ILPB1/415-33/09-2/TW - Kwalifikacja przychodów uzyskanych na podstawie umowy o zarządzanie.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-33/09-2/TW Kwalifikacja przychodów uzyskanych na podstawie umowy o zarządzanie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana X, przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2008 r. (data wpływu 2 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie źródła przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od kwietnia 2007 r. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna i rozlicza się na zasadach ogólnych. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest między innymi:

*

74.14A doradztwo w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej i zarządzanie,

*

74.14B zarządzanie i kierowanie w zakresie prowadzonej działalności.

W sierpniu 2007 r. powstała spółka z o.o., w której Wnioskodawca jest jednym z trzech udziałowców (42,5 % udziałów).

W maju 2008 r. pomiędzy Wnioskodawcą jako osobą fizyczną, a udziałowcami spółki z o.o. została zawarta "umowa o zarządzanie" w ramach której powierzono Wnioskodawcy stanowisko prezesa zarządu. Powyższa umowa została zawarta na czas nieokreślony. Umowa zawiera uregulowania dotyczące:

*

wynagrodzenia,

*

warunków wykonywania czynności zarządzania,

*

prawo do reprezentowania spółki na zewnątrz.

Nie zawiera natomiast przepisów dotyczących odpowiedzialności wobec osób trzecich. Umowa zawiera zakres odpowiedzialności prezesa zarządu, który określają przepisy Kodeksu spółek handlowych, Kodeksu cywilnego, umowy spółki a także innych aktów prawnych obowiązujących w spółce.

Opisaną wyżej umowę Wnioskodawca potraktował jako czynność wykonywaną w ramach prowadzonej działalności i wystawił faktury ze stawką 22 % VAT.

Po przeanalizowaniu przepisów Wnioskodawca uznał, że jego stanowisko jest błędne. Chce skorygować zeznania. Jednak podstawą do skorygowania deklaracji podatkowych (zarówno VAT jak i podatku od osób fizycznych) jest stanowisko izby skarbowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Czy przychody uzyskane na podstawie "umowy o zarządzanie" można zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście.

Zdaniem Wnioskodawcy, zawarta umowa o zarządzanie powinna być potraktowana jako działalność wykonywana osobiście, bowiem nie

został spełniony wymóg zawarty w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług o odpowiedzialności wobec osób trzecich.

Zgodnie z art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1 nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonania tych czynności wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Odpowiedzialnością wobec osób trzecich za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązań obciąża się spółkę. Zatem również na podstawie przepisów prawa cywilnego regulującego kwestię odpowiedzialności zleceniobiorcy oraz zleceniodawcy zarządzający odpowiada wyłącznie wobec spółki.

Nazwa umowy wskazuje, że uzyskane z tego tytułu przychody to działalność wykonywana osobiście wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w art. 5a pkt 6 definiuje pojecie pozarolniczej działalności gospodarczej. Przez pozarolniczą działalności gospodarczą należy rozumieć działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Artykuł 13 ustawy o podatku dochodowym określa przychody z działalności wykonywanej osobiście

*

w pkt 7 tego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa przychody otrzymane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,

*

w pkt 9 tego artykułu za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Z tytułu umowy o zarządzanie wynagrodzenie członka zarządu spółki stanowi przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 7 a nie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czynności zarządzania nie są opodatkowane podatkiem VAT i nie dokumentuje się ich fakturami. Przychody te opodatkowane są wg skali podatkowej określonej w art. 27 ust. 1 z uwzględnieniem kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 22 ust. 9 pkt 5 i wynikających z art. 1 obowiązku poboru przez płatnika zaliczek na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy, źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście. Za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się m.in., zgodnie z art. 13 pkt 7 ustawy, przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zasady funkcjonowania spółek prawa handlowego uregulowane zostały w ustawie z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.). Zgodnie z art. 201 § 1 wskazanej ustawy zarząd prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę, natomiast na podstawie § 4 członek zarządu jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że spółka z o.o. zawarła z Wnioskodawcą "umowę o zarządzanie", w ramach której powierzono Wnioskodawcy stanowisko prezesa zarządu.

Zatem należności wypłacane przez spółkę prezesowi zarządu spółki z tytułu wykonywanych przez niego funkcji stanowią przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy Organ informuje, że w części dotyczącej podatku od towarów i usług wniosek został rozstrzygnięty w dniu 26 marca 2009 r. interpretacją indywidualną nr ILPP2/443-4/09-4/AK.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl