstawą prawną kwalifikacji jego przychodu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl