ILPB1/415-344/14-2/TW - PUT w zakresie wyboru formy opodatkowania

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-344/14-2/TW PUT w zakresie wyboru formy opodatkowania

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2014 r. (data wpływu 27 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wyboru formy opodatkowania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi aktualnie jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą, z której dochód podlega opodatkowaniu na zasad ogólnych (w zakresie zaliczek na podatek dochodowy Wnioskodawca wybrał uproszczoną formę ich regulowania).

W związku z prowadzonymi obecnie przez Wnioskodawcę negocjacjami dotyczącymi jego zatrudnienia przez jeden z podmiotów, z którymi współpracuje, Wnioskodawca zamierza zakończyć prowadzoną działalność gospodarczą dokonując stosownego wykreślenia z ewidencji prowadzonej przez właściwy organ.

Jeżeli jednak prowadzone przez Wnioskodawcę negocjacje nie zakończą się sukcesem Wnioskodawca zmuszony będzie ponownie założyć działalność gospodarczą i rozpocząć świadczenie usług przy jej wykorzystaniu (w tym samym zakresie w jakim działalność gospodarcza prowadzona była uprzednio). W tym celu we właściwym organie (zgłoszony zostanie fakt rozpoczęcia działalności gospodarczej.

Ww. zdarzenia (tekst jedn.: zakończenie działalności i jej rozpoczęcie na nowo) będą miały miejsce w tym samym roku podatkowym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy rozpoczęcie przez Wnioskodawcę (w trakcie tego samego roku podatkowego) prowadzenia nowej działalności gospodarczej w oparciu o nowy wpis w ewidencji prowadzonej przez właściwy organ (po uprzednim wykreśleniu z ewidencji obecnej działalności) uprawnia Wnioskodawcę do wyboru opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu "nowej" działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, rozpoczęcie przez Wnioskodawcę (w trakcie tego samego roku podatkowego) prowadzenia nowej działalności gospodarczej w oparciu o nowy wpis w ewidencji prowadzonej przez właściwy organ (po uprzednim wykreśleniu z ewidencji obecnej działalności) uprawnia Wnioskodawcę do wyboru opodatkowania dochodu uzyskiwanego z tytułu "nowej" działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy.

Jak stanowi art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, "podatnicy (...) mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. (...) Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej (...) pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu" (podkreślenie Wnioskodawcy).

Literalne brzmienie ww. przepisu, w ocenie Wnioskodawcy, w sposób bezsprzeczny prowadzi do wniosku, że każdorazowe rozpoczęcie prowadzenia działalności gospodarczej w trakcie roku uprawnia podatnika do wyboru opodatkowania tego rodzaju dochodu według zasad wskazanych w art. 30c ustawy o PIT. Jedynym warunkiem w tym zakresie pozostaje zawiadomienie właściwego organu podatkowego o wyborze tego rodzaju opodatkowania. Bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, że w danym roku podatkowym działalność była już kiedyś prowadzona, jak również fakt, że zakres nowej działalności pokrywał się będzie z uprzednio prowadzoną działalnością.

Potwierdzeniem powyższego może być przykładowo:

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 19 października 2009 r. (sygn. IBPBI/1/415-602/09/ESZ), w której organ stwierdził, że " (...) skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on nowa działalność, nie ma podstaw prawnych, aby odmówić mu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego, a tym samym i prawa wyboru formy opodatkowania tej działalności. Wyboru formy opodatkowania należy dokonać, zgodnie z cyt. art. 9a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku zaś niezłożenia, do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu, pisemnego oświadczenia o wyborze "podatku liniowego" (lub form zryczałtowanych, o których mowa w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne), dochody z działalności gospodarczej opodatkowane są na "zasadach ogólnych" wg skali określonej w art. 27 ww. ustawy. W związku z powyższym, o ile wnioskodawca złożył w ww., określonym w art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych terminie, do właściwego miejscowo naczelnika urzędu skarbowego, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ww. ustawy, może opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej tzw. podatkiem liniowym, pod warunkiem spełnienia pozostałych określonych przepisami prawa warunków" (podkreślenie Wnioskodawcy), czy

* interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 listopada 2012 r., (sygn. ILPB1/415-771/12-4/AMN) w której organ stwierdził, że "nie ma znaczenia, że rozpoczęcie "nowej" działalności ma miejsce w tym samym roku co likwidacja poprzedniej. Skoro podatnik zawiadomił wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych to gdy rozpocznie on ponownie działalność, nie ma podstaw aby odmówić statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego. Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca od 1998 r. prowadził działalność gospodarczą na zasadach zryczałtowanego podatku dochodowego. Działalność ta została zlikwidowana przez Zainteresowanego w dniu 2 lutego 2012 r. Wnioskodawca zgłosił fakt likwidacji ww. działalność gospodarczej właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, poprzez jej wyrejestrowanie w dniu 2 lutego 2012 r. Fakt zawiadomienia o likwidacji działalności nastąpił przed rozpoczęciem prowadzenia przez Wnioskodawcę w dniu 7 lutego 2012 r. nowej działalności gospodarczej" (podkreślenie Wnioskodawcy).

Powyższe znajduje uzasadnienie także w orzecznictwie sądów administracyjnych. Jako przykład wskazać można wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 18 marca 2008 r. (sygn. I SA/Rz 975/07), w którym sąd stwierdził, że "gdyby ustawodawca za podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w danym roku uznawał tylko taką osobę, która wcześniej w tymże roku nie prowadziła jakiejkolwiek działalności gospodarczej, a także nie prowadziła jej w roku poprzednim - dałby temu wyraz w przepisie".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Treść art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Stosownie do art. 30c ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Z przeanalizowanych powyżej przepisów wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według progresywnej skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia - w wymienionym w przepisach terminie - jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie 19% stawki, o której mowa w art. 30c ust. 1 ww. ustawy. Przy tym, wybór sposobu opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w trakcie roku podatkowego jest możliwy tylko w przypadku rozpoczęcia prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wobec tego w sytuacji, kiedy w ciągu roku podatkowego podatnik w sposób trwały zlikwiduje pozarolniczą działalność gospodarczą (dokona wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej), a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej - nie ma przeszkód do wyboru przez ten podmiot sposobu opodatkowania przewidzianego w art. 30c ww. ustawy.

Co do zasady bowiem, skoro podatnik zawiadomi wcześniej organ podatkowy o likwidacji prowadzonej działalności gospodarczej (ze wszelkimi konsekwencjami wynikającymi z przepisów prawnych), to gdy rozpocznie on ponownie działalność (nawet o zbieżnym profilu), nie ma podstaw, aby odmówić mu statusu podatnika rozpoczynającego prowadzenie działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego.

Mając na uwadze informacje przedstawione we wniosku oraz powołane przepisy uznać należy, że w sytuacji gdy w ciągu roku podatkowego Wnioskodawca w sposób trwały zlikwiduje pozarolniczą działalność gospodarczą, a następnie w tym samym roku podatkowym ponownie rozpocznie (po uzyskaniu wpisu do ewidencji) prowadzenie działalności gospodarczej - nie ma przeszkód do wyboru sposobu opodatkowania dochodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do powołanych we wniosku indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, tutejszy Organ informuje, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Także powołane w treści wniosku orzeczenie sądu administracyjnego nie może wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tego orzeczenia, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że zdaniem organu podatkowego teza badanego rozstrzygnięcia nie ma zastosowania w przedmiotowym postępowaniu. Wskazane rozstrzygnięcie zapadło bowiem w innej sprawie i nie ma mocy wiążącej w omawianym przypadku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl