ILPB1/415-311/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-311/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani X przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni - osoba fizyczna prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą planuje przystąpić do spółki komandytowej w charakterze komandytariusza. W celu pokrycia swych udziałów zamierza wnieść aportem swoje przedsiębiorstwo w skład, którego wchodzą:

* środki trwałe w postaci: maszyn, urządzeń, środków transportu i innych;

* surowce pozostające w magazynach w postaci tkanin, koronek, tiuli itp., w tym dodatki w postaci ramiączek, ozdób, zapinek, haftek itp. oraz opakowania czyli pudełka, folie;

* produkcja w toku, czyli wyroby w postaci: wykrojów, surowców wydanych aktualnie w produkcji;

* wyroby gotowe: bielizna;

* wartości niematerialne i prawne w postaci znaków towarowych, autorskich praw majątkowych, licencji na programy komputerowe itp.;

* zobowiązania w postaci: kwot należnym dostawcom krajowym i zagranicznym w tym zobowiązania wynikające z umów kredytu i leasingu operacyjnego;

* kapitał;

* wyposażenie pomieszczeń: meble, drobny sprzęt biurowy itp.

Aport obejmie wszystkie składniki wchodzące w skład przedsiębiorstwa Wnioskodawczyni. Przed wniesieniem aportu Wnioskodawczyni dokona darowizny nieruchomości wchodzących w skład jej przedsiębiorstwa, na rzecz męża, z którym pozostaje w rozdzielności majątkowej. Po dokonaniu darowizny zostaną zawarte umowy najmu darowanych nieruchomości pomiędzy Wnioskodawczynią a Jej mężem, które razem z wspomnianymi powyżej składnikami przedsiębiorstwa będą stanowiły przedmiot aportu do spółki komandytowej.

W nowej formie prawnej w dalszym ciągu będzie prowadzona ta sama działalność, którą obecnie prowadzi Wnioskodawczyni z wykorzystaniem składników wniesionych aportem.

Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzone przez Nią przedsiębiorstwo wykonuje w całości czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Po wniesieniu aportu, składniki majątkowe nadal będą wykorzystywane w tego samego rodzaju działalności opodatkowanej.

Oprócz Wnioskodawczyni do spółki komandytowej ma przystąpić również Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w charakterze komplementariusza. Pokrycia swych udziałów w spółce komandytowej dokona poprzez wpłatę gotówki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wniesie aportem do spółki komandytowej przedsiębiorstwa prowadzonego przez Wnioskodawczynię spowoduje powstanie po jej stronie przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Czy otrzymanie udziałów w spółce komandytowej przez Wnioskodawczynię będzie wiązało się z obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu zysku z kapitałów pieniężnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z przepisem art. 5a pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych za przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy uważa się przedsiębiorstwo w rozumieniu przepisów Kodeksu Cywilnego. Kodeks Cywilny w przepisie art. 551 określa pojęcie przedsiębiorstwo następująco: przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Definicja ta wylicza jedynie przykładowo składniki jakie powinny wchodzić w skład przedsiębiorstwa, o czym świadczy użyte w treści przepisu sformułowanie "w szczególności". Prawo własności nieruchomości wymienione w pkt 2 art. 551 k.c. nie jest zatem niezbędnym składnikiem przedsiębiorstwa. W związku z tym sprzedaż nieruchomości przez Wnioskodawczynię nie zmienia faktu, iż nadal posiadany przez nią zespół składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c. Zgodnie zatem z brzmieniem przepisu art. 5a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sytuacji Wnioskodawczyni aportowi będzie podlegać przedsiębiorstwo.

Na gruncie podatków dochodowych spółki osobowe prawa handlowego nie są podmiotami podlegającymi opodatkowaniu. Takim podmiotem zgodnie z przepisem art. 102 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (dalej: k.s.h.) jest spółka komandytowa. Oznacza to, iż spółka nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Obowiązki podatkowe związane z dochodami spółki spoczywają na jej wspólnikach. Zgodnie z przepisem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną opodatkowuje się osobno u każdego wspólnika - osoby fizycznej, proporcjonalnie do udziału w zysku spółki. Przychody z tego źródła łączy się z innym przychodami opodatkowanymi według skali podatkowej określonej w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl przepisu 14 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są m.in. przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą środków trwałych, ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Wniesienie przez Wnioskodawczynię aportu w postaci przedsiębiorstwa do spółki komandytowej w zamian za jej udziały, stanowi ustanowienie majątku spółki i nie powoduje powstania przychodu, gdyż jego wniesienie nie stanowi odpłatnego zbycia tych składników. Stanowisko takie potwierdzają, zdaniem Wnioskodawczyni wydawane interpretacje w sprawach indywidualnych - np. postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Olsztynie z dnia 13 czerwca 2007, sygn. U.S.1/415-28/07.

Dlatego też objęcie udziałów w zamian za wniesienie aportem składników przedsiębiorstwa do spółki komandytowej nie będzie stanowić przychodu dla Wnioskodawczyni i nie będzie podlegało opodatkowaniu.

Objęcie udziałów w spółce komandytowej nie stanowi również przychodów z kapitałów pieniężnych. Przemawia za tym treść przepisu art. 17 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych traktującego, iż za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się: "nominalną wartość udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny". Sama analiza treści tego przepisu wskazuje, iż obejmuje on swym zakresem jedynie spółki mające osobowość prawną a takim - zgodnie z przepisem art. 12 k.s.h. - są spółki z o.o. i akcyjne. Spółka komandytowa nie ma osobowości prawnej, dlatego też objęcie przez podatnika udziałów w tej spółce nie stanowi zdarzenia, z którym ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże powstanie obowiązku podatkowego. Stanowisko takie, zdaniem Wnioskodawczyni zaprezentowane zostało m.in. w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Ostrowi Mazowieckiej z dnia 25 czerwca 2007, sygn. US1416-PD/415-3/07/TA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawczynię postanowień co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl