ILPB1/415-323/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 sierpnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-323/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2008 r. (data wpływu 6 maja 2008 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2008 r. (wg daty wpływu do Biura KIP w Lesznie), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 15 maja 2008 r. znak ILPB1/415- 323/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 20 maja 2008 r., a w dniu 27 maja 2008 r. wniosek uzupełniono.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - osoba fizyczna - od kwietnia 2008 r. wykonuje w ramach projektu, Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, czynności kierownika administracyjnego oraz trenera prowadzącego szkolenia przedmiotowego projektu, a odnoszące się bezpośrednio do Beneficjenta.

Beneficjent zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych.

Do zadań kierownika administracyjnego oraz trenera prowadzącego szkolenia w ramach ww. projektu należą:

- organizowanie pracy osób zatrudnionych w projekcie lub zlecanie zadań wykonywanych przez podwykonawców związanych z realizacją projektu,

- organizowanie działań informacyjnych i promocyjnych projektu zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006, rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2006 oraz rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady,

- organizowanie i realizowanie czynności związanych z naborem, kwalifikacją i udziałem w Projekcie Beneficjentów Ostatecznych,

- planowanie i organizowanie szkoleń, w tym nadzór nad właściwą eksploatacją sprzętu audiowizualnego oraz przygotowaniem materiałów szkoleniowych i prowadzeniem szkoleń przez trenerów,

- przygotowanie materiałów szkoleniowych, na podstawie których prowadzone są szkolenia,

- prowadzenie szkoleń zgodnie z ustalonym harmonogramem i opracowanymi materiałami szkoleniowymi,

- organizowanie wyżywienia i zakwaterowania Beneficjentów Ostatecznych oraz zapewnienie trenerów niezbędnych do prowadzenia szkoleń, jak również wynajem sal szkoleniowych,

- prowadzenie wszelkiej sprawozdawczości związanej z realizacją projektu, a wymaganej przez przepisy prawa oraz wytyczne Instytucji Pośredniczącej,

- sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podwykonawcy lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej, bądź umowy o pracę, którym w ramach projektu dofinansowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki powierzono realizację zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów i z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub jednostek samorządu terytorialnego.

Wnioskodawca podaje, że zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, dotacjami są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 lub projektów realizowanych w ramach tych programów - "dotacje rozwojowe".

Zdaniem Wnioskodawcy powyższy artykuł jednoznacznie wskazuje, iż dotacje rozwojowe są to środki przeznaczone m.in. na realizację projektów, a zatem na ponoszenie określonych wydatków w ramach projektu.

Z kolei znowelizowany w dniu 18 sierpnia 2007 r. art. 202 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogą być wykorzystywane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Wnioskodawca uważa, że istotnym w sprawie jest fakt, iż do nowelizacji przedmiotowego przepisu z dnia 18 sierpnia 2007 r., środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogły być wykorzystywane na dotacje rozwojowe wyłącznie dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów, będących beneficjentami tych środków.

Wnioskodawca twierdzi, że ustawodawca celowo w ostatniej nowelizacji tegoż przepisu wskazał, iż środki te mogą być wykorzystywane na dotacje rozwojowe również dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Wnioskodawca stwierdza, że poza sporem pozostaje fakt, iż mimo traktowania środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, jako dochodów budżetu państwa, mogą one służyć wyłącznie finansowaniu celów określonych w umowie międzynarodowej lub przepisach odrębnych. Natomiast na jakie cele mogą one zostać przeznaczone określa - zdaniem Wnioskodawcy - art. 202 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Ponadto art. 202 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy określa w sposób jednoznaczny, komu mogą być udzielone dotacje rozwojowe.

Wnioskodawca podaje, że integralną częścią umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, zawartą pomiędzy beneficjentem a Instytucją Pośredniczącą, jest wniosek o dofinansowanie projektu, na podstawie którego Instytucja Pośrednicząca przyznaje beneficjentowi dotację. We wniosku beneficjent precyzyjnie określa poszczególne zadania, które będą realizowane w ramach projektu, podając ich wartość oraz formę prawną, w której zadanie będzie wykonywane (podwykonawstwo, umowa o pracę, umowa cywilnoprawna). Do przykładowych zadań wskazanych w projekcie, które składają się na określony projekt należą w szczególności: zarządzanie projektem (tj. kierowanie projektem), przeprowadzenie szkoleń, obsługa prawna, czy obsługa księgowa. Powyższe zadania wykonywane są przez określone osoby, tj. podwykonawców, pracowników lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Wnioskodawca uważa, że wykonywane przez niego w ramach projektu czynności, w sposób bezpośredni dotyczą beneficjenta, który - na podstawie złożonego przez siebie wniosku o dofinansowanie i zweryfikowanego przez Instytucję Pośredniczącą - otrzymuje dotację. Dotacja zaś jest wykorzystywana m.in. na wypłatę wynagrodzenia dla kierownika administracyjnego projektu oraz trenera prowadzącego szkolenia, któremu na mocy umowy została powierzona realizacja zadań (w ramach przedmiotowego projektu) odnoszących się bezpośrednio do beneficjenta.

Wnioskodawca podkreśla, że kierownik administracyjny oraz trener - prowadzący szkolenia, to kluczowe osoby, których działania bezpośrednio służą prawidłowej realizacji projektu oraz rozliczeniu otrzymanej przez beneficjenta dotacji.

Zainteresowany wskazuje, iż jeszcze w poprzednim okresie programowania, tj. w latach 2004-2006, w treści uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2006 r. (sygn. III SA/Wa 3273/05) Sąd podniósł, iż "ma rację organ drugiej instancji stwierdzając, iż ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego".

Zatem - zdaniem Wnioskodawcy - osoby wykonujące określone zadania, m.in. wykonywanie czynności kierownika administracyjnego oraz trenera - prowadzącego szkolenia w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (dotacja rozwojowa), odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych przez beneficjenta przy realizacji dotacji przyznawanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, podlegają zapisom ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) dodano do ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych art. 106 ust. 2 pkt 3a, według którego "dotacjami" są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane "dotacjami rozwojowymi".

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane jednostkom sektora finansów publicznych, oraz innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, a także podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym oraz Instytucjom Pośredniczącym II stopnia - tj. Instytucjom Wdrażającym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta, zawartą w art. 5 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Należy przy tym zauważyć, iż Wnioskodawca nie jest bezpośrednim beneficjentem dotacji rozwojowej, lecz osobą zatrudnioną przez beneficjenta do realizacji zadań wynikających z programu korzystającego z dofinansowania.

Zatem - w przedmiotowej sprawie - wynagrodzenie otrzymane za wykonywanie czynności kierownika administracyjnego oraz trenera - prowadzącego szkolenia, wykonywane w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, a odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, który zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego tut. Organ informuje, że w myśl zasady wyrażonej w art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.) został on wydany w indywidualnej sprawie i dotyczy wyłącznie tej sprawy, w której zapadł.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl