ILPB1/415-294/09-2/AA

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-294/09-2/AA

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2009 r. (data wpływu 5 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 marca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wyboru formy opodatkowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w dniu 2 marca 2009 r. rozpoczął działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej części i akcesoriów do motocykli, sklasyfikowanej pod PKD 45.40.Z - sprzedaż hurtowa i detaliczna motocykli, ich naprawa i konserwacja oraz sprzedaż hurtowa i detaliczna części i akcesoriów do nich.

Jednocześnie części te będą nabywane jako używane i sprzedawane wyłącznie przez internet drogą wysyłkową, sklasyfikowane pod nr PKD 47.91.Z. - sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub internet.

W związku z powyższym Wnioskodawca wybrał formę opodatkowania na zasadzie ryczałtu ewidencjonowanego ze stawką 3% od przychodu. Zainteresowany skorzystał ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 113 oraz nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Czy w związku z rozpoczęciem działalności gospodarczej zajmującej się sprzedażą detaliczną części i akcesoriów do motocykli wybrana forma opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym w wysokości 3% jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) daje możliwość skorzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 3%, zgodnie z art. 12 ust. 5.

Handel częściami używanymi do motocykli nie stanowi podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym o jakim mowa w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3f ww. ustawy.

Wyłączenie z ryczałtu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych nie dotyczy pośrednictwa w takim handlu oraz handlu częściami do innych pojazdów.

Z treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o ryczałcie wynika, że stawka ryczałtu dla pośrednictwa przy handlu takimi częściami wynosi 17% ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży pojazdów mechanicznych (PKWiU 50.10.30), pośrednictwo w sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (PKWiU 50.30.30), pośrednictwo w sprzedaży motocykli oraz części i akcesoriów do motocykli (PKWiU 50.4).

Oznacza to, że wyłączenie z opodatkowania ryczałtem nie dotyczy pośrednictwa w sprzedaży części mechanicznych oraz części do motocykli, co jasno wynika z ustawy o ryczałcie, ale też handlu częściami i akcesoriami do motocykli, które nie są kwalifikowane jako pojazdy mechaniczne.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa, że będzie możliwe opodatkowanie ryczałtem ewidencjonowanym ze stawką 3% przy handlu częściami i akcesoriami do motocykli (PKWiU 50.4).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) działalnością usługową jest pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy działalnością usługową w zakresie handlu jest sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Natomiast art. 4 ust. 1 pkt 5a definiuje pojęcie towary handlowe (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Przepisy art. 12 ww. ustawy określają wysokość ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rodzaj prowadzonej działalności sklasyfikowanej do określonego typu wyznacza wysokość zryczałtowanej stawki podatkowej. Zatem klasyfikacja usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wg PKWiU jest podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b) powołanej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3% przychodów.

Ze złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, opodatkowaną w formie ryczałtu - w zakresie sprzedaży hurtowej i detalicznej motocykli, ich naprawy i konserwacji, oraz sprzedaż hurtową i detaliczną części i akcesoriów do nich.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. f) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Należy zauważyć, że w cytowanej ustawie brak definicji "pojazdu mechanicznego", powołany przepis nie odsyła też do innych przepisów prawa. Jednakże brak podatkowej definicji tego pojęcia nie oznacza dowolności co do jego zakresu znaczeniowego.

W takiej sytuacji pojęcie "pojazdu mechanicznego" należy interpretować zgodnie z wykładnią językową, która jest podstawową metodą wykładni.

Na podstawie znaczeń przypisywanych w Słowniku Języka Polskiego PWN pod redakcją prof. Mieczysława Szymczaka wydanie I Warszawa 1996 r. poniżej podane słowa oznaczają:

* "pojazd"- urządzenie do transportu lądowego przystosowane do poruszania się na kołach, gąsienicach, płozach po szynach, po drodze, bezpośrednio po gruncie

* "mechaniczny" - będący mechanizmem, związany z mechanizmem, powstały na zasadzie prawa mechaniki

* "mechanizm" - zespół współpracujących ze sobą części składowych maszyny lub przyrządu spełniających określone zadania np. przenoszenie ruchu.

Należy zatem przyjąć, że ogólny zakres przepisu odnosi się do wszelkiego rodzaju urządzeń zdolnych technicznie do poruszania się na lądzie w sposób wynikający z zastosowania typu mechanizmu, nie jest przy tym konieczne aby pojazdy te poruszały się po drogach publicznych.

Zasada wyłączenia z ryczałtowej formy opodatkowania sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych w myśl ww. przepisu oznacza, iż jakakolwiek sprzedaż w powyższym zakresie (nawet jednorazowa), bez względu również na wartość sprzedaży - powoduje wyłączenie możliwości opodatkowania działalności gospodarczej tym podatkiem w całości.

Przychody z handlu - w tym pojazdami mechanicznymi - generalnie nie stanowią podstawy do wyłączenia z opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym, podobnie jak przychody z działalności wytwórczej w zakresie części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Jednakże wyłączeniu podlegają przychody z handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Treść art. 8 ust. 1 pkt 3f ww. ustawy oznacza, że jakakolwiek sprzedaż (nawet jednorazowa) części zamiennych do pojazdów mechanicznych - w przypadku Wnioskodawcy części i akcesoriów do motocykli - skutkuje utratą prawa do opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej podatkiem zryczałtowanym.

W konsekwencji, w myśl art. 22 ww. ustawy w razie utraty warunków do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, podatnik jest obowiązany, poczynając od dnia, w którym nastąpiła utrata tych warunków, zaprowadzić właściwe księgi - chyba że jest zwolniony z tego obowiązku - i opłacać podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W świetle powołanych powyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż działalność związana z detaliczną i hurtową sprzedażą motocykli oraz części i akcesoriów z tym związanych nie może być opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych w wysokości 3%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż w dniu 12 maja 2009 r. wydano interpretacje indywidualne dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia od podatku dostawy towarów w systemie wysyłkowym, nr ILPP2/443-283/09-2/MR,

* zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, nr ILPP2/443-283/09-3/MR.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl