ILPB1/415-263/11-3/AMN - Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia członka zarządu spółki, będącego obywatelem niemieckim.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-263/11-3/AMN Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wynagrodzenia członka zarządu spółki, będącego obywatelem niemieckim.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu - obywatela Niemiec w przypadku przedstawienia płatnikowi certyfikatu rezydencji podatkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku poboru zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% od wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu przez obywatela Niemiec w polskiej Spółce, opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu - obywatela Niemiec w przypadku przedstawienia płatnikowi certyfikatu rezydencji podatkowej, skuteczności wystąpienia Spółki do Urzędu Skarbowego w Poznaniu o zwrot podatku zapłaconego od wynagrodzeń wypłaconych członkowi zarządy oraz możliwości przedstawienia dla skutecznego wystąpienia o zwrot podatku certyfikatu zamieszkania w chwili obecnej przez członka zarządu na terenie Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka mająca swoją siedzibę w P., kraj Polska wypłaciła w styczniu 2009 r. oraz w miesiącu kwietniu 2010 r. wynagrodzenie członkowi zarządu, który jest obywatelem Niemiec. Wynagrodzenie zostało wypłacone na podstawie uchwały z tytułu działalności wykonywanej osobiście przez osoby wchodzące w skład zarządów osób prawnych. Członek zarządu pełnił swoje obowiązki zarówno na terenie Niemiec (rozmowy telefoniczne, kontakt emailowy) jak i w Polsce (uczestnictwo w zebraniach zarządu, przyjazdy do spółki). Z rozliczenia czasu pracy poświęconego na wykonywanie pracy na terenie Polski wynika, że członek zarządu przebywał na terenie Polski jedynie kilka dni.

W momencie zapłacenia podatku Spółka nie posiadała certyfikatu rezydencji członka zarządu.

Spółka otrzymała w grudniu 2010 r., a więc po zapłaceniu podatku od wynagrodzeń zaświadczenie o zameldowaniu członka zarządu na terenie Niemiec. W razie potrzeby członek zarządu jest gotowy do przedłożenia dodatkowych dokumentów potwierdzających jego zamieszkanie i pobyt przez większą część roku na terenie Niemiec.

Właściwy dla miejsca zamieszkania członka zarządu niemiecki urząd skarbowy w E., zażądał od członka zarządu zapłacenia podatku od otrzymanych w Polsce wynagrodzeń na swoją rzecz i nie chce odliczyć od podatku należnego do zapłacenia w Niemczech kwot podatków zapłaconych w Polsce. W ten sposób wynagrodzenie wypłacone członkowi zarządu w Polsce zostało podwójnie opodatkowane. Wydaje się to oczywiście sprzeczne z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania. W związku z powyższym członek zarządu zażądał od Spółki zwrotu kwot odprowadzonych jako podatek od wypłaconych mu w Polsce wynagrodzeń.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie opodatkowania wynagrodzenia członka zarządu - obywatela Niemiec w przypadku przedstawienia płatnikowi certyfikatu rezydencji podatkowej.

Jeżeli Spółka otrzymałaby certyfikat rezydencji podatkowej, to uwzględniając umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, jak byłoby opodatkowane wynagrodzenie członka zarządu - obywatela Niemiec.

Zdaniem Wnioskodawcy, jeśli członek zarządu w Spółce mającej siedzibę w Polsce przedstawiłby certyfikat rezydencji na terenie Niemiec, czyli jego miejsce zamieszkania oraz centrum interesów gospodarczych i osobistych jest na terytorium Niemiec, to podlegałby obowiązkowi podatkowemu tylko od przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy). Przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Jeżeli przychody na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskuje rezydent niemiecki, to zastosowanie będzie miała umowa z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikaniu podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i od majątku, podpisaną w Berlinie - wynagrodzenie członków rady nadzorczej lub zarządu i inne pobrane płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się państwie otrzymują z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim umawiającym się państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Oznacza to, iż wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkowstwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Zatem należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do treści art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W myśl art. 3 ust. 2a cytowanej ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Zgodnie z art. 3 ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

1.

pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

2.

działalności wykonywanej osobiście na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, bez względu na miejsce wypłaty wynagrodzenia,

3.

działalności gospodarczej prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

4.

położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości, w tym ze sprzedaży takiej nieruchomości.

Stosownie do treści art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionych informacji wynika, że Spółka wypłaciła w styczniu 2009 r. oraz w miesiącu kwietniu 2010 r. wynagrodzenie członkowi zarządu, który jest obywatelem Niemiec. W momencie zapłacenia podatku od ww. wynagrodzenia wypłaconego członkowi zarządu, Spółka nie posiadała certyfikatu rezydencji podatkowej. Członek zarządu przebywał na terenie Polski jedynie kilka dni. W grudniu 2010 r. (po zapłaceniu podatku od ww. wynagrodzeń) Spółka otrzymała zaświadczenie o zameldowaniu członka zarządu na terenie Niemiec.

Należy zatem wskazać, że uzyskiwane przez rezydenta niemieckiego przychody z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu kwalifikowane są do przychodów określonych w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 13 pkt 7 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powołania, należące do składów zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 1 umowy podpisanej w Berlinie dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) - wynagrodzenia członków rady nadzorczej lub zarządu i inne podobne płatności, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje z tytułu członkowstwa w radzie nadzorczej lub zarządzie spółki, mającej siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Oznacza to, iż zgodnie z ww. artykułem, wynagrodzenie osób mających miejsce zamieszkania w Niemczech z tytułu członkostwa w zarządzie spółki mającej siedzibę w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Trzeba bowiem podkreślić, że sformułowanie używane w postanowieniach umowy "mogą być" nie oznacza dowolności miejsca opodatkowania, lecz zezwala państwu źródła na opodatkowanie dochodów w nim osiągniętych. Zatem wynagrodzenia i podobne płatności będą zawsze opodatkowane w Polsce, o ile polskie ustawy podatkowe przewidują ich opodatkowanie.

Zasady opodatkowania w Polsce przychodów uzyskanych przez nierezydentów reguluje art. 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r.), podatek dochodowy od uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez osoby, o których mowa w art. 3 ust. 2a, przychodów z działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 6-9 oraz z odsetek, z praw autorskich lub z praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, handlowego lub naukowego, w tym także środka transportu, oraz za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - pobiera się w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

W świetle art. 29 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub niepobranie (niezapłacenie) podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania dla celów podatkowych miejsca zamieszkania podatnika uzyskanym od niego certyfikatem rezydencji.

W myśl art. 5a pkt 21 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o certyfikacie rezydencji - oznacza to zaświadczenie o miejscu zamieszkania podatnika dla celów podatkowych wydane przez właściwy organ administracji podatkowej państwa miejsca zamieszkania podatnika.

Jeżeli zatem do przychodów otrzymywanych przez osoby pełniące funkcję członka zarządu zastosowanie ma przepis art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, płatnik stosuje stawkę podatku wynikającą z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub nie pobiera podatku zgodnie z taką umową, jeżeli podatnik przedstawi certyfikat rezydencji potwierdzający jego miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w innym kraju.

W przedstawionym stanie faktycznym postanowienia stosownej umowy wskazują na opodatkowanie członka zarządu w Polsce.

Stosownie do treści art. 41 ust. 4 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w ust. 1, tj. (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Mając na uwadze powyższe informacje oraz uregulowania prawne należy stwierdzić, że Niemiec, któremu płatnik wypłacił wynagrodzenie, podlega w Polsce ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Jego wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu Spółki, podlega opodatkowaniu zryczałtowanym 20% podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 16 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania. Płatnik na mocy art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązany jest do pobrania tego podatku.

Zatem Spółka, jako płatnik, powinna pobrać od wypłaconego członkowi zarządu wynagrodzenia (na podstawie uchwały z tytułu działalności wykonywanej osobiście przez osoby wchodzące w skład zarządów osób prawnych) zryczałtowany podatek w wysokości 20% przychodu.

Reasumując, biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane powyżej przepisy, należy stwierdzić, że jeżeli Spółka otrzymałaby certyfikat rezydencji to uwzględniając umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, wynagrodzenie członka zarządu - obywatela Niemiec, byłoby opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że do wniosku Wnioskodawca dołączył plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny przedłożonych wraz z wnioskiem dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. W związku z tym analizie pod kątem stosowania przepisów prawa podatkowego zostanie poddany tylko opis zaistniałego stanu faktycznego przedstawiony na wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Rozstrzygnięcie przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie:

* obowiązku poboru zryczałtowanego podatku u źródła w wysokości 20% od wynagrodzeń z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu przez obywatela Niemiec w polskiej Spółce, zawarto w interpretacji z dnia 3 czerwca 2011 r., nr ILPB1/415-263/11-2/AMN,

* skuteczności wystąpienia Spółki do Urzędu Skarbowego w Poznaniu o zwrot podatku zapłaconego od wynagrodzeń wypłaconych członkowi zarządu oraz możliwości przedstawienia dla skutecznego wystąpienia o zwrot podatku certyfikatu zamieszkania w chwili obecnej przez członka zarządu na terenie Niemiec, zawarto w postanowieniu z dnia 3 czerwca 2011 r. nr ILPB1/415-263/11-4/AMN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl