ILPB1/415-305/09-2/AMN

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-305/09-2/AMN

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej: Spółka) rozważa wdrożenie programu (dalej: Plan lub Program). Programem objęci zostaliby: przewodniczący rady nadzorczej Spółki, członkowie zarządu Spółki, dyrektorzy oraz nowo zatrudnieni menadżerowie i inne osoby kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania Spółki (dalej: Uczestnicy).

Podstawowe założenia Planu to:

1.

Warunkowe podwyższenie kapitału zakładowego;

2.

Przydział Uczestnikom warrantów subskrypcyjnych na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki. Liczba warrantów, jaka zostanie przydzielona poszczególnym uprawnionym osobom zostanie szczegółowo określona w zasadach funkcjonowania Planu.

Warranty przydzielone w ramach Programu są, co do zasady, niezbywalne (z wyłączeniem m.in. dziedziczenia lub sytuacji, gdy muszą być one zwrócone nieodpłatnie Spółce);

3.

W wykonaniu praw z warrantów subskrypcyjnych Uczestnicy będą mogli - w ściśle określonym przedziale czasu - objąć akcje Spółki za cenę równą cenie emisyjnej akcji Spółki wyznaczonej dla indywidualnych inwestorów w pierwszej ofercie publicznej akcji Spółki. Liczba akcji, które będą mogły być objęte w wyniku realizacji każdego z warrantów będzie ściśle określona w stosownej uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki dotyczącej emisji warrantów subskrypcyjnych.

Również liczba warrantów i akcji przeznaczonych dla wszystkich Uczestników będzie określona w uchwale Walnego Zgromadzenia;

4.

Akcje nabyte w wykonaniu praw z warrantów subskrypcyjnych będą mogły zostać sprzedane przez Uczestników.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy obowiązek podatkowy związany z uczestnictwem w Planie powstanie w momencie:

a.

przydzielenia warrantów, czy

b.

nabycia prawa do ich realizacji, czy

c.

wykonania tego prawa (poprzez objęcie akcji spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki), czy

d.

zbycia objętych akcji.

Zdaniem Wnioskodawcy, obowiązek podatkowy powstanie dopiero w chwili zbycia akcji (pkt d). Zobowiązanie podatkowe wynikające z tego obowiązku powstanie zgodnie z art. 30b w związku z art. 45 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyniesie 19% dochodu. Będzie płatne do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym nastąpiło zbycie akcji. W konsekwencji, na Spółce nie będą ciążyć żadne obowiązki płatnika.

W opinii Spółki, żadne z wymienionych poniżej okoliczności: moment przypisania poszczególnym Uczestnikom warrantów, nabycie prawa do ich realizacji, jak również moment faktycznego objęcia akcji, jako bezpośredni skutek realizacji wynikającego z tych warrantów prawa - nie spowodują powstania obowiązków podatkowych po stronie Uczestników przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Klasyfikacja warrantów dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych:

Dla celów określenia konsekwencji podatkowych transakcji dotyczących papierów wartościowych, ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do definicji zawartych w ustawie o OIF. Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 1 ustawy o OIF przez papiery wartościowe rozumie się:

a)

"akcje, prawa poboru (...), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,

b)

inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a) lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne)."

Biorąc powyższe pod uwagę, warranty subskrypcyjne mające być przedmiotem analizowanego Programu dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych będą mieścić się w definicji papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o OIF.

Konsekwencje poszczególnych etapów transakcji dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych:

Jak wskazano w zaprezentowanej powyżej konkluzji, w ocenie Spółki przysporzenie majątkowe po stronie Uczestników powstanie wyłącznie w momencie zbycia akcji objętych w wyniku realizacji prawa wynikającego z warrantu. Uzasadniając swoją opinię, poniżej Spółka przedstawia klasyfikację poszczególnych etapów transakcji na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych.

1.

Przypisanie warrantów subskrypcyjnych Uczestnikom

Przypisanie warrantów subskrypcyjnych Uczestnikom nie wiąże się z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie precyzuje pojęcia "świadczenia w naturze" czy też "nieodpłatnego świadczenia".

W tym jednak zakresie istnieje ugruntowany pogląd, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia (co ma również zastosowanie do świadczenia w naturze) obejmuje te sytuacje faktyczne, których skutkiem jest nieodpłatne przysporzenie w majątku danej osoby, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu. Do przysporzenia dochodzi jedynie wówczas, gdy wskutek danej sytuacji następuje powiększenie majątku lub składników majątku podatnika, co w praktyce następuje, gdy dana osoba może dysponować danym składnikiem jak właściciel. Warunkiem uznania świadczenia za nieodpłatne na gruncie prawa podatkowego jest zatem posiadanie konkretnego wymiaru finansowego.

Z uwagi na fakt, iż analizowane warranty nie będą niosły ze sobą żadnej skonkretyzowanej wartości i nie będzie możliwości przypisania im konkretnego wymiaru finansowego w momencie ich przyznania, brak jest podstaw, aby twierdzić, że w momencie otrzymania warrantów Uczestnicy otrzymają nieodpłatne świadczenie.

Uczestnik bowiem nie uzyska żadnej kwantyfikowalnej korzyści w postaci powiększenia masy majątkowej. Ponadto, biorąc pod uwagę cechę niezbywalności warrantów (tj. że nie będą one mogły być przedmiotem obrotu gospodarczego i konsekwentnie nie będzie możliwe ustalenie ich wartości rynkowej), nie będzie spełniona podstawowa przesłanka uznania, że doszło do postawienia do dyspozycji podatnika świadczenia i realnego przysporzenia po stronie Uczestników.

Brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów w momencie ich przydzielenia Uczestnikom Planu uniemożliwi tym samym traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

Wnioskodawca wskazał, iż powyższe stanowisko zostało również potwierdzone w interpretacjach organów podatkowych, np. w interpretacji z 12 maja 2008 r., sygn. IPPB2/415-274/08-2/AS, w której Minister Finansów uznał, że:

" (...) brak konkretnego wymiaru finansowego tych instrumentów (tj. warrantów subskrypcyjnych - przyp. Spółki) w momencie ich przydzielenia Uczestnikom Planu uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy."

Konkludując, moment przypisania warrantu Uczestnikowi nie będzie w opinii Spółki powodować powstania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych po stronie Uczestnika.

2.

Realizacja prawa wynikającego z uczestnictwa w Programie - objęcie akcji

Objęcie akcji również nie wiąże się z powstaniem obowiązku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych z co najmniej dwóch niezależnych powodów:

(I) Brak opodatkowania w tym zakresie wynika wprost z przepisu art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym:

"dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji (...)".

Z uwagi na fakt, że w analizowanym przypadku w wyniku realizacji praw z warrantów, akcje zostaną objęte na podstawie Uchwały Walnego Zgromadzenia, moment objęcia akcji nie będzie powodował powstania dochodu do opodatkowania.

Analogiczne stanowisko, w odniesieniu do momentu uzyskania przychodu, potwierdzone zostało także przez organy podatkowe. Przykładowo, w interpretacji z 12 maja 2008 r. sygn. IPPB2/415-274/08-2/AS Minister Finansów za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że:

" (...) ponieważ nie dochodzi do odpłatnego zbycia warrantów w momencie realizacji przez Uczestników Planu praw wynikających z warrantów (tzn. w momencie objęcia akcji), nie powstanie po stronie Uczestników Planu przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych."

Podobne stanowisko można także wywieść w oparciu o ogólne zasady dotyczące opodatkowania przychodów z akcji, będące przedmiotem m.in. interpretacji Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 12 maja 2006 r., sygn. 1471/DPF/415/26/06/PP, w której organ uznał, że:

"Moment uzyskania dochodu z akcji nie jest tożsamy z momentem ich nabycia bez względu na formę tego nabycia (w tym przypadku w wyniku nieodpłatnego przekazania akcji przez pracodawcę lub w wyniku realizacji przyznanej opcji na zakup).

Cechą papierów wartościowych, jakimi są akcje, jest to, iż generują dochód w przyszłości: w postaci dywidendy, czy też - w przypadku ich odpłatnego zbycia - w postaci różnicy pomiędzy przychodem ze sprzedaży a kosztami poniesionymi na nabycie akcji".

Ponadto, w interpretacji z 10 listopada 2006 r. sygn. 1438/DF-1/415-175/283/06/AG Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa-Ursynów wskazał, że:

" (...) nabycie akcji po preferencyjnej cenie (...) nie spowoduje uzyskania przez podatnika przychodu, podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w momencie ich nabycia, zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy."

(II) Dodatkowo, powołując stanowisko wyrażone w cytowanej interpretacji z 12 maja 2008 r. można wskazać niezależny powód, dla którego przychód w momencie realizacji praw nie wystąpi. W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c). Zgodnie natomiast z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 6 za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy o OIF.

Z uwagi na fakt, że warranty subskrypcyjne znajdują się w katalogu wskazanym przez przepis art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o OIF, transakcje dotyczące warrantów mogą powodować powstanie przychodu do opodatkowania jedynie w sytuacji odpłatnego ich zbycia. Należy podkreślić, że realizacja prawa nie może być utożsamiana ze zbyciem papieru wartościowego, z uwagi na fakt, że pojęcia te są odrębnie definiowane dla celów określenia konsekwencji podatkowych.

Objecie akcji w wyniku realizacji uprawnień wynikających z posiadania papierów wartościowych (tu: warrantów) nie mieści się w katalogu zdarzeń, których zaistnienie skutkuje opodatkowaniem na podstawie cytowanego przepisu. Uprawniony jest zatem wniosek, iż moment realizacji prawa do objęcia akcji wynikającego z uczestnictwa w Programie, nie będzie w analizowanej sytuacji powodować powstania przychodu, a tym samym nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podsumowując, należy wskazać, że w świetle linii interpretacji wydawanych przez organy podatkowe, w tym Ministra Finansów, nie ulega wątpliwości, że realizacja prawa wynikającego z warrantów nie będzie stanowić dla Uczestników momentu powstania przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

3.

Zbycie akcji jako moment uzyskania przychodu z kapitałów pieniężnych

Zbycie akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów będzie w analizowanym stanie faktycznym stanowić pierwszy i jedyny moment powstania dochodu do opodatkowania po stronie Uczestników.

W myśl przepisu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochody uzyskane z odpłatnego zbycia akcji Spółki podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w momencie ich zbycia. Sprzedaż akcji spółki przez Uczestników będzie zatem pierwszym i jedynym momentem, w którym należy rozpoznać przychód podlegający opodatkowaniu (nie uwzględniając potencjalnych wypłat dywidend).

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższy wniosek znajduje potwierdzenie w interpretacji Ministra Finansów z 12 maja 2008 r. (IPPB2/415-274/08-2/AS), w której uznano, że:

"przychód podlegający opodatkowaniu powstanie w dacie sprzedaży przez pracowników Wnioskodawcy akcji Spółki, a dochód uzyskany z tego tytułu będzie opodatkowany zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych 19% podatkiem dochodowym".

Stanowisko Spółki potwierdza ponadto piśmiennictwo. Przykładowo, w artykule pt. "Przy warrantach przychód powstaje po zbyciu akcji" opublikowanym w Gazecie Podatkowej z 8 stycznia 2009 r., autor konkluduje, iż:

"przychód nie powstaje (...) w chwili przyznania warrantów subskrypcyjnych, ponieważ papier ten nie posiada określonej wartości, a jedynie uprawnia do otrzymania określonej liczby akcji po określonej cenie emisyjnej. Przychód nie powstanie też w chwili objęcia akcji, ponieważ to zdarzenie jest jedynie realizacją praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, a nie odpłatnym zbyciem praw majątkowych albo papierów wartościowych. Przychód powstanie dopiero w chwili odpłatnego zbycia akcji objętych w wyniku realizacji warrantów".

Dochód ten, zgodnie z przepisem art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych będzie traktowany jako dochód z kapitałów pieniężnych opodatkowany 19% stawką podatku dochodowego od osób fizycznych. Podstawą opodatkowania będzie różnica pomiędzy kwotą należną z tytułu sprzedaży akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie, zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Spółka nie będzie miała obowiązków płatnika z tytułu realizowanych w ramach Programu transakcji. Konsekwentnie, na podstawie przepisu art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyliczony dochód powinien zostać wykazany samodzielnie przez podatnika (tu: Uczestników) w odrębnym zeznaniu podatkowym (PIT-38) sporządzanym do 30 kwietnia roku następującego po roku, w którym dochód został osiągnięty. W tym samym terminie podatek wynikający z zeznania powinien zostać wpłacony do urzędu skarbowego.

Podsumowując, zbycie akcji objętych w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów będzie w analizowanym stanie faktycznym stanowić, co do zasady, pierwszy i jedyny moment powstania dochodu do opodatkowania po stronie Uczestników.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z:

a.

odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych,

b.

realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Papierami wartościowymi - w rozumieniu art. 5a ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - są papiery wartościowe, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538).

W myśl przepisu art. 3 pkt 1 lit. a) ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych - rozumie się przez to akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego.

W świetle ww. przepisu, wspomniane we wniosku warranty subskrypcyjne mieszczą się w pojęciu "papierów wartościowych".

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Jednocześnie stosownie do art. 11 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 2, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

Na podstawie art. 11 ust. 2a wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców,

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu,

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku,

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Spółka rozważa wdrożenie Programu, którym objęci zostaliby: przewodniczący rady nadzorczej Spółki, członkowie zarządu Spółki, dyrektorzy oraz nowo zatrudnieni menadżerowie i inne osoby kluczowe z punktu widzenia funkcjonowania Spółki. Na podstawie uchwały Walnego Zgromadzenia Spółki, Uczestnikom Programu zostałyby przydzielone, warranty subskrypcyjne, co do zasady niezbywalne, w zamian za które Uczestnicy będą mogli objąć - w ściśle określonym przedziale czasu - akcje Spółki za cenę równą emisyjnej akcji Spółki wyznaczonej dla indywidualnych inwestorów w pierwszej ofercie publicznej akcji Spółki. Akcje nabyte w wykonaniu praw z warrantów subskrypcyjnych będą mogły zostać sprzedane przez Uczestników Programu.

W świetle powyższego należy uznać, iż w momencie przyznania warrantów niemożliwe jest ustalenie ceny rynkowej stosowanej przy udostępnianiu praw lub w obrocie prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem czasu i miejsca ich udostępnienia. Z kolei dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne - to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu - przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy.

Tym samym brak konkretnego wymiaru finansowego tych papierów wartościowych w momencie ich przydzielenia osobom uprawnionym, nabycia przez nie prawa do ich realizacji i wykonania tego prawa poprzez objęcie akcji Spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki, uniemożliwia traktowanie ich w kategorii przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 11 ww. ustawy.

W myśl art. 24 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochód stanowiący nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji objętych przez osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia, a wydatkami poniesionymi na ich objęcie, nie podlega opodatkowaniu w momencie objęcia tych akcji; zasadę określoną w zdaniu pierwszym stosuje się odpowiednio do dochodu stanowiącego nadwyżkę pomiędzy wartością rynkową akcji a wydatkami poniesionymi na ich nabycie od spółki posiadającej osobowość prawną, która objęła te akcje wyłącznie w celu przeniesienia tytułu ich własności na osoby uprawnione na podstawie uchwały walnego zgromadzenia spółki będącej emitentem akcji.

W świetle ww. przepisu, dochód z realizacji warrantów subskrypcyjnych na akcje Spółki nie będzie zatem podlegał opodatkowaniu w dacie objęcia akcji w wyniku realizacji praw wynikających z warrantów subskrypcyjnych, jeżeli będą to akcje nowej emisji.

Uwzględniając powyższe i odnosząc się bezpośrednio do pytania Wnioskodawcy o dochód podlegający opodatkowaniu przed momentem zbycia akcji nabytych w wyniku realizacji przedstawionego we wniosku Planu należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie dochód taki nie powstaje w momencie przydzielenia Uczestnikom warrantów odnoszących się do akcji Spółki, nabycia prawa do ich realizacji i wykonania tego prawa poprzez objęcie akcji Spółki na zasadach uregulowanych w stosownej Uchwale Walnego Zgromadzenia Spółki.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż akcje nabyte w wyniku realizacji praw z warrantów subskrypcyjnych będą mogły zostać sprzedane przez Uczestników.

W myśl art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Na podstawie art. 30b ust. 2 pkt 3 ww. ustawy dochodem, o którym mowa w ust. 1, jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych powstaje dla celów podatkowych w dacie odpłatnego zbycia, choćby nie został faktycznie otrzymany przez podatnika. Przychód ten następuje w momencie przeniesienia własności papieru wartościowego na kupującego, nawet jeżeli faktyczna zapłata następuje po tym dniu.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, iż obowiązek podatkowy związany z uczestnictwem w Planie powstanie w momencie zbycia przez Uczestników objętych akcji.

Zgodnie z treścią art. 30b ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1, wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, w tym również dochody, o których mowa w art. 24 ust. 14, i dochody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych, a także dochody z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, i obliczyć należny podatek dochodowy.

Zatem po zakończeniu roku podatkowego Uczestnicy Programu jako podatnicy są zobowiązani złożyć zeznanie podatkowe, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i samodzielnie rozliczyć uzyskane z tego tytułu dochody w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, w którym nastąpiło zbycie przez Uczestników objętych akcji.

Mając na uwadze przedstawione przez Wnioskodawcę informacje oraz uregulowania prawne należy uznać, iż zarówno z tytułu przekazania warrantów subskrypcyjnych, jak i odpłatnego zbycia przez uprawnione osoby warrantów subskrypcyjnych bądź objętych na ich podstawie akcji oraz realizacji praw wynikających z tych warrantów nie będą na Spółce ciążyć obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl