ILPB1/415-302/09-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 1 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-302/09-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca, w wyniku wniesienia w 2004 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa (duży market handlowy), stał się większościowym udziałowcem w spółce z o.o. () latach 2005-2008 uchwałami zgromadzenia, dochód w spółce z o.o. był przeznaczony na kapitał zapasowy, gdyż spółka była w permanentnym rozwoju. Obecnie są warunki by wycofać cześć pieniędzy z tego kapitału. Spółka jawna (Wnioskodawca) jest dealerem kilku marek samochodów, posiada własne salony. Aktualna sytuacja na rynku motoryzacyjnym zmusza do rozszerzania oferty, zwłaszcza o segment samochodów tańszych. Ponadto spółka przygotowuje się do rozbudowy salonu. () związku z tym zamierza wycofać część środków ze spółki z o.o. zgromadzonych na kapitale zapasowym. Warunki określone w uchwale walnego zgromadzenia sp. z o.o. umożliwiają zwrot w proponowanym przez Wnioskodawcę terminie. Spółka jawna uzyskane środki chce zatrzymać na swoim kapitale zapasowym przez okres minimum 3 lat, aby utrzymać płynność finansową bez potrzeby nadmiernego zadłużania się w banku, w okresie kryzysu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy opodatkować wycofane środki ze spółki z o.o. u Wnioskodawcy spółce jawnej, w sytuacji, gdy nie wypłaca się ich wspólnikom, lecz pozostawia się je na kapitale zapasowym i przeznacza na cele rozwojowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, przyjmując analogię, że dywidenda w spółce z o.o., nie wypłacona udziałowcom, lecz pozostawiona czasowo jako kapitał zapasowy na rozwój firmy, jest opodatkowana dopiero w momencie wypłaty jej udziałowcom, przeznaczenie wycofanej dywidendy ze spółki z o.o. i przeznaczenie jej na ten sam cel w spółce jawnej (kapitał zapasowy na cele rozwojowe), zdaniem Wnioskodawcy powinna być opodatkowana dopiero wówczas, gdy zgodnie z uchwałą walnego zgromadzenia (np. za 3 lata) będzie mogła być wypłacona wspólnikom spółki jawnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienia kapitały pieniężne. Natomiast w art. 17 ust. 1 ww. ustawy wskazał, co należy rozumieć pod pojęciem tych przychodów.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni.

W myśl art. 24 ust. 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału w tym także:

1.

dochód z umorzenia udziałów (akcji),

2.

dochód uzyskany z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) na rzecz spółki w celu umorzenia tych udziałów (akcji),

3.

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej,

4.

dochód przeznaczony na podwyższenie kapitału zakładowego, a w spółdzielniach - dochód przeznaczony na podwyższenie funduszu udziałowego oraz dochód stanowiący równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) osoby prawnej,

5.

dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,

6.

w przypadku połączenia lub podziału spółek - dopłaty w gotówce otrzymane przez udziałowców (akcjonariuszy) spółki przejmowanej, spółek łączonych lub dzielonych,

7.

w przypadku podziału spółek, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie także majątek pozostający w spółce, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa - ustalona na dzień podziału nadwyżka nominalnej wartości udziałów (akcji) przydzielonych w spółce przejmującej lub nowo zawiązanej nad kosztami nabycia lub objęcia udziałów (akcji) w spółce dzielonej, obliczonymi zgodnie z art. 22 ust. 1f albo art. 23 ust. 1 pkt 38; jeżeli podział spółki następuje przez wydzielenie, kosztem uzyskania przychodów jest wartość lub kwota wydatków poniesionych przez udziałowca (akcjonariusza) na objęcie lub nabycie udziałów (akcji) w spółce dzielonej, ustalona w takiej proporcji, w jakiej pozostaje u tego udziałowca wartość nominalna unicestwianych udziałów (akcji) w spółce dzielonej do wartości nominalnej udziałów (akcji) przed podziałem.

8.

wartość niepodzielonych zysków w spółkach kapitałowych w przypadku przekształcenia tych spółek w spółki osobowe; przychód określa się na dzień przekształcenia.

Katalog dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych jest katalogiem otwartym, o czym świadczy użycie w przepisie art. 24 ust. 5 sformułowania "w tym także". Oznacza to, iż wymienione w przepisach przykłady nie stanowią jedynych kategorii podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do postanowień art. 30a ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od uzyskanych dochodów (przychodów) z dywidend i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca (spółka jawna) zamierza - w drodze uchwały walnego zgromadzenia sp. z o.o., wycofać część środków ze spółki z o.o. zgromadzonych na jej kapitale zapasowym, pochodzących z uzyskanego w poprzednich latach dochodu. Uzyskane w ten sposób środki Wnioskodawca zamierza zgromadzić na własnym kapitale zapasowym.

Nie sposób zatem uznać, że przekazanie środków zgromadzonych na kapitale zapasowym spółki z o.o. na kapitał zapasowy spółki jawnej jednemu z jej udziałowców (tu: Wnioskodawcy) nie rodzi u niego obowiązków podatkowych. W takim bowiem przypadku nastąpi wypłata zgromadzonego zysku w postaci dywidendy, od której płatnik - w myśl ww. art. 30a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - winien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy.

Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, iż wspólnicy spółki jawnej pojęli decyzję, aby otrzymaną dywidendę przeznaczyć na kapitał zapasowy spółki jawnej.

Reasumując przekazanie środków zgromadzonych na kapitale zapasowym spółki z o.o. na kapitał zapasowy spółki jawnej jednemu z jej udziałowców (tu: Wnioskodawcy) rodzi obowiązek podatkowy. W takim bowiem przypadku nastąpi wypłata zgromadzonego zysku w postaci dywidendy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie mając na uwadze, iż wniosek Spółki o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczył stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla poszczególnych wspólników Spółki. Uregulowania tej ustawy dotyczą bowiem podatników, którymi są osoby fizyczne. Wniosek natomiast złożyła Spółka Jawna, która w świetle zawartych w niej przepisów nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, podatnikami zaś są poszczególni wspólnicy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl