ILPB1/415-258/08-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-258/08-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana..., przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2008 r. (data wpływu 11 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca od kwietnia 2008 r. będzie wykonywał w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego (środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej - art. 5 ust. 1 pkt 2), w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013 czynności kierownika administracyjnego przedmiotowego projektu, a odnoszą się bezpośrednio do beneficjenta, który zawarł z Instytucją Pośredniczącą umowę o dofinansowanie projektu, a zatem otrzymał dotację rozwojową w rozumieniu art. 106 ustawy o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Do czynności, zadań kierownika administracyjnego projektu należy m.in.:

1.

organizowanie pracy osób zatrudnionych w projekcie lub zlecanie zadań wykonywanych przez podwykonawców związanych z realizacją Projektu,

2.

organizowanie działań informacyjnych i promocyjnych projektu zgodnie z wymogami, o których mowa w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1083/2006, rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1828/2008 oraz rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady,

3.

organizowanie i realizowanie czynności związanych z naborem, kwalifikacją i udziałem w Projekcie Beneficjentów Ostatecznych,

4.

planowanie i organizowanie szkoleń, w tym nadzór nad właściwą eksploatacją sprzętu audiowizualnego i przygotowaniem materiałów szkoleniowych oraz prowadzeniem szkoleń przez trenerów,

5.

organizowanie wyżywienia i zakwaterowania Beneficjentów Ostatecznych oraz zapewnienie trenerów niezbędnych do prowadzenia szkoleń jak również wynajem sal szkoleniowych,

6.

prowadzenie wszelkiej sprawozdawczości związanej z realizacją Projektu, a wymaganej przez przepisy prawa oraz wytyczne Instytucji Pośredniczącej,

7.

sprawowanie nadzoru nad prawidłowością realizacji Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podwykonawcy lub, osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej bądź umowy o pracę, którym została powierzona w ramach projektu (który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013) realizacja zdań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów i z tego tytułu otrzymują wynagrodzenie, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 (środki publiczne pochodzące z funduszy strukturalnych Funduszu Spójności I Europejskiego Funduszu Rybołówstwa), lub projektów realizowanych w ramach tych programów - "dotacje rozwojowe".

Powyższy przepis, zdaniem Wnioskodawcy, jednoznacznie wskazuje, iż dotacje rozwojowe są to środki przeznaczane m.in. na realizację projektów (np. w ramach Programów Operacyjnych Kapitał Ludzki 2007-2013), a zatem na ponoszenie określonych wydatków w ramach projektu.

Jak podaje Wnioskodawca, znowelizowany dnia 18 sierpnia 2007 r. art. 202 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych stanowi, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy, realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Zdaniem Wnioskodawcy, istotnym jest fakt, iż do nowelizacji przedmiotowego przepisu z dnia 18 sierpnia 2007 r., środki pochodzące z funduszy strukturalnych mogły być wykorzystywane na dotacje rozwojowe wyłącznie dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków.

Wnioskodawca podaje, iż ustawodawca celowo w ostatniej nowelizacji tegoż przepisu wskazał, iż środki te mogą być wykorzystywane na dotacje rozwojowe również dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów.

Poza sporem pozostaje to, zdaniem Wnioskodawcy, iż mimo traktowania środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, jako dochodów budżetu państwa, mogą one służyć wyłącznie finansowaniu celów określonych: w umowie międzynarodowej lub przepisach odrębnych. Natomiast, na jakie cele mogą one zostać przeznaczone, określa art. 202 ust. 2 ustawy o finansach publicznych. Ponadto, art. 202 ust. 2 pkt 2 określa w sposób jednoznaczny, komu mogą być udzielone dotacje rozwojowe.

Integralną częścią umowy o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, zawartą pomiędzy beneficjentem a Instytucją Pośredniczącą jest wniosek o dofinansowanie projektu, na podstawie którego Instytucja Pośrednicząca przyznaje beneficjentowi dotację. We wniosku beneficjent precyzyjnie określa poszczególne zadania, które będą realizowane w ramach projektu, podając ich wartość oraz formę prawną, w której zadanie będzie wykonywane (podwykonawstwo, umowa o pracę, umowa cywilnoprawna). Do przykładowych zadań wskazanych w projekcie, które składają się na określony projekt należą w szczególności: zarządzanie projektem (tj. kierowanie projektem), przeprowadzenie szkoleń, obsługa prawna, czy obsługa księgowa. Powyższe zadania w ramach projektu wykonywane są przez określone osoby, tj. podwykonawców, pracowników lub osoby zatrudnione na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Jak podaje Wnioskodawca, wykonywane przez niego w ramach projektu czynności, w sposób bezpośredni dotyczą beneficjenta, który na podstawie złożonego przez siebie wniosku o dofinansowanie, który został zweryfikowany przez Instytucję Pośredniczącą otrzymuje dotacje. Dotacja zaś, jest wykorzystana m.in. na wypłatę wynagrodzenia dla kierownika administracyjnego projektu, któremu na mocy umowy została powierzona realizacja zadań (w ramach przedmiotowego projektu), odnoszących się bezpośrednio do beneficjenta.

Wnioskodawca podkreśla również, iż kierownik administracyjny to kluczowa osoba, której działania bezpośrednio służą prawidłowej realizacji projektu oraz rozliczeniu otrzymanej przez beneficjenta dotacji.

Jak podaje Wnioskodawca, w poprzednim okresie programowanie, tj. w latach 2004-2006 w treści uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2006 r. (III SA/Wa 3273/05) Sąd podniósł, iż "ma rację organ drugiej instancji stwierdzając, iż ze zwolnienia korzystają dochody uzyskane przez osoby, które zawarły umowę z bezpośrednim beneficjentem pomocy", a przedmiot tej umowy służy bezpośredniej realizacji programu pomocowego". Powyższe stanowisko jest równie aprobowane w doktrynie.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca stwierdza, iż osoby wykonujące określone zadania (m.in. wykonywanie czynności kierownika administracyjnego) w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (dotacja rozwojowa), odnoszące się bezpośrednio do beneficjenta, korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji dotacji, które będą przyznawane w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 (PO KL) podlegały będą nowej regulacji ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r., która reguluje status prawny środków pomocowych.

Ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249, poz. 1832) dodano do ustawy z 30 dnia czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) art. 106 ust. 2 pkt 3a, według którego "dotacjami" są podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Dotacje rozwojowe, w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych (art. 202 ust. 2 pkt 2), mogą być udzielane:

1.

jednostkom sektora finansów publicznych, oraz

2.

innym podmiotom będącym beneficjentami tych środków, oraz

3.

podmiotom, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów (Instytucjom Zarządzającym, Instytucjom Pośredniczącym i Instytucjom Pośredniczącym II stopnia (Instytucjom Wdrażającym).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Należy przy tym zwrócić uwagę na definicję beneficjenta w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z późn. zm.). Beneficjentami, w rozumieniu powyższej ustawy mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu.

Środki wsparcia z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie dotyczą bezpośrednio Wnioskodawcy, który nie jest beneficjentem pomocy. Wnioskodawca wykonuje tylko określone zadania w projekcie, który otrzymał dofinansowanie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013.

Stąd otrzymane przez niego oraz innych podwykonawców i osób zatrudnionych na podstawie umów zlecenia i o dzieło, wynagrodzenie w części współfinansowanej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej nie będzie podlegało zwolnieniu z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wynagrodzenia osób zatrudnionych do realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w latach 2007-2013 będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku WSA w Warszawie z dnia 7 marca 2006 r. nr III SA/Wa 3273/05, tut. organ informuje, że został on wydany w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl