ILPB1/415-315/09-4/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-315/09-4/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2009 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie: 11 marca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 27 maja 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych:

* w części dotyczącej wynagrodzenia za prace pracownika merytorycznego wykonane w ramach 5 i 6 Program Ramowego Unii Europejskiej - jest prawidłowe

* w części dotyczącej wynagrodzenia za prace pracownika merytorycznego wykonane w ramach projektów Programu Inicjatywa "Eureka" - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009 r. Pani złożyła do Urzędu Skarbowego XXX wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów. Pismem z dnia 3 marca 2009 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego XXX - działając na podstawie przepisów art. 15 i art. 17 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa w związku z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego - przekazał wniosek Pani do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu, który wpłynął do ww. Organu w dniu 10 marca 2009 r.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 11 maja 2009 r. nr ILPB1/415-315/09-2/AMN Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 19 maja 2009 r., dnia 22 maja 2009 r. nadano w polskiej placówce pocztowej uzupełnienie wniosku, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 27 maja 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni pracuje w instytucie naukowym, w którym realizowane są prace badawcze, m.in.:

a.

prace finansowane w 100% z funduszy europejskich w ramach 5 i 6 Programu Ramowego przy bezpośrednim przekazaniu funduszy do instytutu (który jest beneficjentem),

b.

projekty z programu Inicjatywa Eureka, w którym występuje refinansowanie 60% z funduszy unijnych (prefinansowanie pomocy z funduszy wspólnotowych, tzn. środki wypłacane są przez podmioty krajowe np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a nie pochodzą wprost z UE).

W instytucie czas pracy każdego pracownika jest ewidencjonowany poprzez wyszczególnienie ilości godzin przepracowanych w danym projekcie, a rozliczenie następuje comiesięcznie, następnie godziny pracy są podsumowane na koniec każdego roku. I tak np. miesiąc ma 22 dni robocze, tj. 160 godzin, w projekcie x - Wnioskodawczyni przepracowała 100 godz., w projekcie y - 52 godz., urlop -8- godz. Odpowiednio koszty: 100 godz. roboczych wchodzi w koszty projektu x, 52 godzin roboczych w koszty projektu y, urlop jest kosztem ogólnozakładowym.

Dodatkowo czas pracy jest udokumentowany w stosowanych w instytucie "kartach ewidencyjnych zadań badawczych chronionych prawem autorskim" uprawniających do 50% kosztów uzyskania przychodu. W kartach tych jest wyszczególniona ilość godzin chronionych prawem autorskim w ciągu danego roku (co pozwalało na korzystanie z 50% kosztów uzyskania przychodu) oraz udział procentowy w uposażeniu zasadniczym w stosunku do pracochłonności w całym roku kalendarzowym. Tak więc czas przepracowany przy niżej wymienionych projektach, wynagrodzenie za pracę w nich i wysokości podatku są udokumentowane.

Wysokość podatku dochodowego Wnioskodawczyni płaciła zgodnie z ogólnie przyjętymi zasadami pomniejszoną o 50% koszty uzyskania przychodu z zadań badawczych chronionych prawem autorskim. W ramach swojej pracy Wnioskodawczyni realizowała bądź realizuje jako merytoryczny wykonawca projekty międzynarodowe (wyszczególnione w załączonych tabelach):

a.

projekty w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej,

b.

w ramach Inicjatywa "Eureka".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia za prace pracownika merytorycznego wykonane w ramach:

a.

5 i 6 Programów Ramowych Unii Europejskiej finansowanych w 100% z funduszy unijnych przekazywanych bezpośrednio do beneficjenta lub poprzez koordynatora projektu, który otrzymuje fundusze z UE i zgodnie z kosztorysami przekazuje poszczególnym partnerom ich część,

b.

projektów Inicjatywy "Eureka" współfinansowanych w 60% z programu pomocowego UE (środki wypłacane były przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub przez Narodowe Biuro Koordynatora Projektów Eureka, nie pochodzą bezpośrednio z UE),

- podlegają opodatkowaniu bądź zwolnieniu.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z cytowanego przepisu, zwolnienie przedmiotowe dotyczy środków finansowanych w ramach programów ramowych jak również projektów Inicjatywy Eureka, w których przekazanie tych środków jest "dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy", w tym przypadku Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego lub przez Narodowe Biuro Koordynatora Projektów Eureka.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego:

* w części dotyczącej wynagrodzenia za prace pracownika merytorycznego wykonane w ramach 5 i 6 Program Ramowego Unii Europejskiej uznaje się za prawidłowe, natomiast

* w części dotyczącej wynagrodzenia za prace pracownika merytorycznego wykonane w ramach projektów Programu Inicjatywy "Eureka" za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy pochodzących m.in. od rządów państw obcych lub organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami lub organizacjami. Ponadto, ze zwolnienia, o którym mowa w ww. przepisie korzystają dochody pochodzące z bezzwrotnej pomocy uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy, tj. podmiotem, który pierwszy otrzymał środki bezzwrotnej pomocy, również w przypadku, gdy otrzymał je za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania tych środków, a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego, na który pomoc finansowa została przyznana. W tym przypadku może to być zarówno umowa o pracę jak i umowa cywilnoprawna (umowa zlecenia, o dzieło), pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.

Jak wynika z ww. przepisu, drugą z okoliczności mających wpływ na zastosowanie zwolnienia przedmiotowego jest charakter czynności wykonywanych przez osoby realizujące zadania projektu. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy. Przesłankami warunkującymi przedmiotowe zwolnienie jest zagraniczne pochodzenie i bezzwrotny charakter środków finansowych, z których podatnik jest wynagradzany oraz ustalenie podmiotu, któremu przyznano pomoc zagraniczną i który bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z informacji zawartych we wniosku Wnioskodawczyni pracuje w instytucie naukowym, w którym realizowane są prace badawcze. W ramach swojej pracy realizowała, bądź realizuje jako merytoryczny wykonawca projekty międzynarodowe. Środki na sfinansowanie realizowanych w ww. instytucie prac badawczych są finansowane w 100% z funduszy europejskich w ramach 5 i 6 Programu Ramowego przy bezpośrednim przekazaniu funduszy do instytutu, który jest beneficjentem pomocy. Ponadto realizowane są projekty z programu Inicjatywa "Eureka", w którym następuje refinansowanie 60% z funduszy unijnych (prefinansowanie pomocy z funduszy wspólnotowych, tzn. środki wypłacane są przez podmioty krajowe np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a nie pochodzą wprost z UE). W instytucie czas pracy każdego pracownika jest ewidencjonowany poprzez wyszczególnienie ilości godzin przepracowanych w danym projekcie, a rozliczenie następuje comiesięcznie.

Mając na uwadze uregulowania prawne i informacje zawarte we wniosku należy uznać, że na podstawie powołanego art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnione z opodatkowania będą wynagrodzenia Wnioskodawczyni finansowane ze środków 5 i 6 Programu Ramowego, pod warunkiem, że w chwili dokonywania wypłaty, wynagrodzenie to było finansowane wprost ze środków pomocowych. Jeżeli nie jest ono finansowane ze środków pomocowych, tylko jest wypłacane ze środków instytutu naukowego, a następnie następuje refundacja ze środków Komisji Europejskiej, wówczas wynagrodzenia te nie spełniają kryterium pochodzenia środków pieniężnych (źródło finansowania), o którym mowa w tym przepisie, a to oznacza, że w takiej sytuacji wynagrodzenia te nie będą korzystały z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W odniesieniu do wynagrodzeń Wnioskodawczyni za pracę przy realizacji projektów z programu Inicjatywa "Eureka" w którym następuje prefinansowanie pomocy z funduszy wspólnotowych, gdzie środki wypłacane są przez podmioty krajowe np. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, a nie pochodzą wprost z UE nie podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tej sytuacji do momentu otrzymania środków z Komisji Europejskiej przeznaczonych na realizację projektów ww. programu Inicjatywa "Eureka", wypłacone w tym okresie wynagrodzenia po części są finansowane z innych środków niż pomoc bezzwrotna. Bez znaczenia pozostaje fakt, że w okresie późniejszym nastąpi refundacja poniesionych kosztów ze środków bezzwrotnej pomocy. Omawiane zwolnienie może mieć bowiem zastosowanie jedynie w momencie wypłaty wynagrodzeń ze środków pomocowych.

Refundacji nie można uznać za spełnienie warunku umożliwiającego skorzystanie ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypłata wynagrodzeń nie jest dokonywana wprost ze środków unijnych.

Zatem w przypadku wynagrodzeń, na których wypłatę środki były refundowane, nie został spełniony warunek pochodzenia środków pomocowych z zagranicy. Tym samym wynagrodzenia Wnioskodawczyni za pracę przy realizacji projektów z programu Inicjatywa "Eureka" nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości określonej w treści art. 27 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl